Auto Świat Wiadomości Aktualności Japońska marka zdeklasowała rywali na polskim rynku nowych aut. W TOP 10 ma aż pięć modeli

Japońska marka zdeklasowała rywali na polskim rynku nowych aut. W TOP 10 ma aż pięć modeli

Na polskim rynku samochodowym w 2022 r. król był tylko jeden. Z udziałem na poziomie 17,6 proc. Toyota zdominowała rynek nowych aut i sprzedając niemal 74 tys. pojazdów, zdeklasowała wręcz pozostałych producentów. Które marki, mimo słabszych wyników, mają jeszcze powody do zadowolenia?

Toyota Corolla GR Sport
Toyota
Toyota Corolla GR Sport

Okazuje się, że wbrew zapewnieniom wielu producentów, którzy niechętnie przyznają się do ograniczeń w dostawach nowych samochodów, sprzedaż aut w Polsce w całym ubiegłym roku zmalała w porównaniu z 2021 r. Negatywnego trendu nie zdołały odwrócić nawet grudniowe wyniki, kiedy to Polacy kupili o 1,95 proc. nowych aut więcej niż w 2021 r.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Opierając się na danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar podał, że poprzedni rok zamknął się liczbą 419 tys. 765 sprzedanych aut, co w stosunku do 2021 r. oznacza spadek o 6,03 proc. (-26 tys. 916 szt.).

Największe powody do zadowolenia ma Toyota, która kolejny już raz z rzędu została liderem i w 2022 r. wręcz zdeklasowała pozostałych producentów pod względem liczby sprzedanych aut. Chociaż klienci kupili i zarejestrowali o 0,87 proc. Toyot mniej niż w 2021 r., to i tak z liczbą 73 tys. 868 egz. Japończycy zapewnili sobie 17,60 proc. udziału w rynku.

Trudno się dziwić tak dobrym wynikom Toyoty, skoro najpopularniejszym modelem w Polsce została Corolla (21 tys. 366 szt., -3,30 proc. r/r), a tuż za nią uplasował się Yaris (12 tys. 747 szt., -13,87 proc. r/r). Chociaż Kia ze swoim Sportagem znalazła się dopiero na trzecim miejscu (11 tys. 176 szt.), to i tak ma powody do zadowolenia, bo sprzedaż tego modelu zwiększyła się rok do roku o aż 45,92 proc.

Niewiele gorzej niż SUV Kii sprzedawała się również Dacia Duster. Ten model znalazł 10 tys. 961 chętnych, ale w stosunku do 2021 r. zainteresowanie tym autem było mniejsze o 13,73 proc. Pierwszą piątkę zamknęła Skoda Octavia (10 892 szt.; -16,96% r/r). Warto odnotować, że w pierwszej dziesiątce rankingu znalazły się jeszcze trzy Toyoty - RAV4 na szóstym miejscu, Yaris Cross na dziewiątym i C-HR na dziesiątym. Ranking dopełniły dwa Hyundaie, Tucson oraz i30, które uplasowały się odpowiednio na siódmym i ósmym miejscu.

Wśród producentów na drugim miejscu, ale daleko za Toyotą, znalazły się Skoda z rynkowym udziałem 10,02 proc. (42 tys. 067 szt., -6,66 proc. r/r) oraz Kia, której udział zatrzymał się na poziomie 8,03 proc. (33 tys. 715 szt., +4,31 proc. r/r). Na dwóch kolejnych pozycjach znalazły się Volkswagen (30 tys. 814 szt., -10,48 proc. r/r) oraz Hyundai, którego sprzedaż w 2022 r. była niemal identyczna co w 2021 r. (26 tys. 888 szt., +0,18 proc. r/r).

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków