- Białorusini cenią samochody montowane lub produkowane lokalnie na Białorusi oraz w Rosji
- Znane europejskie i japońskie marki słabo radzą sobie na Białorusi. Chińskie Geely sprzedało więcej aut niż wszystkie razem wzięte firmy z drugiej dziesiątki rankingu
- Wśród modeli królują nieduże samochody takie jak kompaktowa Łada Vesta oraz Volkswagen Polo sedan (segment B). Na trzecim miejscu kompaktowy SUV Geely Atlas składany na Białorusi
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Na Białorusi zdecydowanie przewodzi Łada. Przez pierwsze 6 miesięcy sprzedano tam ponad 5,7 tys. rosyjskich samochodów. Rywalizują z nią jedynie Renault i chińskie Geely. Nie dość, że okupują podium, to jeszcze na dodatek mają ponad połowę udziałów w całym rynku. Od stycznia do końca czerwca 2020 sprzedano na Białorusi 27 789 nowych aut osobowych i dostawczych (dane białoruskiego stowarzyszenia BAA).
Wystarczy zerknąć do tabeli marek, by upewnić się, że Białorusini cenią inne firmy niż Polacy. Tak popularna w naszym kraju Toyota znalazła się dopiero na 10. pozycji, ustępując takim markom jak Volkswagen, Kia, Hyundai czy Nissan. Nieco lepiej w statystykach radzi sobie Skoda (8. miejsce). Jedynie Volkswagen znalazł się wysoko w statystykach. Do trzeciego w rankingu Geely sporo mu jednak brakuje.
Przeczytaj też:
Ciekawie wygląda także rywalizacja innych marek. Wśród francuskich firm rządzi Renault. To w dużej mierze zasługa… Dacii. Najpopularniejsze modele Renault to nic innego jak Dacie Logan, Sandero i Duster oferowane z logo francuskiej, a nie rumuńskiej marki. W przypadku segmentu premium Białorusini najwyżej cenią BMW i Mercedesa - sprzedały niemal dwa razy tyle co Audi.
Popularne europejskie i japońskie marki niestety dość marnie radzą sobie na Białorusi. Chińskie Geely sprzedało bowiem znacznie więcej niż wszystkie razem wzięte firmy z drugiej dziesiątki rankingu sprzedaży.
Najpopularniejsze marki na Białorusi – pierwsze półrocze 2020 roku
| Miejsce | Marka | Sprzedaż |
| 1 | Łada | 5735 |
| 2 | Renault | 4498 |
| 3 | Geely | 4350 |
| 4 | Volkswagen | 2868 |
| 5 | Kia | 2005 |
| 6 | Hyundai | 1830 |
| 7 | GAZ | 1364 |
| 8 | Skoda | 1319 |
| 9 | Nissan | 572 |
| 10 | Toyota | 548 |
| 11 | UAZ | 436 |
| 12 | Ford | 269 |
| 13 | Mazda | 243 |
| 14 | BMW | 233 |
| 15 | Mercedes | 218 |
| 16 | Citroen | 196 |
| 17 | Peugeot | 161 |
| 18 | Land Rover | 124 |
| 18 | Audi | 124 |
| 20 | Haval | 98 |
Wśród modeli królują nieduże samochody takie jak kompaktowa Łada Vesta oraz Volkswagen Polo sedan (segment B). Na trzecim miejscu znalazł się kompaktowy SUV Geely Atlas (silniki o mocy 141-148 KM), który jest składany na Białorusi w zakładach BeelGee (spółka białorusko – chińska). Chińskie auto można zamówić z opcjonalnym napędem na 4 koła. W tych samych zakładach powstają też inne modele cieszące się dużą popularnością u naszych wschodnich sąsiadów. To kompaktowy crossover Geely Emgrand X7 (4,5 m długości, silniki 131 – 139 KM), sedan Emgrand 7 (4,6 m długości i silniki 103 – 133 KM) oraz mały crossover Coolray (4,3 m długości).
Białorusini cenią nie tylko chińską lokalną produkcję. Z rosyjskich zakładów Renault (dawniej Avtoframos i Moskwicz) trafiają m.in. modele Dacii z logo Renault, czyli Duster, Sandero i Logan. Rosjanie dostarczają na Białoruś także takie modele jak Hyundai Creta (zakłady w Sankt Petersburgu), Skoda Rapid i Volkswagen Polo sedan (Kaługa).
Najpopularniejsze modele na Białorusi – pierwsze półrocze 2020 roku
| Miejsce | Marka i model | Sprzedaż |
| 1 | Łada Vesta | 2521 |
| 2 | Volkswagen Polo Sedan | 2246 |
| 3 | Geely Atlas (NL-3) | 1944 |
| 4 | Renault Logan Stepway | 1683 |
| 5 | KIA Rio | 1513 |
| 6 | Łada Granta | 1184 |
| 7 | Geely Emgrand X7 (NL-4) | 1060 |
| 8 | Renault Sandero Stepway | 996 |
| 9 | Łada Largus | 906 |
| 10 | Łada Xray | 810 |
| 11 | Hyundai Creta | 801 |
| 12 | Geely Emgrand 7 | 771 |
| 13 | Skoda Rapid | 646 |
| 14 | Renault Duster | 620 |
| 15 | Hyundai Accent | 611 |
| 16 | Geely Coolray (SX-11) | 524 |
| 17 | Kia Sportage | 440 |
| 18 | Renault Kaptur | 430 |
| 19 | Volkswagen Tiguan | 358 |