Auto Świat Wiadomości Aktualności Na ulice Poznania wyjechały samochody z kamerami i czujnikami. Są skuteczniejsze od pieszych patroli

Na ulice Poznania wyjechały samochody z kamerami i czujnikami. Są skuteczniejsze od pieszych patroli

Od poniedziałku 3 marca po strefie płatnego parkowania w Poznaniu jeżdżą pierwsze samochody służące do automatycznego sprawdzania, czy kierowcy opłacili postój. To już kolejne miasto w Polsce, które wprowadziło tzw. e-kontrolę, po Warszawie, Wrocławiu, Lublinie czy Gdańsku.

E-kontrola opłat za parkowanie w Poznaniu
E-kontrola opłat za parkowanie w PoznaniuZDM Poznań
  • System e-kontroli obejmuje na razie dwa pojazdy, ale docelowo ma działać pięć lub sześć samochodów
  • W pierwszym dniu system wystawił 266 mandatów w kilka godzin, co pokonuje efektywność pieszych patroli
  • Mandaty za brak opłaty za parkowanie wynoszą od 200 do 350 zł i można je obniżyć przy zapłacie w ciągu 14 dni

Początkowo wykorzystywane są dwa elektryczne samochody wyposażone w specjalną aparaturę, ale będzie ich więcej. Urząd miasta zapowiada, że system będzie składał się w sumie z pięciu, a może nawet z sześciu aut.

Szczelniejsza kontrola strefy płatnego parkowania

Taka forma kontroli jest znacznie efektywniejsza niż standardowe piesze patrole. Zastępca dyrektora miejskiego Zarządu Dróg Miejskich (ZDM) Piotr Libicki powiedział w Radiu Poznań, że pierwszego dnia w ciągu tylko kilku godzin pracy samochody do e-kontroli wystawiły 266 mandatów, podczas gdy piesze patrole nakładają przez cały dzień ok. 300 kar.

— Samochody do e-kontroli wyposażone są w specjalne kamery i czujniki, dzięki którym odczytywane są numery rejestracyjne pojazdów. Urządzenia są w stanie poprawnie odczytać tablice samochodów niezależnie od tego, czy są one zaparkowane prostopadle, ukośnie czy też równolegle do krawędzi jezdni — wyjaśnił w opublikowanym komunikacie Krzysztof Olejniczak, dyrektor ZDM.

Pojazdy będą jeździć po całej strefie płatnego parkowania. Do września wyjątkiem będą Jeżyce, gdzie dopiero zostaną instalowane nowe parkomaty umożliwiające wpisanie numeru rejestracyjnego.

Samochód od e-kontroli przejeżdża daną trasę dwukrotnie w odstępie pięciominutowym lub dłuższym, żeby kierowca po zaparkowaniu miał czas na zakup biletu. Po zeskanowaniu tablicy rejestracyjnej pojazdu w systemie pojawia się informacja, czy postój został opłacony. Jeśli nie, taka informacja trafia do centrali, która po ponownej weryfikacji wystawia i wysyła do kierowcy zawiadomienie o opłacie dodatkowej.

Od lutego br. kary za nieopłacone parkowanie w Poznaniu wynoszą od 200 do nawet 350 zł. Na zniżkę można liczyć w przypadku zapłaty w ciągu 14 dni.

Od września opłaty w górę

Parkomat w Poznaniu
Parkomat w PoznaniuLongfin Media / Shutterstock

To nie wszystko. Parkowanie w poznańskiej strefie jest drogie, a będzie jeszcze droższe. Jak już informowaliśmy, we wrześniu 2025 r. stawki wyraźnie wzrosną. W ścisłym centrum wyniosą od 9,50 do 13 zł za godzinę. Mniej zapłacą mieszkańcy Poznania, których będzie obowiązywać inna taryfa (stawki z gwiazdką).

ŚSPP Centrum:

  • 9,50 zł (7,50*) za pierwszą godz.;
  • 11 zł (9*) za drugą;
  • 13 zł (11*) za trzecią.

ŚSPP Jeżyce:

  • 7,50 zł (5,50*);
  • 9 zł (6,50*);
  • 10 zł (7,50*).

Pozostała SPP:

  • 5 zł (4*);
  • 6 zł (4,70*);
  • 7 zł (5,50*).
Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków