Logo

Nowy warszawski most pieszo-rowerowy w strefie zamieszkania. O co chodzi?

  • Ustanowienie strefy zamieszkania na moście pieszo-rowerowym oznacza, że obowiązuje tu szereg specyficznych zasad ruchu
  • Niektóre z przepisów obowiązujących w strefie zamieszkania mogą wydać się zaskakujące
  • Na moście, który znajduje się w strefie zamieszkania, można korzystać z rowerów, hulajnóg elektrycznych oraz urządzeń wspomagających ruch. Wyjaśniamy, kto ma pierwszeństwo i jaka tu panuje "hierarchia"
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Tak szczerze mówiąc, to zwłaszcza w weekend, gdy na nowym moście-kładce dla pieszych i rowerów spacerują tłumy, sporo ludzi wypoczywa także na ustawionych tu ławkach, pomysł przejechania na drugi brzeg rowerem "pełną bombą" wydaje się absurdalny. Ale że niektórzy próbują jeździć tu na rowerach i hulajnogach, nie ma wątpliwości: na nowiutkiej nawierzchni widać całkiem sporo śladów hamowania.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Mnie się za pierwszym razem nie udało: gdy wjechałem na kładkę, aby zobaczyć ją po raz pierwszy, ludzi było tyle, że nie dało się jechać – zszedłem z roweru i po prostu przespacerowałem się z jednego brzegu na drugi. Nie ma jednak wątpliwości: na tym moście, w strefie zamieszkania, można jeździć i rowerem, i hulajnogą elektryczną, i np. na rolkach. Może nie w weekend, ale można. Co do hulajnogi elektrycznej to... można tu jeździć nawet bardziej niż gdzie indziej. Już wyjaśniam.

Nowy most pieszo-rowerowy w Warszawie
Nowy most pieszo-rowerowy w WarszawieŻródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński

Strefa zamieszkania – najważniejsze przepisy

Nowy most pieszo-rowerowy w Warszawie jest strefą zamieszkania
Nowy most pieszo-rowerowy w Warszawie jest strefą zamieszkaniaŻródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński

Wprowadzanie stref zamieszkania na obszarach, gdzie nikt nie mieszka, to coraz bardziej popularna koncepcja zarządzania ruchem: niebieska tabliczka informacyjna (znak D-40) pełni rolę ograniczenia prędkości i faworyzuje pieszych: nawet jeśli nitka asfaltu z rysunkiem roweru sugeruje, że prowadzi tędy droga rowerowa, rowerzyści nie mają pierwszeństwa przed pieszymi. Muszą uważać – potencjalna kolizja z pieszym to ich wina.

W strefie tej pieszy korzysta z całej szerokości drogi i ma pierwszeństwo przed pojazdem oraz osobą poruszającą się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch.

Strefa zamieszkania: rolkarze mają pierwszeństwo przed rowerzystami

W strefie zamieszkania można jeździć na wrotkach, na rolkach – na wszystkim, co da się zakwalifikować jako "urządzenie wspomagające ruch". Osoby na rolkach muszą jednak ustąpić pierwszeństwa pieszym. Osoby na rolkach mogą jednak liczyć na to, że rowerzyści ustąpią im pierwszeństwa. Pamiętajmy, że rower to pojazd.

W strefie tej osoba poruszająca się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch korzysta z całej szerokości drogi i ma pierwszeństwo przed pojazdem.

Ale – to też ważne – korzystając z drogi dla pieszych, rolkarze powinni jechać powoli: raczej przemieszczać się niż uprawiać sport.

Osoba poruszająca się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, korzystając z drogi dla pieszych lub drogi dla pieszych i rowerów, jest obowiązana poruszać się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu.

Strefa zamieszkania: dziecko na hulajnodze elektrycznej

W strefie zamieszkania wyjątkowo dopuszcza się, aby dzieci – pod opieką rodziców – korzystały z hulajnóg elektrycznych. Akurat na zatłoczonym moście jest to dość ryzykowne, niemniej taka możliwość istnieje:

Zabrania się dopuszczania dziecka w wieku do 10 lat do kierowania hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego na drodze.

Ale:

W strefie zamieszkania dopuszcza się kierowanie hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego przez dziecko w wieku do 10 lat wyłącznie pod opieką osoby dorosłej.

Strefa zamieszkania: ograniczona prędkość

W strefie zamieszkania wszystkich (no... poza biegaczami) obowiązuje ograniczenie prędkości. To dlatego jest coraz więcej obszarów, gdzie wyznacza się strefy zamieszkania, choć nie ma na nich domów mieszkalnych. Chodzi o to, aby na deptakach, w miejscach rekreacji spowolnić wszelki ruch i uprzywilejować pieszych. Strefa zamieszkania ma właśnie taką funkcję.

Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów w strefie zamieszkania wynosi 20 km/h.

Strefa zamieszkania: hierarchia pierwszeństwa

  1. 1
    Piesi mają pierwszeństwo przed wszystkimi
  2. 2
    Osoby korzystające z urządzeń wspomagających ruch – ustępują pieszym
  3. 3
    Osoby kierujące pojazdami (rowerami, hulajnogami elektrycznymi) ustępują pierwszeństwa pieszym i korzystającym z urządzeń wspomagających ruch – rolek, wrotek, deskorolek itp.
Autor Maciej Brzeziński
Pasjonat technologii, prywatnie także zapalony kolarz
Pokaż listę wszystkich publikacji
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu