Okazuje się, że wbrew zapewnieniom wielu producentów, którzy niechętnie przyznają się do ograniczeń w dostawach nowych samochodów, sprzedaż aut w Polsce w całym ubiegłym roku zmalała w porównaniu z 2021 r. Negatywnego trendu nie zdołały odwrócić nawet grudniowe wyniki, kiedy to Polacy kupili o 1,95 proc. nowych aut więcej niż w 2021 r.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoOpierając się na danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar podał, że poprzedni rok zamknął się liczbą 419 tys. 765 sprzedanych aut, co w stosunku do 2021 r. oznacza spadek o 6,03 proc. (-26 tys. 916 szt.).
Największe powody do zadowolenia ma Toyota, która kolejny już raz z rzędu została liderem i w 2022 r. wręcz zdeklasowała pozostałych producentów pod względem liczby sprzedanych aut. Chociaż klienci kupili i zarejestrowali o 0,87 proc. Toyot mniej niż w 2021 r., to i tak z liczbą 73 tys. 868 egz. Japończycy zapewnili sobie 17,60 proc. udziału w rynku.
Trudno się dziwić tak dobrym wynikom Toyoty, skoro najpopularniejszym modelem w Polsce została Corolla (21 tys. 366 szt., -3,30 proc. r/r), a tuż za nią uplasował się Yaris (12 tys. 747 szt., -13,87 proc. r/r). Chociaż Kia ze swoim Sportagem znalazła się dopiero na trzecim miejscu (11 tys. 176 szt.), to i tak ma powody do zadowolenia, bo sprzedaż tego modelu zwiększyła się rok do roku o aż 45,92 proc.
Niewiele gorzej niż SUV Kii sprzedawała się również Dacia Duster. Ten model znalazł 10 tys. 961 chętnych, ale w stosunku do 2021 r. zainteresowanie tym autem było mniejsze o 13,73 proc. Pierwszą piątkę zamknęła Skoda Octavia (10 892 szt.; -16,96% r/r). Warto odnotować, że w pierwszej dziesiątce rankingu znalazły się jeszcze trzy Toyoty - RAV4 na szóstym miejscu, Yaris Cross na dziewiątym i C-HR na dziesiątym. Ranking dopełniły dwa Hyundaie, Tucson oraz i30, które uplasowały się odpowiednio na siódmym i ósmym miejscu.
- Przeczytaj także: Testy zderzeniowe tych samych modeli aut z różnych okresów. Różnice są ogromne [WIDEO]
Wśród producentów na drugim miejscu, ale daleko za Toyotą, znalazły się Skoda z rynkowym udziałem 10,02 proc. (42 tys. 067 szt., -6,66 proc. r/r) oraz Kia, której udział zatrzymał się na poziomie 8,03 proc. (33 tys. 715 szt., +4,31 proc. r/r). Na dwóch kolejnych pozycjach znalazły się Volkswagen (30 tys. 814 szt., -10,48 proc. r/r) oraz Hyundai, którego sprzedaż w 2022 r. była niemal identyczna co w 2021 r. (26 tys. 888 szt., +0,18 proc. r/r).