- Segment premium rośnie w siłę i zaliczył o 17,2 proc. lepszy wynik niż przed rokiem. BMW w 2021 r. sprzedało w Polsce więcej aut niż Dacia czy Ford!
- Najwięcej samochodów osobowych dostarczyła polskim klientom Toyota (aż 74,5 tys.), a największy wzrost popularności odnotował Hyundai (+46 proc.)
- Łączna sprzedaż w 2021 r. jest lepsza niż rok wcześniej, ale wciąż nie pobiliśmy wyniku z rekordowego w XXI w. roku 2019 (aż 555,6 tys. sprzedanych aut osobowych!)
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) opublikował raport podsumowujący sprzedaż nowych samochodów w Polsce w 2021 r. i ogólną sytuację w branży motoryzacyjnej. Z analizy przeprowadzonej razem z firmą audytową KPMG wynika, że choć wyprodukowaliśmy o 7,2 proc. mniej samochodów osobowych, to zarejestrowaliśmy ich o 4,3 proc. więcej niż w 2020 r.
Sprawdź: Najczęściej złomowane marki aut w Polsce w 2021 r.
Sprzedaż nowych samochodów w Polsce w 2021 r.
W 2021 r. do polskich klientów trafiło łącznie 446,6 tys. aut osobowych. W tym samym czasie Polacy zarejestrowali 73,9 tys. lekkich samochodów dostawczych (czyli o DMC do 3,5 t) i 32,7 tys. pojazdów ciężarowych. W każdej z tych trzech kategorii wyniki są lepsze niż rok wcześniej (kolejno o 4,3 proc., 23,9 proc. i 58,1 proc.), kiedy wiele osób zrezygnowało z zakupu nowego pojazdu, obawiając się skutków gospodarczych pandemii.
Aut dostawczych zarejestrowaliśmy w zeszłym roku nawet więcej niż w bardzo udanym 2019 r. (wówczas było to 69,9 tys. egz.), ale ta sztuka niestety nie udała się w przypadku samochodów osobowych. W 2019 r. do polskich klientów trafiło ich aż 555,6 tys., dzięki czemu wspominamy dziś ten rok jako rekordowy w tym tysiącleciu.
Zobacz też: Niemal co drugie auto używane w Polsce ma dyskwalifikujące usterki
Wracając do 2021 r., po drugiej stronie skali znalazły się firmy zajmujące się sprzedażą nowych autobusów i jednośladów. Tutaj statystyki są gorsze niż w 2020 r., bo w Polsce zarejestrowano tylko 1,4 tys. autobusów (-8,7 proc.), 12,7 tys. skuterów (-30,7 proc.) i 21,6 tys. motocykli (-1,1 proc.). Kiepską sprzedaż autobusów mogła napędzać także ich niższa produkcja w Polsce (-13,8 proc. względem 2020 r.).
Jakie marki najczęściej wybierali Polacy?
PZPM i KPMG uwzględniły w raporcie najchętniej wybierane marki popularne i z segmentu premium. Wśród pierwszych rekordy biły w zeszłym roku Hyundai (+46 proc.), Kia (+31 proc.) i Toyota (+21 proc.), ale to japoński producent dostarczył polskim klientom najwięcej aut (74,5 tys.). Skoda i Renault zaliczyły aż 20-procentowy spadek, a Peugeot – 9-procentowy.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Sprawdź się w naszym quizie: Czy naprawdę wiesz wszystko o Toyocie Corolli?
Co ciekawe, wzrost sprzedaży samochodów osobowych był najbardziej zauważalny w segmencie premium. Takich samochodów zarejestrowaliśmy w zeszłym roku 89,8 tys., czyli o 17,2 proc. więcej niż w 2020 r. Najwięcej aut klasy premium miało znaczek BMW (24 tys., a więc o 31 proc. więcej niż w 2020 r.), ale to Lexus i Land Rover zanotowały największy wzrost popularności (kolejno +38 proc. i +34 proc.). Poniżej przedstawiamy pełną listę TOP 10 popularnych marek i TOP 10 marek premium na polskim rynku.
TOP 10 marek popularnych:
- Toyota (74,5 tys.; +21 proc.)
- Skoda (45,1 tys.; -20 proc.)
- Volkswagen (34,4 tys.; -7 proc.)
- Kia (32,3 tys.; +34 proc.)
- Hyundai (26,8 tys.; +46 proc.)
- Dacia (19,9 tys.; -5 proc.)
- Ford (19,1 tys.; 0 proc.)
- Renault (16,8 tys.; -20 proc.)
- Opel (14,9 tys.; 0 proc.)
- Peugeot (10,6 tys.; -9 proc.)
TOP 10 marek premium:
- BMW (24 tys.; +31 proc.)
- Mercedes (19,6 tys.; 0 proc.)
- Audi (19 tys.; +22 proc.)
- Volvo (11 tys.; +1 proc.)
- Lexus (6,2 tys.; +38 proc.)
- Mini (2,6 tys.; +26 proc.)
- Porsche (2 tys.; +25 proc.)
- Alfa Romeo (1,7 tys.; +30 proc.)
- Land Rover (1,7 tys.; +34 proc.)
- Tesla (0,9 proc.; b.d.)