Data obchodzenia Dnia Świadomości na temat zmęczenia kierowców wcale nie jest przypadkowa. Najdłuższy dzień w roku jest symbolem, bo, jak mówi Europejska Federacja Transportu (ETF), dla kierowcy zawodowego każdy dzień jest najdłuższy.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

W dniach 19-25 czerwca ETF oraz organizacje członkowskie z całej Europy przygotowały kilka akcji z okazji tego specjalnego dnia. Mają one na celu podjęcie działań, podnoszących standardy i zapewniających godną pracę jako kierowca.

Zmęczenie jest bardzo zdradliwe

Zmęczenie jest bardzo niebezpiecznym zjawiskiem, które jest nagłe i może doprowadzić do bardzo poważnych wypadków. Tzw. mikrosen, który często dopada osoby "za kółkiem", polega na bardzo płytkim i krótkim śnie, trwającym do kilkudziesięciu sekund. Kierowca wówczas niestety nie czuje, że zasypia, choć czuje zmęczenie. Łatwo sobie wyobrazić, co może się wydarzyć, gdy ciężarówka jadąca 90 km/h nie będzie kontrolowana nawet przez kilka sekund.

Co gorsza, zasypianie za kółkiem dla kierowców zawodowych jest czymś, czego wielu doświadczyło. Badania przeprowadzone w 2021 r. dotyczące przemęczenia kierowców zawodowych pokazały, że aż 60 proc. kierowców ciężarówek i 66 proc. kierowców autobusów regularnie odczuwa zmęczenie podczas jazdy. Co gorsza, 30 proc. osób zajmujących się prowadzeniem ciężarówek i 24 proc. tych, którze pracują za kierownicą autobusów, stwierdziło, że w ciągu ostatniego roku zasnęły za kierownicą co najmniej raz. To wyniki z 2,8 tys. ankiet wypełnionych przez kierowców ciężkich pojazdów.

Zmęczenie z powodu złych warunków

Jak informuje ETF, zmęczenie kierowców bierze się przede wszystkim ze złych warunków pracy, dlatego wysyła komunikat, że jedyną odpowiedzią jest ich poprawa, sprawiedliwe wynagrodzenie oraz ochrona przez uczciwe zasady. To bardzo istotne dla dobra kierowców, wszystkich użytkowników dróg, ale też dla branży, która od dłuższego czasu ma problemy z brakami kierowców. Dobre warunki mogą przyciągnąć i zatrzymać nowych pracowników.