Auto Świat Wiadomości Aktualności Auto samo odstawi się na parking. Rewolucja Mercedesa i Boscha

Auto samo odstawi się na parking. Rewolucja Mercedesa i Boscha

Przyjeżdżasz swoim Mercedesem na lotnisko, a na dworze pada? Teraz będziesz mógł wysiąść przy wejściu, zostawić puste auto, a ono samo siebie odwiezie na miejsce parkingowe. Na razie na jednym lotnisku, ale w planach są setki innych parkingów.

Mercedes-Benz INTELLIGENT PARK PILOT
Zobacz galerię (4)
Mercedes
Mercedes-Benz INTELLIGENT PARK PILOT
  • Mercedes wraz z Boschem opracowali system, który będzie sam odprowadzał samochód na miejsce parkingowe. W praktyce samochód będzie sam jeździł
  • System opiera się na kamerach i czujnikach parkingowych, które przesyłają dane do auta, a ten bezpiecznie manewruje na parkingu i ustawia się na wcześniej wyznaczonym miejscu
  • Kierowca jedynie musi wybrać miejsce, na którym auto zostanie zaparkowane. Parkingowi odprowadzający auto już nie są potrzebni
  • Na tę chwilę opcja działa jedynie na parkingu lotniska w Stuttgarcie i w Mercedesach klasy S i EQS. W przyszłości system będzie rozszerzany o inne auta i lokalizacje
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Bosch wraz z Mercedesem pochwalili się nowym systemem, który sprawia, że Parkingowi przestają być potrzebni, a samochody wchodzą na kolejny poziom zaawansowania. Chodzi o Intelligent Park Pilot, czyli system sprawiający, że samochód samodzielnie odwiezie się na wyznaczone miejsce.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Na myśl przychodzi od razu BMW, które od kilku lat oferuje system parkowania sterowanego z pilota. To jednak dwie zupełnie inne rzeczy. BMW po nakierowaniu go na miejsce parkingowe może samo tam wjechać, jeśli kierowca naprowadzi go tam z kluczyka. Mercedes będzie mógł sam dojechać na miejsce, wymanewrować i bezpiecznie zaparkować. To technologia, która mocno zbliża nas do w pełni autonomicznej jazdy. A jak to działa dokładnie?

Czujniki odwiozą bezpiecznie auto

System oparty jest na infrastrukturze zamontowanej na parkingu, która łączy się z samochodem. Czujniki zamontowane na parkingu stale monitorują korytarz jazdy samochodu i jego otoczenie. W ten sposób samochód dostaje informacje potrzebne do prowadzenia pojazdu. Wszystkie informacje są przetwarzane przez komputery auta i zamieniane na manewry. Przykładowo, jeśli czujniki parkingowe zauważą, że na drodze samochodu znajdzie się przeszkoda, auto zahamuje. Po jej zniknięciu auto ruszy dalej.

Mercedes-Benz INTELLIGENT PARK PILOT
Mercedes-Benz INTELLIGENT PARK PILOTMercedes

Technologia jest na tyle zaawansowana, że pojazd może się poruszać po całym parkingu, przejeżdżając po rampach i poruszając się po kilku piętrach. Kiedy znajdzie wyznaczone wcześniej miejsce, parkuje na nim. System działa w dwie strony, to znaczy, że sam zaparkuje i sam po nas przyjedzie z parkingu.

Kamery Bosch systemu INTELLIGENT PARK PILOT
Kamery Bosch systemu INTELLIGENT PARK PILOTBosch

Właściciel potrzebuje tylko smartfona

W celu uruchomienia funkcji w samochodzie kierowca musi zrobić dwie rzeczy: zarezerwować miejsce parkingowe, a następnie przyjechać samochodem w strefie drop-off-area. Kiedy wszyscy pasażerowie wyjdą z auta, system sprawdza, czy droga do wyznaczonego miejsca jest wolna i spełnione są wszystkie warunki. Jeśli tak, właściciel otrzymuje powiadomienie na smartfona, że infrastruktura przejęła kontrolę nad samochodem, a człowiek może odejść.

Bosch i Mercedes chwalą się, że to oszczędzi dużo czasu kierowcy, a ten może również zapomnieć o poszukiwaniu auta na parkingu. Zaletą jest też wcześniej wspomniany podjazd pod wejście. Deszcz nie jest straszny właścicielowi.

Na razie tylko najdroższe Mercedesy, ale nie Maybach

System spełnia autonomię poziomu 4, a prawo w Niemczech ma już gotowe rozwiązania dla takich aut. Na tę chwilę z tego udogodnienia będą mogli korzystać właściciele Mercedesów Klasy S oraz EQS, ale nie Mercedes-Maybach. Na początek będą to auta wyprodukowane od lipca 2022 r., ale w przyszłości system będzie dostępny także w tych samych modelach z rokiem produkcji od grudnia 2020 r.

Infrastruktura Boscha w tym momencie jest dostępna jedynie na parkingu lotniska w Stuttgarcie. Plany oczywiście są dużo większe i w przyszłości dołączą do niego setki różnych parkingów na świecie. Przyszłość dzieje się na naszych oczach.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji