Dzisiaj każdy producent ma w swojej ofercie miejskiego crossovera segmentu B, a auta tego typu wpisały się w krajobraz europejskich ulic. Modę na takie samochody w Europie napędzały dwa francuskie modele, Renault Captur i Peugeot 2008. Postanowiliśmy sprawdzić, jak trzymają się pierwsze generacje. To dobra okazja czy pułapka?
Oba samochody debiutowały w podobnym czasie i oba okazały się strzałem w dziesiątkę. Francuzi idealnie wyczuli rynkowe trendy, a ich pomysł na napompowanie i podwyższenie odpowiednio Clio i 208 spodobały się kierowcom nie tylko we Francji. Teraz ich pozycja osłabła, ponieważ swoje miejskie crossovery w międzyczasie zaprezentowały praktycznie wszystkie marki. Ceny nowych samochodów, które poszybowały na niebotyczne poziomy sprawiają, że coraz więcej osób szuka auta na rynku wtórnym.
To sprawia, że pierwsze generacja Renault Captur i Peugeota 2008 znowu mogą stać się ciekawą propozycją. Ich ceny w serwisach z ogłoszeniami startują od niecałych 30 tysięcy zł. Płacą 40 tysięcy można już znaleźć bogato wyposażone crossovery z pierwszych lat produkcji. Czy warto? Oba modele mają swoje problemy, ale da się znaleźć bardzo ciekawe egzemplarze.
W naszym teście Renault Captur i Peugeot 2008 dostały dobrą ocenę, choć mechanicy wyżej cenią bardziej jednego z crossoverów. Drugi ma więcej problemów z silnikami.
Renault Captur - opinie, awarie, najlepsze silniki. Którą wersje wybrać?
NA RYNKU: 2013-19 0.9-1.5 90-150 KM OD 29 000 zł
Kolejny przykład tego, jak producenci wykorzystują modę na SUV-y i crossovery. Renault Captur to pod względem technicznym bliźniak modelu Clio IV. Popyt na małe hatchbacki w Europie jest skromny, a w dodatku na takich autach firmy niewiele zarabiają. SUV-a czy crossovera da się sprzedać drożej, a chętnych na takie nadwozia nie brakuje. Urody Capturowi odmówić nie można, ale jego „terenowość” ogranicza się do nieco większego niż w Clio prześwitu, co pomaga w pokonywaniu krawężników – napędu 4x4 nie było tu nawet w opcji. Dzięki powiększeniu i podwyższeniu nadwozia do Captura wsiada się wygodniej i ma on większy bagażnik. Oferta silników ogranicza się do trzech pozycji. Najsłabszy wariant to 0.9 TCe – do miasta wystarczy. Więcej temperamentu ma jednostka 1.2, ale uchodzi za nieco bardziej awaryjną. Silnik 1.3 występuje w dwóch wersjach mocy (130 i 150 KM), diesel 1.5 może mieć 90 lub 110 KM.
Na zdjęciach wnętrze wygląda lepiej niż na żywo, design jest przyjemny, ale jakość tworzyw okazuje się przeciętnaŹródło: Auto Świat
Dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4122/1778/1566 mm, rozstaw osi 2606 mm, poj. bagażnika 377-455-1235 l, prześwit 170 mm.
Silniki benzynowe, R3 (TCe 90), wtrysk pośredni, turbo: 0.9/90 KM, 135-140 Nm, R4 (TCe, wtrysk bezpośredni, turbo): 1.2/118 KM, 205 Nm i 120 KM, 190 Nm, 1.3/130 KM, 220 Nm i 150 KM, 250 Nm; turbodiesle (dCi, CR), R4: 1.5 8V/90 KM, 220 Nm i 110 KM, 260 Nm.
Typowe usterki
Karoseria
Niezbyt wytrzymała powłoka lakiernicza, część aut podlegała akcji naprawczej dotyczącej przewodów hamulcowych, które mogły się przecierać o nadkola – warto sprawdzić, czy w danym egzemplarzu została ona przeprowadzona.
Elektryka
Drobne usterki, niekiedy problemy z kartami-kluczykami, wynikające z nieostrożnego traktowania.
Napęd
Wycieki płynu chłodzącego w silniku 0.9 TCe, motor 1.2 TCe z problemami z rozrządem (m.in. awarie napinacza rozrządu) i często z wysokim zużyciem oleju – ryzyko zatarcia. Niezbyt trwała, za to droga w serwisie skrzynia dwusprzęgłowa, delikatne sprzęgła w przekładniach manualnych.
Zawieszenie
Przeciętna trwałość elementów zawieszenia, m.in. łączników stabilizatora, sworzni. Na szczęście dzięki dostępności części i prostej konstrukcji naprawy nie są drogie.
Naszym zdaniem
Ciekawe i wciąż nieźle wyglądające auto, głównie do miasta. Dosyć komfortowe, w większości wersji silnikowych oszczędne. Dzięki sporemu bagażnikowi sprawdzi się też jako auto rodzinne. Najwięcej obaw budzą silniki 1.2 TCe i skrzynie dwusprzęgłowe.
Nasza ocena: 4+
Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo:
Peugeot 2008 I - opinie, awarie, najlepsze silniki. Którą wersje wybrać?
NA RYNKU: 2013-19 1.2-1.6 68-130 KM OD 24 500 zł
Peugeot 2008 (I)Źródło: Auto Świat
SUV-y i crossovery rządzą rynkiem. Nawet producenci, którzy przez dziesięciolecia wiedli prym w segmencie B, musieli się dostosować do mody – model 2008 to nic innego, jak Peugeot 208 „na szczudłach”. Na wyglądzie, większych kołach i większym prześwicie kończą się walory terenowe tego modelu – napędu 4x4 nie było nawet w opcji. W tym roku możemy bardziej optymistycznie podejść do wyboru wersji silnikowej – w marcu ogłoszono przedłużenie gwarancji na silniki 1.2 PureTech (najpopularniejszy motor w tym modelu) do 10 lat i 175 tys. km, pod warunkiem że auto było poprawnie serwisowane (niekoniecznie w ASO, jednak musi to być udokumentowane). To ważne, bo w tych silnikach często występuje problem z łuszczącymi się paskami rozrządu pracującymi w oleju – to kończyło się albo zatarciem silnika, albo zerwaniem paska. Diesle 1.5 są mniej ryzykowne, ale też miewają problemy z rozrządem.
Oryginalne wnętrze, w którym na zegary patrzymy nie przez kierownicę, ale znad niej. Nie każdemu się to podobaŹródło: Auto Świat
Dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4160/1740/1555 mm, rozstaw osi 2535 mm, poj. bagażnika 350-1195 l, prześwit 165 mm.
Silniki benzynowe, R3 (PureTech), wtrysk pośredni: 1.2/82 KM, R3 (PureTech), wtrysk bezp., turbo: 1.2/110 i 130 KM, R4: 1.6/120 KM; turbodiesle (CR), R4: 1.4 8V/68, 1.5 16V/102 i 120, 1.6 8V/75, 92, 99, 115 i 120 KM.
Typowe usterki
Karoseria
Niezłe zabezpieczenie antykorozyjne, ale w niektórych egzemplarzach występują drobne deficyty w kwestii wykończenia.
Elektryka
Problemy z tzw. taśmą pod kierownicą (objawiają się jako usterka airbagu, brak sygnału dźwiękowego), awarie czujników, przekaźnika rozrusznika.
Napęd
Problematyczne silniki 1.2 PureTech, w których w przypadku stosowania niewłaściwego oleju lub zbyt długich interwałów (producent zmieniał zalecenia) rozpuszcza się pasek rozrządu pracujący w oleju, co może prowadzić do zniszczenia silnika. Benzyniaki 1.6 też miewają problemy z rozrządem i przegrzewaniem, w dieslach 1.5 występują kłopoty z łańcuszkiem łączącym wałki, a w dieslu 1.6 – ze smarowaniem turbo.
Zawieszenie
Większe koła to większe obciążenie zawieszenia – efekty to luzy i stuki.
Naszym zdaniem
Dzięki dłuższej gwarancji silnik 1.2 PureTech stał się mniej ryzykownym wyborem, ale trzeba sprawdzać historię serwisową, bez niej dodatkowa ochrona nie działa. Auto jest ładne, ale pod względem praktyczności nie odbiega od tańszych subkompaktów.