Auto Świat Wiadomości Aktualności To będzie najdłuższa podwodna przeprawa w Polsce. Czy pojedziemy nią już w wakacje?

To będzie najdłuższa podwodna przeprawa w Polsce. Czy pojedziemy nią już w wakacje?

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przekazała informacje dotyczące postępu prac przy budowie tunelu pod Świną, który połączy wyspy Wolin i Uznam i ułatwi dojazd do i ze Świnoujścia. Budowany obiekt będzie najdłuższą podwodną przeprawą w Polsce — fragment wydrążony przez maszynę TBM ma długość 1483,8 m, a wraz z drogami dojazdowymi niemal 3,2 km długości.

Już za kilka miesięcy drogowcy mają ukończyć budowę tunelu pod rzeką Świną
UM Świnoujście
Już za kilka miesięcy drogowcy mają ukończyć budowę tunelu pod rzeką Świną

Jeszcze w 2022 r. drogowcy zakończyli prace konstrukcyjne w tunelu. Na swoim miejscu znalazły się już wszystkie prefabrykaty, co wymagało połączenia ich za pomocą śrub oraz uszczelnienia specjalnym sznurem zapewniającym odpowiednie warunki ochrony przeciwpożarowej, ponadto zrealizowano płytę jezdną wraz z izolacją i wykonano wyjścia ewakuacyjne.

Jak poinformował na swojej stronie internetowej Urząd Miasta Świnoujścia po połączeniu obu brzegów płytą drogową do zrealizowania pozostały jeszcze m.in. prace wykończeniowe oraz instalacyjne i to nie tylko w samym tunelu, lecz także w pomieszczeniach służących do obsługi całej inwestycji.

Obecnie trwa etap budowy jezdni. W samym tunelu wykonano już izolację, trwają prace przy dylatacjach, a w komorze startowej oraz odbiorczej wykonywane są kapy i chodniki. Wkrótce ma także ruszyć układanie warstw bitumicznych. Zgodnie z planem nawierzchnia asfaltowa w tunelu będzie wykonywana w marcu br. i ta część prac ma zająć ok. 30 dni.

Świnoujski urząd precyzuje, że poza samym tunelem większość prac już wykonano. Teraz wykonawca m.in. będzie kładł bitumiczną nawierzchnię ścieżek pieszo-rowerowych po stronie wyspy Wolin, a także elementy brukowe i oznakowanie. Do wykonania zostały również roboty wykończeniowe przy budowie wyjść ewakuacyjnych.

Cały tunel o konstrukcji jednorurowej z jednym pasem ruchu o szerokości 3,5 m w każdym kierunku oraz ok. dwumetrowych pasach awaryjnych ma być gotowy za kilka miesięcy. Możliwe zatem, o ile nie pojawią się żadne niespodziewane przeszkody, że z nowej przeprawy skorzystamy jeszcze przed tegorocznymi wakacjami.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:GDDKiATunelDrogi
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków