Auto Świat Wiadomości Aktualności Parlament Europejski potwierdza: od 2035 r. nowe auta tylko na prąd

Parlament Europejski potwierdza: od 2035 r. nowe auta tylko na prąd

We wtorek, 14 lutego, Parlament Europejski przegłosował porozumienie dotyczące zmian norm emisji spalin dla nowych samochodów osobowych i dostawczych – chodzi o redukcję emisji CO2 nowych samochodów o 100 proc. do 2035 r. Jednocześnie przegłosowano cel pośredni – redukcję emisji dwutlenku węgla o 55 proc. do 2030 r.

samochód elektryczny
Southworks / Shutterstock
samochód elektryczny
  • Wszystko zmierza do tego, że nowe samochody spalinowe będą sprzedawane w Unii Europejskiej jeszcze tylko przez nieco ponad 12 lat
  • Do końca 2026 r. będą monitorowane rozbieżności pomiędzy deklarowanym a rzeczywistym zużyciem paliwa oraz energii elektrycznej przez samochody
  • Wszystkich producentów ma dotyczyć obowiązek zredukowania emisji spalin produkowanych samochodów o 55 proc. (w stosunku do 2021 r.) w terminie do 2030 r.
  • Jedynie najmniejsi producenci będą mogli uzyskać zwolnienie z przepisów pośrednich do 2035 r.
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Parlament Europejski nie jest jednomyślny w kwestii zakazu rejestracji w UE nowych samochodów spalinowych do 2035 r. W dzisiejszym głosowaniu za było 340 europosłów, 279 było przeciw, a 21 wstrzymało się. Po zakończeniu głosowania poseł sprawozdawca Jan Huitema triumfował, próbując jednocześnie pocieszyć "przegranych":

To rozporządzenie zachęca do produkcji samochodów bezemisyjnych i niskoemisyjnych. Określono w nim ambitniejsze cele na rok 2030 oraz cel bezemisyjności na 2035 rok, co jest nieodzowne, aby osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 r. Cele te dają przemysłowi motoryzacyjnemu jasność sytuacji, a także stymulują innowacyjność i inwestycje wśród producentów pojazdów. Ceny samochodów bezemisyjnych i koszty ich eksploatacji spadną, a rynek wtórny szybko się rozwinie. W ten sposób motoryzacja przyjazna dla środowiska stanie się dostępna dla wszystkich

"Pętla na szyi" aut silników spalinowych będzie się zaciskać

Plany wprowadzenia głosowanych przepisów w życie są już rozpisane szczegółowo na kolejne lata. Od 2025 r. Komisja ma co dwa lata publikować sprawozdania oceniające postępy w dążeniu do bezemisyjnego transportu. Komisja ma też monitorować rozbieżności pomiędzy deklarowanym a faktycznym zużyciem paliwa i energii przez samochody.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Mają powstać nowe mechanizmy wsparcia i zachęt do produkcji samochodów bezemisyjnych, jednak te, które funkcjonują w obecnym kształcie, mają być zniesione do 2030 r.

Komisja ma pracować nad stworzeniem metod obliczania emisji CO2 w całym cyklu życia pojazdów.

Czytaj także: Samochody spalinowe zakazane od 2035 roku

Producenci będą zmuszeni do radykalnego ograniczania sprzedaży samochodów spalinowych na rzecz aut bezemisyjnych bez oczekiwania na rok 2035 – tak, aby zrealizować cel pośredni wyznaczony na rok 2030 r. Jedynie producenci wytwarzający samochody w znikomych liczbach mogą liczyć na zwolnienie z dostosowania się do przepisów tymczasowych.

Zgodnie z planem po 2035 r. liczba samochodów spalinowych na drogach będzie się szybko zmniejszać wraz ze zużywaniem się istniejących i zarejestrowanych wcześniej pojazdów. Nowe już nie powstaną.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków