• Powstawanie dróg typu 2-1 jest możliwe dzięki rozporządzeniu, które weszło w życie jesienią tego roku
  • Na takiej drodze wyznacza się jeden centralny pas dla samochodów i dwa dla pieszych i rowerzystów
  • Samochody na drodze 2-1 mogą wjechać na pasy ruchu dla pieszych i rowerzystów
  • Pierwsza droga 2-1 została zbudowana w Niepołomicach

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:

Droga 2-1. Pierwsza taka droga w Polsce

Celem tego rozwiązania jest uspokojenie ruchu samochodowego. Drogi tego typu mogą powstawać tam, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, a droga jest na tyle szeroka, by możliwe było wyznaczenie dwóch pasów ruchu.

Droga 2-1 Foto: Roman Ptak - Burmistrz Miasta i Gminy Niepołomice
Droga 2-1

Nowością jest to, że na drodze "2-1" wyznacza się jeden, centralny pas ruchu, służący do jazdy w obu kierunkach. Zamiast drugiego pasa ruchu wyznacza się dwa wąskie pasy ruchu przeznaczone do wspólnego ruchu rowerzystów i pieszych.

Jak jeździć po drodze 2-1

Na drodze 2-1 wyznacza się jeden centralny pas dla samochodów oraz dwa pasy dla pieszych i rowerzystów. Jednakże, w przeciwieństwie do typowych ciągów pieszo-rowerowych, na drodze 2-1 samochody mogą wjechać na pasy ruchu dla pieszych i rowerzystów, aby dokonać manewru wymijania z innym samochodem jadącym z przeciwnej strony.

Droga 2-1 Foto: Roman Ptak - Burmistrz Miasta i Gminy Niepołomice
Droga 2-1

Pierwsza droga "2-1" została zbudowana w Niepołomicach. Ulica Sportowa została przebudowana do standardu 2-1, a pasy dla pieszych i rowerzystów zostały wymalowane na czerwono. Ponadto przy drodze znajdują tablice wyjaśniające zasady ruchu.

Warto zauważyć, że mimo wymalowania pasów na czerwono, co jest kolorem typowym dla dróg rowerowych, na "ścieżkach rowerowych" biegnących wzdłuż dróg 2-1 dopuszcza ruch pieszych (ciąg pieszo-rowerowy). Na takich ścieżkach rowerzysta musi ustępować pierwszeństwa pieszym.