Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Ambitne plany drogowców. Jeśli wszystko wypali, kierowcy zyskają ok. 1 tys. km dróg

Ambitne plany drogowców. Jeśli wszystko wypali, kierowcy zyskają ok. 1 tys. km dróg

Od początku 2024 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) otrzymała trzy decyzje ZRID dla odcinków o łącznej długości 35,5 km. W bieżącym roku drogowcy zakładają, że otrzymają jeszcze decyzje dla 40 odcinków, co pozwoli ruszyć z budową dróg o łącznej długości ok. 496 km. Tegoroczne plany obejmują również złożenie wniosków dla 33 odcinków o łącznej długości ponad 466 km.

Plany drogowców przewidują w najbliższych latach budowę ok. 1 tys. km dróg
Plany drogowców przewidują w najbliższych latach budowę ok. 1 tys. km drógŹródło: GDDKiA
  • W 2024 r. GDDKiA otrzymała trzy decyzje ZRID, planuje złożyć wnioski dla kolejnych 33 odcinków i zamierza otrzymać decyzje dla 40 fragmentów
  • Decyzja ZRID jest kluczowym dokumentem umożliwiającym rozpoczęcie prac przy budowie dróg
  • Zakończenie wszystkich zaplanowanych inwestycji związanych ze wspomnianymi decyzjami ZRID wydłuży polską sieć o niemal 1 tys. km dróg

Decyzja ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) jest jednym z kluczowych dokumentów, umożliwiających rozpoczęcie prac przy budowie dróg. Dokument niezbędny jest zarówno w przypadku inwestycji realizowanych w systemie Projektuj i buduj, jak i przy inwestycjach powstających w tradycyjnym systemie.

W jakim celu wydawana jest decyzja ZRID?

W systemie Projektuj i buduj, po odebraniu Koncepcji programowej (KP) lub Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) z elementami KP Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłasza przetarg, którego celem jest wyłonienie wykonawcy projektu oraz budowy inwestycji. W tym przypadku to wykonawca opracowuje niezbędną dokumentację, składa wniosek o wydanie decyzji ZRID i po jej otrzymaniu rusza z pracami budowlanymi.

W tradycyjnym systemie w pierwszym etapie GDDKiA wybiera w przetargu biuro projektowe. To ono opracowuje dokumentację potrzebną do złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID. Równocześnie powstaje projekt wykonawczy i dopiero po uzyskaniu ZRID-u w osobnym przetargu wybierany jest wykonawca prac budowlanych. Tyle teorii.

W praktyce wydanie decyzji ZRID jest ważnym etapem, bo to właśnie ten dokument określa granice terenu przewidzianego do przejęcia pod budowę drogi i umożliwia rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości. Od początku 2024 r. GDDKiA otrzymała trzy takie decyzje. Są to odcinki o łącznej długości 35,5 km: obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu drogi DK66, fragment drogi ekspresowej S19 Malewice — Chlebczyn oraz obwodnica Poręby i Zawiercia w ciągu drogi DK78.

Wnioski o decyzje ZRID, które zostaną złożone w 2024 r.

W 2024 r. drogowcy zamierzają złożyć wnioski dla 33 odcinków o łącznej długości ok. 466 km. Są to:

woj. podlaskie (dwa odcinki o długości ok. 21,8 km):

  • S19 Czarna Białostocka – Białystok Północ;
  • S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo;

woj. kujawsko-pomorskie (jeden odcinek o długości ok. 11,9 km):

  • S10 Toruń Zachód – Toruń Południe;

woj. świętokrzyskie (cztery odcinki o długości ok. 63,6 km):

  • DK9 obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego;
  • S74 Kielce Zachód – Kielce (DK73);
  • S74 gr. woj. łódzkiego i świętokrzyskiego – Mniów;
  • S74 Łagów – Opatów;

woj. małopolskie (cztery odcinki o długości ok. 37,7 km):

  • DK7 przebudowa układu drogowego Kraków – Libertów – Gaj;
  • DK79 rozbudowa od gr. woj. świętokrzyskiego i małopolskiego do Krakowa – z podziałem na III fragmenty;

woj. lubelskie (cztery odcinki o długości ok. 61,7 km):

  • S12 Piaski – Dorohucza;
  • S12 Dorohucza – Chełm Zachód;
  • S12 Chełm – Dorohusk;
  • DK74 obwodnica Gorajca;

woj. łódzkie i mazowieckie (jeden odcinek o długości 92,2):

  • A2 Łódź Północ – Konotopa poszerzenie autostrady o dodatkowy pas ruchu;

woj. warmińsko-mazurskie (jeden odcinek o długości ok 3,2):

  • DK65 obwodnica Gąsek;

woj. podkarpackie (jeden odcinek o długości ok. 12,5 km):

  • S19 Domaradz – Iskrzynia;

woj. zachodniopomorskie (sześć odcinków o długości ok. 60,3 km):

  • DK10 obwodnica Mierzyna;
  • DK10 gr. państwa – Dołuje;
  • S6 Kołbaskowo – Dołuje;
  • S6 Dołuje – Police;
  • S6 Police – Goleniów;
  • DK22 obwodnica Szwecji;

woj. mazowieckie (dwa odcinki o długości ok. 28,6 km):

  • S7 Czosnów – Kiełpin;
  • DK53 rozbudowa Myszyniec – Kadzidło;

woj. dolnośląskie (pięć odcinków o długości 58,6 km):

  • DK8 rozbudowa Szczytna – Kłodzko;
  • DK8 rozbudowa gr. państwa – Duszniki-Zdrój;
  • S8 Kobierzyce Północ – Kobierzyce Południe;
  • S8 Kobierzyce Południe – Jordanów Śląski;
  • S8 Jordanów Śląski – Łagiewniki Zachód;

woj. lubuskie (dwa odcinki o długości ok. 13,4 km):

  • DK2 dostosowanie odcinka byłego przejścia granicznego do parametrów autostrady;
  • DK29 obwodnica Krosna Odrzańskiego.

Decyzje ZRID, które powinny zostać wydane w 2024 r.

Oprócz odcinków, dla których dopiero zostaną złożone wnioski, GDDKiA planuje uzyskać w 2024 r. decyzje ZRID dla już wcześniej złożonych wniosków. Mowa o 40 fragmentach dróg o długości ok. 496 km. Są to:

woj. podlaskie (dwa odcinki o długości ok. 16,6 km):

  • S19 Dobrzyniewo – Białystok Zachód;
  • S19 Deniski – Haćki;

woj. kujawsko-pomorskie (cztery odcinki o długości ok. 56 km):

  • S10 Bydgoszcz Południe – Bydgoszcz Emilianowo z rozbudową DK25;
  • S10 Bydgoszcz Emilianowo – Solec;
  • S10 Solec – Toruń Zachód;
  • S10 Toruń Zachód – Toruń Południe;

woj. śląskie (pięć odcinków o długości ok. 40 km):

  • S1 Kosztowy – Bieruń;
  • S1 Bieruń – Oświęcim z obwodnicą Bierunia;
  • DK78 obwodnica Pradeł;
  • DK78 obwodnica Kroczyc;
  • DK78 obwodnica Szczekocin i Goleniów;

woj. świętokrzyskie (trzy odcinki o długości ok. 33,6 km):

  • S74 Mniów – Kielce Zachód;
  • DK9 obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego (odc. Rudka – Jacentów);
  • DK73 obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej;

woj. małopolskie (jeden odcinek o długości ok .12,2 km):

  • DK79 rozbudowa gr. woj. świętokrzyskiego i małopolskiego – Kraków;

woj. lubelskie (16 odcinków o długości 243,1 km):

  • A2 Biała Podlaska – Kijowiec;
  • A2 Kijowiec – Dobryń;
  • A2 Dobryń – granica państwa;
  • S12 Piaski – Dorohucza;
  • S12 Dorohucza – Chełm Zachód;
  • S12 Chełm – Dorohusk;
  • S17 Zamość Wschód – Zamość Południe;
  • S17 Zamość Południe – Tomaszów Lubelski Północ;
  • S17 Tomaszów Lubelski – Hrebenne;
  • S19 gr. woj. mazowieckiego i lubelskiego – Międzyrzec Podlaski;
  • S19 Międzyrzec Podlaski – Radzyń Podlaski;
  • S19 Radzyń Podlaski – Kock;
  • S19 obwodnica Kocka i Woli Skromowskiej;
  • S19 Kock – Lubartów Północ;
  • S19 Lubartów Północ – Lublin;
  • DK74 obwodnica Gorajca;

woj. warmińsko-mazurskie (jeden odcinek o długości ok 3,2):

  • DK65 obwodnica Gąsek;

woj. wielkopolskie (jeden odcinek o długości ok 5,9):

  • DK15 obwodnica Koźmina Wielkopolskiego;

woj. podkarpackie (trzy odcinki o długości ok. 44,5 km):

  • S19 Dukla – Barwinek;
  • S19 Domaradz – Iskrzynia;
  • S19 Sokołów Małopolski – Jasionka (dobudowa II jezdni);

woj. zachodniopomorskie (trzy odcinki o długości ok. 29,7 km):

  • S6 Kołbaskowo – Dołuje;
  • S6 Dołuje – Police;
  • DK10 obwodnica Mierzyna;

woj. mazowieckie (jeden odcinek o długości ok. 11,3 km):

  • DK50 obwodnica Kołbieli.
Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków