- hybryda PHEV ładowana z gniazdka ma łączną moc systemową aż 327 KM, a do 100 km/h rozpędza się w 5,8 sekundy
- zasięg w trybie EV według cyklu WLTP przekracza 60 km
- na długie trasy Mazda proponuje diesla: 3.3 e-Skyactiv D R6 z miękką hybrydą
- „podstawowy” diesel ma 6 cylindrów, 200 KM i tylny napęd
Mazda (pawie) zawsze podążała własnymi drogami. Silnik Wankla, małe silniki V6, diesel z systemem Comprex, pierwsze seryjnie produkowane sekwencyjne turbo - mimo iż mamy do czynienia z niewielkim producentem, to jego kompetencje techniczne zawsze były wysokie.
Potrzeba było tylko odwagi, by wdrożyć pomysły i wprowadzić je na masowy rynek. Z tą odwagą bywało różnie - ostatnio sprowadzała się głównie do produkcji całej rodziny benzynowych silników Skyactiv-G bez turbodoładowania. Klienci doceniali to, że japoński producent nie montuje w swoich autach „silników od kosiarek”, nawet jeżeli osiągi nie dorównywały turbodoładowanej konkurencji.
Wyczekiwana Mazda 3 2.5 Turbo jak dotąd do Europy nie dojechała, ale za to firma z Hiroshimy zrobiła właśnie swoim europejskim klientom wyjątkowy prezent. To nowy rodzinny SUV CX-60, który jest jednocześnie najmocniejszą drogową Mazdą wszech czasów i platformą debiutu nowej rodziny silników sześciocylindrowych. Dobrze czytacie! W dobie eko-downsizingu, ktoś odważył się zaprezentować dwa nowe, duże silniki rzędowe o sześciu cylindrach. Benzynowy ma mieć trzy litry pojemności, a jego dokładne parametry są w drodze. Wiadomo już za to wszystko co potrzeba o nowym dieslu.
Ma on 3,3 litra pojemności skokowej. W „najsłabszej, podstawowej” wersji ma 200 KM i 450 Nm plus - i tu uwaga - tylny napęd. Tak, to oznacza, że Mazda CX-60 ma wzdłużny zespół napędowy! Mocniejsza odmiana dysponuje mocą 254 KM i momentem obrotowym 550 Nm, a także napędem na cztery koła. Jak na Mazdę - popularną markę, produkującą dotąd samochody o umiarkowanej mocy - to prawdziwa rewolucja.
Co istotne, spalanie według cyklu WLTP wersji tylnonapędowej wynosi zaledwie 4,9 l/100 km. Rewelacyjny wynik i to nawet gdy założymy, że w realnych warunkach drogowych będzie nieco wyższy. Powiedzmy, że kierowca będzie jeździł bardzo dynamicznie i niezbyt roztropnie, co spowoduje wzrost średniego spalania o 25 proc. względem katalogowego do 6,1 l/100 km - jak na dużego rodzinnego SUV-a to nadal śmiesznie mała wartość.
Nasz typ na długie trasy już macie - ultraoszczędny diesel wydaje się tu pierwszym wyborem. Nawet przy niewielkim, 58-litrowym baku paliwa, zasięg takiego samochodu pozostaje nieosiągalny dla aut elektrycznych. Ale gdyby ktoś chciał mieć to co najlepsze z dwóch światów - spalinowego i elektrycznego - i zdyskontować postęp techniczny w obu dziedzinach, to po raz pierwszy w historii Mazdy może wybrać pełną hybrydę plug-in.
Ten napęd składa się z 2,5-litrowego silnika spalinowego oraz elektrycznego, umieszczonego między skrzynią biegów a silnikiem spalinowym. Silnik 2.5 ma cztery cylindry, tak jak w innych modelach marki. Maksymalna moc systemowa układu hybrydowego sięga 327 koni mechanicznych, a moment obrotowy aż 500 Nm. Co ciekawe, napęd zachował wysokoobrotową, sprzyjającą czerpaniu przyjemności z dynamicznej jazdy charakterystykę silnika benzynowego, bo maksymalny „ciąg” przypada na 4000 obrotów na minutę, a maksymalna moc na 6000 obrotów na minutę.
To są prędkości obrotowe, przy których maksymalny moment obrotowy i moc osiąga sam silnik spalinowy. Komponent elektryczny potrafi dostarczyć 175 KM i 270 Nm, przy czym parametry części elektrycznej i spalinowej napędu jak to zwykle bywa w pełnych hybrydach nie sumują się, bo silnik spalinowy i maszyna elektryczna mają inne przebiegi charakterystyki mocy.
Pojemność akumulatora Mazdy CX-60 PHEV to 17,8 kWh i dla obniżenia środka ciężkości został on umieszczony pod podłogą przedziału pasażerskiego - najniżej, jak się dało. To ważne, bo bateria waży aż 176 kg. To i tak niedużo, bo w elektryku ważyłaby kilkaset kilo. Akumulator trakcyjny nie zabiera miejsca w bagażniku, który wraz ze schowkiem pomieści 570 litrów. Prędkość maksymalna takiej hybrydowej Mazdy to 200 km/h (ograniczone elektronicznie). Jest to więc hybryda, która da sobie radę także na autostradzie - nawet po zużyciu prądu z baterii pozostaje do dyspozycji 191 KM z silnika spalinowego. A teraz sprawdzimy, ile takie auto kosztuje i na jakie wyposażenie można liczyć w salonach Mazdy.
Mazda CX-60 Prime Line - cena od 211 900 zł
Za taką kwotę kupicie rodzinnego SUV-a z 6-cylindrowym silnikiem Diesla o pojemności 3,3 litra i mocy 200 koni mechanicznych. Auto ma automatyczną skrzynię ośmiobiegową oraz tylny napęd. Oto najważniejsze elementy wyposażenia:
- airbag centralny z przodu
- airbag kolanowy kierowcy
- autonomiczne hamowanie awaryjne
- monitoring martwego pola lusterek wstecznych
- wykrywanie ruchu poprzecznego podczas cofania
- skaner znaków ograniczenia prędkości
- utrzymanie pojazdu na środku pasa ruchu
- tylne czujniki parkowania
- 18-calowe koła z felgami z lekkiego stopu
- światła dzienne i główne LED
- spryskiwacze reflektorów
- składane elektrycznie lusterka boczne
- dwa porty USB typu C w konsoli przedniej
- osiem głośników i zestaw głośnomówiący Bluetooth
- interfejs bezprzewodowy Apple CarPlay i Android Auto
- tapicerka materiałowa
Mazda CX-60 Prime Line - wyposażenie, komfort:
- automatyczna klimatyzacja dwustrefowa
- kolorowy wyświetlacz centralny 12,3 cala
- system sterowania multimediami HMI
- cyfrowe zegary o przekątnej 12,3 cala
- dostęp z kluczykiem zbliżeniowym
- tempomat i łopatki do zmiany biegów
- wybór trybu jazdy Mi-Drive
- tryb off-road
- siatka w bagażniku
Jeżeli zdecydujecie się na Mazdę CX-60 Prime-Line w wersji hybrydowej (PHEV, plug-in) o mocy 327 KM to za takie auto trzeba będzie zapłacić przynajmniej 248 900 zł. Ceny lakieru metalizowanego to od 3900 do aż 5900 zł (tyle kosztuje kolor Soul Red Crystal).
Mazda CX-60 Exclusive-Line - cena od 221 900 zł
Powyższa cena dotyczy 200-konnego turbodiesla R6 z napędem na tył. Jego 254-konna odmiana z napędem na cztery koła jest droższa w tej i wyższych specyfikacjach o 20 000 zł. Oto dodatkowe elementy wyposażenia w porównaniu z Prime-Line:
- przednie czujniki parkowania i kamera cofania
- automatyczne przełączanie świateł drogowych
- koła z lekkiego stopu 20-calowe
- dodatkowe dwa gniazda USB typu C z tyłu
- boczki drzwi obszyte skórą ekologiczną
- fotel kierowcy regulowany manualnie w 8 kierunkach (Pirme Line: w 6 kierunkach)
- podgrzewane fotele przednie
- oświetlenie konsoli i podłogi z przodu
- podświetlany schowek
- nawiewy dla drugiego rzędu siedzeń
- wyświetlacz head-up na przedniej szybie
- smart keyless access
- podgrzewane wycieraczki i kierownica
Wersja z pełną hybrydą (327 KM) jako Exclusive-Line kosztuje 258 900 zł. Oto dostępne pakiety opcji - do hybrydy PHEV i do turbodiesla:
Mazda CX-60 Exclusive-Line - pakiet Comfort za 13 500 zł
- system rozpoznawania twarzy z pamięcią ustawień
- lusterka zewnętrzne z pamięcią ustawień
- tapicerka skórzana w kolorze czarnym
- elektryczna regulacja przednich foteli w 10 kierunkach
- przednie fotele wentylowane
Pakiet Convenience&Sound do Mazdy CX-60 za 12 900 zł
- przyciemniane tylne szyby
- system dźwięku przestrzennego Bose (12 głośników)
- dodatkowe oświetlenie dla obu rzędów siedzeń
- kamera cofania z widokiem 360 stopni
- elektrycznie otwierana i zamykana klapa bagażnika
- gniazdo elektryczne 230 woltów
- ładowarka indukcyjna do smartfona
Pakiet Driver Assistance za 7 900 zł do CX-60
- przednie matrycowe reflektory LED
- monitorowanie ruchu poprzecznego przed pojazdem
- autonomiczne hamowanie podczas cofania
- inteligentny adaptacyjny tempomat
- wspomaganie jazdy z przyczepą
- elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne
- elektrochromatyczne lusterka zewnętrzne
Oprócz wymienionych pakietów można jeszcze dokupić dach panoramiczny za 5900 zł. Przechodzimy do kolejnych specyfikacji.
Nowa Mazda CX-60 Homura - cena od 240 900 zł
Powyższa cena dotyczy 3,3-litrowego diesla R6 o mocy 200 KM z tylnym napędem i automatem, a pełna hybryda w tej specyfikacji kosztuje 277 800 zł. Oto dodatkowe elementy wyposażenia względem wersji Exclusive-Line:
- obręcze 20-calowe lakierowane na czarno
- lakierowane zderzaki i nadkola
- czarna tapicerka skórzana
- oświetlenie podłogi w drugim rzędzie foteli
Do takiej Mazdy dostępne są wymienione wcześniej pakiety, przy czym pakiet Comfort kosztuje 7900 zamiast 13 500 zł, a w wersji wysokoprężnej (diesel) jest standardem. Dodatkowo, zawiera on również system dostosowywania optymalnej pozycji za kierownicą, elektryczną regulację kolumny kierownicy oraz rozwiązanie ułatwiające wsiadanie i wysiadanie kierowcy.
Mazda CX-60 Takumi - cena od 248 900 zł
Powyższa cena dotyczy 200-konnego diesla 3.3 e-Skyactiv D z napędem na tył. Dodatkowe 54 KM i przedni napęd kosztują 20 000 zł, a pełna hybryda Mazda CX-60 AWD Takumi kosztuje w salonie 285 800 zł. Oto dodatkowe wyposażenie względem specyfikacji Homura:
- srebrno-czarne felgi 20-calowe
- chromowane listwy wokół okien
- tapicerka skórzana Nappa w kolorze białym
Standardowa gwarancja Mazdy obejmuje trzy lata lub 100 000 km, w zależności od tego, co nastąpi szybciej. Na rabaty raczej nie macie co liczyć - ta marka słynie z tego, że ceni się wysoko i stara się przyciągnąć klientów raczej emocjami niż rabatami. Dlatego w Maździe na wyprzedaże nie ma co czekać.
Podoba Wam się nowy duży SUV Mazdy? Chcielibyście jeździć autem z 3,3-litrowym dieslem? Pokażcie nam inną popularną markę samochodów, która oferuje taki silnik.