• Producent samochodów Kia podjął decyzję o anulowaniu zamówień na popularne modele złożonych w ciągu ostatnich miesięcy
  • Niemożność realizacji zamówień dotyczy samochodów w określonych specyfikacjach
  • Klienci, którym anulowano zamówienie, mogą ustawić się w kolejce po inny samochód
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

"W imieniu autoryzowanego dilera KIA informuję, że z przyczyn niezależnych od żadnej ze stron nie jest możliwe wykonanie umowy rezerwacyjnej pojazdu marki KIA, której szczegółowe warunki określone są w warunkach zamówienia (...) z uwagi na brak możliwości wyprodukowania przez fabrykę KIA auta w tej wersji silnika. Okoliczność ta (...) skutkuje wygaśnięciem zobowiązań stron."

Zamówiłeś samochód z automatem – masz kłopot

Problem, jak się dowiadujemy, dotyczy głównie modeli rodziny Ceed (także ProCeed oraz XCeed) wyposażonych w automatyczne skrzynie biegów. O tym, które konkretnie zamówione egzemplarze nie zostaną wyprodukowane, dilerzy dowiadują się od importera. Przeciwwskazaniem do wyprodukowania samochodu jest automatyczna skrzynia biegów i (w dalszej kolejności) bogate wyposażenie elektroniczne.

"Potwierdzam, że część zamówień nie zostanie zrealizowana z uwagi na bieżącą sytuację na świecie" – informuje Monika Krzesak, przedstawiciel marki Kia w Polsce. Dalej tłumaczy, że problem ma szereg przyczyn – to m.in. sytuacja pandemiczna w Korei i w Chinach, która odbija się na ciągłości produkcji, a druga rzecz to sytuacja ekonomiczna i polityczna związana z wojną na Ukrainie.

Pismo dilera Kii Foto: Auto Świat
Pismo dilera Kii

Dalszy ciąg tekstu pod materiałem wideo:

Kia ma problem nie tylko w Polsce

Sytuacja ma być taka sama w całej Europie i – wbrew temu, co można wyczytać na portalach społecznościowych – inne kraje nie są w lepszej sytuacji. Prawdą jest, że w Polsce możliwość zamówienia większości modeli z automatyczną skrzynią biegów jest obecnie zablokowana, a np. w Niemczech wciąż zamówienia są przyjmowane, jednak to, że ktoś złożył zamówienie np. w Berlinie, nie oznacza, że dostanie zamówiony samochód. Problem bowiem jest głęboki – fabryka na Słowacji utraciła chwilowo możliwość produkowania automatycznych skrzyń biegów.

Klienci są rozżaleni, ponieważ niektórzy zamówienia złożyli jeszcze w zeszłym roku. Teraz okazuje się, że tak długo wyczekiwany samochód jeszcze bardziej się oddala.

"Właśnie dostałem telefon. Dwa zamówienia z listopada 2021. Oba anulowane. Można zamówić coś w zamian z bieżącej oferty... Dramat. Dealer mówił, że sytuacja niezależna od nich, wczoraj dostali pismo z Kia z listą zamówień, które będą anulowane i dzwonią po kolei. Napisałem prośbę o potwierdzenie tej informacji do Kia Polska i czekam."

Co do oferty, jaką mają dilerzy marki Kia dla zaskoczonych tą sytuacją klientów, to albo jest to zwrot wpłaconych pieniędzy, albo zamówienie takiego samego modelu z manualną skrzynią biegów z roku modelowego 2023. W tym drugim przypadku można liczyć na rabat w tej wysokości, jaki został udzielony przy pierwotnym zamówieniu. Co obecnie jest miłym gestem, bo obecnie często dilerzy rabatów nie oferują.

Ile trzeba czekać na nową Kię?

Oto przybliżony czas oczekiwania na dziś zamówione samochody (dotyczy także tych klientów, którzy zdecydują, że nie odbierają wpłaconych pieniędzy, lecz zmieniają zamówienie i ustawiają się na powrót w kolejkę):

  • Ceed/ProCeed/XCeed z manualną skrzynią biegów – do 180 dni;
  • Nowe Niro – 180 dni;
  • Modele Picanto, Rio, Stonic, Stinger – 300 dni;
  • Sorento, EV6, e-Soul – 360 dni;
  • modele PHEV – 120 dni.

Tu pojawia się pokusa, aby zamiast zwykłego Ceed'a zamówić wersję z napędem hybrydowym – wówczas dostaniemy samochód z automatyczną skrzynią biegów.

Zadbaj o swoje auto, żeby było w dobrym stanie. Poniżej sprawdzisz ceny preparatów, które mogą w tym pomóc: