• Segment premium rośnie w siłę i zaliczył o 17,2 proc. lepszy wynik niż przed rokiem. BMW w 2021 r. sprzedało w Polsce więcej aut niż Dacia czy Ford!
  • Najwięcej samochodów osobowych dostarczyła polskim klientom Toyota (aż 74,5 tys.), a największy wzrost popularności odnotował Hyundai (+46 proc.)
  • Łączna sprzedaż w 2021 r. jest lepsza niż rok wcześniej, ale wciąż nie pobiliśmy wyniku z rekordowego w XXI w. roku 2019 (aż 555,6 tys. sprzedanych aut osobowych!)
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) opublikował raport podsumowujący sprzedaż nowych samochodów w Polsce w 2021 r. i ogólną sytuację w branży motoryzacyjnej. Z analizy przeprowadzonej razem z firmą audytową KPMG wynika, że choć wyprodukowaliśmy o 7,2 proc. mniej samochodów osobowych, to zarejestrowaliśmy ich o 4,3 proc. więcej niż w 2020 r.

Sprawdź: Najczęściej złomowane marki aut w Polsce w 2021 r.

Sprzedaż nowych samochodów w Polsce w 2021 r.

W 2021 r. do polskich klientów trafiło łącznie 446,6 tys. aut osobowych. W tym samym czasie Polacy zarejestrowali 73,9 tys. lekkich samochodów dostawczych (czyli o DMC do 3,5 t) i 32,7 tys. pojazdów ciężarowych. W każdej z tych trzech kategorii wyniki są lepsze niż rok wcześniej (kolejno o 4,3 proc., 23,9 proc. i 58,1 proc.), kiedy wiele osób zrezygnowało z zakupu nowego pojazdu, obawiając się skutków gospodarczych pandemii.

Aut dostawczych zarejestrowaliśmy w zeszłym roku nawet więcej niż w bardzo udanym 2019 r. (wówczas było to 69,9 tys. egz.), ale ta sztuka niestety nie udała się w przypadku samochodów osobowych. W 2019 r. do polskich klientów trafiło ich aż 555,6 tys., dzięki czemu wspominamy dziś ten rok jako rekordowy w tym tysiącleciu.

Zobacz też: Niemal co drugie auto używane w Polsce ma dyskwalifikujące usterki

Wracając do 2021 r., po drugiej stronie skali znalazły się firmy zajmujące się sprzedażą nowych autobusów i jednośladów. Tutaj statystyki są gorsze niż w 2020 r., bo w Polsce zarejestrowano tylko 1,4 tys. autobusów (-8,7 proc.), 12,7 tys. skuterów (-30,7 proc.) i 21,6 tys. motocykli (-1,1 proc.). Kiepską sprzedaż autobusów mogła napędzać także ich niższa produkcja w Polsce (-13,8 proc. względem 2020 r.).

Jakie marki najczęściej wybierali Polacy?

PZPM i KPMG uwzględniły w raporcie najchętniej wybierane marki popularne i z segmentu premium. Wśród pierwszych rekordy biły w zeszłym roku Hyundai (+46 proc.), Kia (+31 proc.) i Toyota (+21 proc.), ale to japoński producent dostarczył polskim klientom najwięcej aut (74,5 tys.). Skoda i Renault zaliczyły aż 20-procentowy spadek, a Peugeot – 9-procentowy.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Sprawdź się w naszym quizie: Czy naprawdę wiesz wszystko o Toyocie Corolli?

Co ciekawe, wzrost sprzedaży samochodów osobowych był najbardziej zauważalny w segmencie premium. Takich samochodów zarejestrowaliśmy w zeszłym roku 89,8 tys., czyli o 17,2 proc. więcej niż w 2020 r. Najwięcej aut klasy premium miało znaczek BMW (24 tys., a więc o 31 proc. więcej niż w 2020 r.), ale to Lexus i Land Rover zanotowały największy wzrost popularności (kolejno +38 proc. i +34 proc.). Poniżej przedstawiamy pełną listę TOP 10 popularnych marek i TOP 10 marek premium na polskim rynku.

TOP 10 marek popularnych:

  1. Toyota (74,5 tys.; +21 proc.) 
  2. Skoda (45,1 tys.; -20 proc.) 
  3. Volkswagen (34,4 tys.; -7 proc.) 
  4. Kia (32,3 tys.; +34 proc.) 
  5. Hyundai (26,8 tys.; +46 proc.) 
  6. Dacia (19,9 tys.; -5 proc.) 
  7. Ford (19,1 tys.; 0 proc.) 
  8. Renault (16,8 tys.; -20 proc.) 
  9. Opel (14,9 tys.; 0 proc.) 
  10. Peugeot (10,6 tys.; -9 proc.) 

TOP 10 marek premium:

  1. BMW (24 tys.; +31 proc.) 
  2. Mercedes (19,6 tys.; 0 proc.) 
  3. Audi (19 tys.; +22 proc.) 
  4. Volvo (11 tys.; +1 proc.) 
  5. Lexus (6,2 tys.; +38 proc.) 
  6. Mini (2,6 tys.; +26 proc.) 
  7. Porsche (2 tys.; +25 proc.) 
  8. Alfa Romeo (1,7 tys.; +30 proc.) 
  9. Land Rover (1,7 tys.; +34 proc.) 
  10. Tesla (0,9 proc.; b.d.)