- Wszystko zmierza do tego, że nowe samochody spalinowe będą sprzedawane w Unii Europejskiej jeszcze tylko przez nieco ponad 12 lat
- Do końca 2026 r. będą monitorowane rozbieżności pomiędzy deklarowanym a rzeczywistym zużyciem paliwa oraz energii elektrycznej przez samochody
- Wszystkich producentów ma dotyczyć obowiązek zredukowania emisji spalin produkowanych samochodów o 55 proc. (w stosunku do 2021 r.) w terminie do 2030 r.
- Jedynie najmniejsi producenci będą mogli uzyskać zwolnienie z przepisów pośrednich do 2035 r.
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Parlament Europejski nie jest jednomyślny w kwestii zakazu rejestracji w UE nowych samochodów spalinowych do 2035 r. W dzisiejszym głosowaniu za było 340 europosłów, 279 było przeciw, a 21 wstrzymało się. Po zakończeniu głosowania poseł sprawozdawca Jan Huitema triumfował, próbując jednocześnie pocieszyć "przegranych":
"Pętla na szyi" aut silników spalinowych będzie się zaciskać
Plany wprowadzenia głosowanych przepisów w życie są już rozpisane szczegółowo na kolejne lata. Od 2025 r. Komisja ma co dwa lata publikować sprawozdania oceniające postępy w dążeniu do bezemisyjnego transportu. Komisja ma też monitorować rozbieżności pomiędzy deklarowanym a faktycznym zużyciem paliwa i energii przez samochody.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Mają powstać nowe mechanizmy wsparcia i zachęt do produkcji samochodów bezemisyjnych, jednak te, które funkcjonują w obecnym kształcie, mają być zniesione do 2030 r.
Komisja ma pracować nad stworzeniem metod obliczania emisji CO2 w całym cyklu życia pojazdów.
Czytaj także: Samochody spalinowe zakazane od 2035 roku
Producenci będą zmuszeni do radykalnego ograniczania sprzedaży samochodów spalinowych na rzecz aut bezemisyjnych bez oczekiwania na rok 2035 – tak, aby zrealizować cel pośredni wyznaczony na rok 2030 r. Jedynie producenci wytwarzający samochody w znikomych liczbach mogą liczyć na zwolnienie z dostosowania się do przepisów tymczasowych.
Zgodnie z planem po 2035 r. liczba samochodów spalinowych na drogach będzie się szybko zmniejszać wraz ze zużywaniem się istniejących i zarejestrowanych wcześniej pojazdów. Nowe już nie powstaną.