• Odcinek drogi ekspresowej S19 między Babicą a Jawornikiem będzie miał ponad 11 km długości i będzie jednym z najciekawszych w Polsce
  • Projekt przewiduje budowę 17 obiektów inżynierskich, spośród których na szczególną uwagę zasługuje jedna z estakad

11,6 km dwujezdniowej drogi z dwoma pasami ruchu i pasem awaryjnym na każdej z nich — taki przekrój będzie miał fragment drogi ekspresowej S19 pomiędzy Babicą i Jawornikiem. Na trasie, w pobliżu miejscowości Strzyżów, na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1931R, powstanie węzeł Żarnowa — Strzyżów. Ponadto wykonawca wybuduje Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Jawornik, zlokalizowany przy jezdni prowadzącej w kierunku Rzeszowa.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Droga S19: malowniczy fragment poprowadzi przez wzniesienia i doliny

Nowo budowany odcinek wyróżniają jednak obiekty inżynierskie, na które składa się osiem estakad, pięć wiaduktów i cztery przejścia dla zwierząt. Ich budowa podyktowana została charakterystyką terenu, przez który przebiega trasa. Różnorodne i skomplikowane ukształtowanie terenu, który przechodzi przez wzniesienia i doliny, okazał się dużym wyzwaniem już na etapie prac geologicznych, ale stanowi także nie lada wyzwanie dla wykonawcy robót budowlanych.

Poprowadzenie drogi przez pagórkowaty teren, który widokowo przypomina ukształtowanie terenu w Bieszczadach, spowodowało konieczność zaprojektowania wspomnianych 17 obiektów inżynierskich. Te mają umożliwić kierowcom pokonanie fragmentów prowadzących przez ogromne jary i doliny, których długość przekracza nawet kilometr, a głębokość sięga kilkudziesięciu metrów.

Droga S19: estakada, która może mierzyć się z wieżami Bazylik Mariackich

Sztandarowym obiektem na budowanym odcinku drogi S19 jest estakada ES-26. Zlokalizowana pomiędzy miejscowościami Żarnowa i Godowa, jest ośmioprzęsłową konstrukcją o długości 1082 m i szerokości 29 m. Ale to, co wyróżnia ten obiekt, to jego wysokość, która w jednej z osi przekracza 80 m. To praktycznie tyle, ile mierzy wyższa z wież Bazyliki Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Krakowie (81 m) i wieża Bazyliki Mariackiej w Gdańsku (82 m).

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zwraca również uwagę na wysokość konstrukcyjną ustroju nośnego, która maksymalnie wynosi 12,5 m. To wystarczająco dużo, aby zmieścił się tam dom jednorodzinny lub... cztery słonie stojące jeden na drugim.

Droga S19: jeszcze 2,5 roku do sfinalizowania inwestycji

Szczególnym wyzwaniem okazał się dość trudny teren, na którym trzeba posadowić całą konstrukcję. Aby rozwiązać problem, w najbardziej niekorzystnych warunkach projekt przewiduje wykonanie specjalnych pali o średnicy 1,5 m i długości 42 m.

Cały odcinek S19 od węzła Babica do Jawornika powstaje w systemie Projektuj i buduj. Wykonawca inwestycji na przeprowadzenie prac budowlanych wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie ma 26 miesięcy, co oznacza, że droga powinna być gotowa we wrześniu 2026 r. GDDKiA przypomina, że do czasu realizacji prac budowlanych nie wlicza się okresów zimowych (od 1 grudnia do 31 marca).