• Ustanowienie strefy zamieszkania na moście pieszo-rowerowym oznacza, że obowiązuje tu szereg specyficznych zasad ruchu
  • Niektóre z przepisów obowiązujących w strefie zamieszkania mogą wydać się zaskakujące
  • Na moście, który znajduje się w strefie zamieszkania, można korzystać z rowerów, hulajnóg elektrycznych oraz urządzeń wspomagających ruch. Wyjaśniamy, kto ma pierwszeństwo i jaka tu panuje "hierarchia"

Tak szczerze mówiąc, to zwłaszcza w weekend, gdy na nowym moście-kładce dla pieszych i rowerów spacerują tłumy, sporo ludzi wypoczywa także na ustawionych tu ławkach, pomysł przejechania na drugi brzeg rowerem "pełną bombą" wydaje się absurdalny. Ale że niektórzy próbują jeździć tu na rowerach i hulajnogach, nie ma wątpliwości: na nowiutkiej nawierzchni widać całkiem sporo śladów hamowania.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Mnie się za pierwszym razem nie udało: gdy wjechałem na kładkę, aby zobaczyć ją po raz pierwszy, ludzi było tyle, że nie dało się jechać – zszedłem z roweru i po prostu przespacerowałem się z jednego brzegu na drugi. Nie ma jednak wątpliwości: na tym moście, w strefie zamieszkania, można jeździć i rowerem, i hulajnogą elektryczną, i np. na rolkach. Może nie w weekend, ale można. Co do hulajnogi elektrycznej to... można tu jeździć nawet bardziej niż gdzie indziej. Już wyjaśniam.

Nowy most pieszo-rowerowy w Warszawie Foto: Maciej Brzeziński / Auto Świat
Nowy most pieszo-rowerowy w Warszawie

Strefa zamieszkania – najważniejsze przepisy

Nowy most pieszo-rowerowy w Warszawie jest strefą zamieszkania Foto: Maciej Brzeziński / Auto Świat
Nowy most pieszo-rowerowy w Warszawie jest strefą zamieszkania

Wprowadzanie stref zamieszkania na obszarach, gdzie nikt nie mieszka, to coraz bardziej popularna koncepcja zarządzania ruchem: niebieska tabliczka informacyjna (znak D-40) pełni rolę ograniczenia prędkości i faworyzuje pieszych: nawet jeśli nitka asfaltu z rysunkiem roweru sugeruje, że prowadzi tędy droga rowerowa, rowerzyści nie mają pierwszeństwa przed pieszymi. Muszą uważać – potencjalna kolizja z pieszym to ich wina.

Strefa zamieszkania: rolkarze mają pierwszeństwo przed rowerzystami

W strefie zamieszkania można jeździć na wrotkach, na rolkach – na wszystkim, co da się zakwalifikować jako "urządzenie wspomagające ruch". Osoby na rolkach muszą jednak ustąpić pierwszeństwa pieszym. Osoby na rolkach mogą jednak liczyć na to, że rowerzyści ustąpią im pierwszeństwa. Pamiętajmy, że rower to pojazd.

Ale – to też ważne – korzystając z drogi dla pieszych, rolkarze powinni jechać powoli: raczej przemieszczać się niż uprawiać sport.

Strefa zamieszkania: dziecko na hulajnodze elektrycznej

W strefie zamieszkania wyjątkowo dopuszcza się, aby dzieci – pod opieką rodziców – korzystały z hulajnóg elektrycznych. Akurat na zatłoczonym moście jest to dość ryzykowne, niemniej taka możliwość istnieje:

Ale:

Strefa zamieszkania: ograniczona prędkość

W strefie zamieszkania wszystkich (no... poza biegaczami) obowiązuje ograniczenie prędkości. To dlatego jest coraz więcej obszarów, gdzie wyznacza się strefy zamieszkania, choć nie ma na nich domów mieszkalnych. Chodzi o to, aby na deptakach, w miejscach rekreacji spowolnić wszelki ruch i uprzywilejować pieszych. Strefa zamieszkania ma właśnie taką funkcję.

Strefa zamieszkania: hierarchia pierwszeństwa

  1. Piesi mają pierwszeństwo przed wszystkimi
  2. Osoby korzystające z urządzeń wspomagających ruch – ustępują pieszym
  3. Osoby kierujące pojazdami (rowerami, hulajnogami elektrycznymi) ustępują pierwszeństwa pieszym i korzystającym z urządzeń wspomagających ruch – rolek, wrotek, deskorolek itp.