Auto Świat Wiadomości Aktualności Parlament Europejski potwierdza: od 2035 r. nowe auta tylko na prąd

Parlament Europejski potwierdza: od 2035 r. nowe auta tylko na prąd

We wtorek, 14 lutego, Parlament Europejski przegłosował porozumienie dotyczące zmian norm emisji spalin dla nowych samochodów osobowych i dostawczych – chodzi o redukcję emisji CO2 nowych samochodów o 100 proc. do 2035 r. Jednocześnie przegłosowano cel pośredni – redukcję emisji dwutlenku węgla o 55 proc. do 2030 r.

samochód elektryczny
Southworks / Shutterstock
samochód elektryczny
  • Wszystko zmierza do tego, że nowe samochody spalinowe będą sprzedawane w Unii Europejskiej jeszcze tylko przez nieco ponad 12 lat
  • Do końca 2026 r. będą monitorowane rozbieżności pomiędzy deklarowanym a rzeczywistym zużyciem paliwa oraz energii elektrycznej przez samochody
  • Wszystkich producentów ma dotyczyć obowiązek zredukowania emisji spalin produkowanych samochodów o 55 proc. (w stosunku do 2021 r.) w terminie do 2030 r.
  • Jedynie najmniejsi producenci będą mogli uzyskać zwolnienie z przepisów pośrednich do 2035 r.
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Parlament Europejski nie jest jednomyślny w kwestii zakazu rejestracji w UE nowych samochodów spalinowych do 2035 r. W dzisiejszym głosowaniu za było 340 europosłów, 279 było przeciw, a 21 wstrzymało się. Po zakończeniu głosowania poseł sprawozdawca Jan Huitema triumfował, próbując jednocześnie pocieszyć "przegranych":

To rozporządzenie zachęca do produkcji samochodów bezemisyjnych i niskoemisyjnych. Określono w nim ambitniejsze cele na rok 2030 oraz cel bezemisyjności na 2035 rok, co jest nieodzowne, aby osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 r. Cele te dają przemysłowi motoryzacyjnemu jasność sytuacji, a także stymulują innowacyjność i inwestycje wśród producentów pojazdów. Ceny samochodów bezemisyjnych i koszty ich eksploatacji spadną, a rynek wtórny szybko się rozwinie. W ten sposób motoryzacja przyjazna dla środowiska stanie się dostępna dla wszystkich

"Pętla na szyi" aut silników spalinowych będzie się zaciskać

Plany wprowadzenia głosowanych przepisów w życie są już rozpisane szczegółowo na kolejne lata. Od 2025 r. Komisja ma co dwa lata publikować sprawozdania oceniające postępy w dążeniu do bezemisyjnego transportu. Komisja ma też monitorować rozbieżności pomiędzy deklarowanym a faktycznym zużyciem paliwa i energii przez samochody.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Mają powstać nowe mechanizmy wsparcia i zachęt do produkcji samochodów bezemisyjnych, jednak te, które funkcjonują w obecnym kształcie, mają być zniesione do 2030 r.

Komisja ma pracować nad stworzeniem metod obliczania emisji CO2 w całym cyklu życia pojazdów.

Czytaj także: Samochody spalinowe zakazane od 2035 roku

Producenci będą zmuszeni do radykalnego ograniczania sprzedaży samochodów spalinowych na rzecz aut bezemisyjnych bez oczekiwania na rok 2035 – tak, aby zrealizować cel pośredni wyznaczony na rok 2030 r. Jedynie producenci wytwarzający samochody w znikomych liczbach mogą liczyć na zwolnienie z dostosowania się do przepisów tymczasowych.

Zgodnie z planem po 2035 r. liczba samochodów spalinowych na drogach będzie się szybko zmniejszać wraz ze zużywaniem się istniejących i zarejestrowanych wcześniej pojazdów. Nowe już nie powstaną.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji