Logo

Masowe kontrole autokarów. Tym razem nie sprawdził się czarny scenariusz

Każdego roku w okresie zimowym Inspekcja Transportu Drogowego (ITD) przeprowadziła akcję "Bezpieczny autokar". Jej celem jest poprawa bezpieczeństwa dzieci i młodzieży, które autokarami podróżują na wypoczynek w okresie ferii.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie były wyniki akcji 'Bezpieczny autokar'?
Ile autokarów skontrolowano w tym roku?
Jakie nieprawidłowości stwierdzono podczas kontroli?
W jakich województwach skontrolowano najwięcej autokarów?

1759 kontroli autokarów w okresie ferii zimowych

W br. od 18 stycznia do 2 marca na głównych szlakach komunikacyjnych oraz w punktach, z których dzieci i młodzież wyruszały na wycieczki, obozy i zimowiska, inspektorzy szczegółowo sprawdzali stan techniczny pojazdów, trzeźwość kierowców, ich kwalifikacje zawodowe oraz przestrzeganie norm dotyczących czasu pracy.

Przez cały okres trwania akcji "Bezpieczny autokar" inspektorzy ITD skontrolowali 1759 pojazdów (o 570 więcej niż w 2024 r.), w tym 1638 należących do przewoźników krajowych i 121 do zagranicznych. Efektem tych kontroli było 197 mandatów karnych oraz 105 postępowań administracyjnych. Najwięcej autokarów sprawdzono w województwach podkarpackim (241), łódzkim (240) i małopolskim (211).

49 zatrzymanych dowodów rejestracyjnych, sześć zakazów dalszej jazdy

W trakcie kontroli inspektorzy korzystali m.in. ze specjalistycznego sprzętu, takiego jak mobilne stacje diagnostyczne, co pozwalało wykrywać usterki techniczne w autokarach. Nieprawidłowości techniczne poskutkowały zatrzymaniem 49 dowodów rejestracyjnych, głównie z powodu niesprawnego układu hamulcowego, kierowniczego lub uszkodzonych tarcz hamulcowych. Zarzuty ze strony ITD dotyczyły również wycieków płynów eksploatacyjnych, uszkodzenia szyby czołowej, niesprawnego oświetlenia czy też braku obowiązkowego wyposażenia.

"Bezpieczny autokar — Ferie 2025"
"Bezpieczny autokar — Ferie 2025"ITD

ITD zwracała uwagę także na inne wymagane prawem aspekty. W niektórych przypadkach pojazdy nie miały odpowiedniego oznakowania wyjść awaryjnych lub ważnych badań technicznych, a dane zawarte w dowodach rejestracyjnych nie odpowiadały stanowi faktycznemu. W br. tylko w sześciu przypadkach zakazano dalszej jazdy autokarem. Ponadto kierowca jednego z pojazdów był pod wpływem alkoholu — badanie alkomatem wykazało 0,34 promila w wydychanym powietrzu.

Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu