Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > To będzie najdłuższa podwodna przeprawa w Polsce. Czy pojedziemy nią już w wakacje?

To będzie najdłuższa podwodna przeprawa w Polsce. Czy pojedziemy nią już w wakacje?

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przekazała informacje dotyczące postępu prac przy budowie tunelu pod Świną, który połączy wyspy Wolin i Uznam i ułatwi dojazd do i ze Świnoujścia. Budowany obiekt będzie najdłuższą podwodną przeprawą w Polsce — fragment wydrążony przez maszynę TBM ma długość 1483,8 m, a wraz z drogami dojazdowymi niemal 3,2 km długości.

Już za kilka miesięcy drogowcy mają ukończyć budowę tunelu pod rzeką Świną
Już za kilka miesięcy drogowcy mają ukończyć budowę tunelu pod rzeką ŚwinąŹródło: UM Świnoujście

Jeszcze w 2022 r. drogowcy zakończyli prace konstrukcyjne w tunelu. Na swoim miejscu znalazły się już wszystkie prefabrykaty, co wymagało połączenia ich za pomocą śrub oraz uszczelnienia specjalnym sznurem zapewniającym odpowiednie warunki ochrony przeciwpożarowej, ponadto zrealizowano płytę jezdną wraz z izolacją i wykonano wyjścia ewakuacyjne.

Jak poinformował na swojej stronie internetowej Urząd Miasta Świnoujścia po połączeniu obu brzegów płytą drogową do zrealizowania pozostały jeszcze m.in. prace wykończeniowe oraz instalacyjne i to nie tylko w samym tunelu, lecz także w pomieszczeniach służących do obsługi całej inwestycji.

Obecnie trwa etap budowy jezdni. W samym tunelu wykonano już izolację, trwają prace przy dylatacjach, a w komorze startowej oraz odbiorczej wykonywane są kapy i chodniki. Wkrótce ma także ruszyć układanie warstw bitumicznych. Zgodnie z planem nawierzchnia asfaltowa w tunelu będzie wykonywana w marcu br. i ta część prac ma zająć ok. 30 dni.

Świnoujski urząd precyzuje, że poza samym tunelem większość prac już wykonano. Teraz wykonawca m.in. będzie kładł bitumiczną nawierzchnię ścieżek pieszo-rowerowych po stronie wyspy Wolin, a także elementy brukowe i oznakowanie. Do wykonania zostały również roboty wykończeniowe przy budowie wyjść ewakuacyjnych.

Cały tunel o konstrukcji jednorurowej z jednym pasem ruchu o szerokości 3,5 m w każdym kierunku oraz ok. dwumetrowych pasach awaryjnych ma być gotowy za kilka miesięcy. Możliwe zatem, o ile nie pojawią się żadne niespodziewane przeszkody, że z nowej przeprawy skorzystamy jeszcze przed tegorocznymi wakacjami.

Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:GDDKiATunelDrogi
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków