Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Wielki Test Salonów już po raz 20. Tajemniczy klienci odwiedzą 339 salonów 25 marek

Wielki Test Salonów już po raz 20. Tajemniczy klienci odwiedzą 339 salonów 25 marek

Już po raz 20. nasi wysłannicy rozjechali się po kraju, odwiedzają salony sprzedaży nowych samochodów i sprawdzają, jak obsługiwani są w nich klienci. W tym roku sprawdzamy 339 salonów należących do 25 autoryzowanych marek. Wyniki najnowszej edycji ogłosimy już 21 września.

Salon samochodowy — zdj. ilustracyjne
Salon samochodowy — zdj. ilustracyjneŹródło: Shutterstock / voyata

Wielki Test Salonów to nasza wielka akcja konsumencka i największe tego typu badanie na polskim rynku. Około setka audytorów (tajemniczych klientów) bardzo dokładnie sprawdza jakość obsługi w kilkuset salonach sprzedaży nowych aut w całym kraju. Zasady badania są takie same od 20. lat, dzięki temu możemy porównywać wyniki i sprawdzać, czy następuje poprawa.

Wielki Test Salonów – tajemniczy klienci

Co roku badamy 30 proc. salonów danej marki. Nasi tajemniczy klienci podczas wizyty sprawdzają i oceniają kilkadziesiąt parametrów. Pogrupowaliśmy je w 3 główne kategorie: "Organizacja salonu", "Jakość obsługi" i "Jazda próbna". Maksymalnie salon może dostać 100 punktów.

Pierwszy Wielki Test Salonów przeprowadziliśmy w 2004 r. To był początek załamania sprzedaży nowych aut na polskim rynku – sprzedano wówczas 318 tys. samochodów osobowych, o ok. 10 proc. mniej niż rok wcześniej. Najlepiej w tym pierwszym teście wypadły: Skoda, Ford i Nissan. Rok później spadek sprzedaży był dużo większy – o 26 proc. Sprzedano zaledwie 235 tys. aut. Jakie firmy w tej trudnej sytuacji najlepiej dbały o klientów? Ford, Peugeot i Toyota.

Wielki Test Salonów – Lexus
Wielki Test Salonów – LexusŹródło: Auto Świat

Wielki Test Salonów – organizacja OK, reszta do poprawy

Co wykazały pierwsze testy? Najlepiej wypadała i uzyskiwała najwyższe oceny "Organizacja salonu". Już na początku lat dwutysięcznych autoryzowane salony sprzedaży aut wyglądały atrakcyjnie, były to zwykle nowe budynki, z ładnym otoczeniem, parkingami dla klientów, a wystawiane w środku auta były dobrze wyeksponowane, dostępne dla klientów, nie brakowało też materiałów informacyjnych, jak foldery czy cenniki.

Druga duża kategoria: "Jakość obsługi" wyglądała już nieco gorzej. Sprzedawcy nie zawsze potrafili zaprezentować klientowi auto, doradzić, co będzie dla niego najlepsze, wykazać zalety auta. W pierwszych latach sprawdzaliśmy też gotowość sprzedawców do negocjacji cenowych. Dziś zamiast tego pytamy o najlepsze warunki finansowania zakupu auta.

Wielki Test Salonów – słaba jazda próbna

Najsłabiej wypadała jednak jazda próbna. Była ona traktowana jak... fanaberia klienta, w wielu salonach nie było w ogóle takiej możliwości, sprzedawcy sami nie proponowali odbycia jazdy próbnej, a jeśli już dochodziło do przejażdżki, to sprzedawcy zachowywali się biernie, nie prezentowali zalet samochodu, nie podsumowywali jazdy próbnej po jej zakończeniu. Co ciekawe – jazda próbna wypadała słabo zarówno w markach popularnych, jak i w premium. Na 50 możliwych do zdobycia punktów salony dostawały zaledwie 20-25. Taką średnią mieli też importerzy.

Wyniki Wielkiego Testu Salonów od początku były bardzo uważnie śledzone i analizowane nie tylko przez naszych czytelników, lecz także przez dilerów i importerów. Można powiedzieć, że WTS przyczynił się do znacznej poprawy jakości obsługi w autoryzowanych salonach sprzedaży. Szczególnie dotyczyło to podejścia sprzedawców do klientów, lepszej prezentacji samochodów oraz łatwości odbycia jazdy próbnej. Sprzedawcy wreszcie sami zaczęli proponować i zachęcać do przejażdżki wybranym modelem. Przed salonami pojawiły się specjalnie oznakowane auta testowe we wszystkich dostępnych wersjach. Dziś jazda testowa jest "oczywistą oczywistością", dostępną w każdej chwili.

Salon samochodowy
Salon samochodowyŹródło: Shutterstock / Fahroni

Wielki Test Salonów – Skoda, Toyota, VW

W pierwszych latach przeprowadzania WTS "czarnym koniem" zawodów okazała się Skoda. W pięciu edycjach WTS (2004-2008) Skoda cztery razy zajęła pierwsze miejsce. Od szóstej edycji w 2009 r. jej miejsce na najwyższym stopniu podium zajęła Toyota – i to przez kolejne 5 lat. Na podium często pojawiał się też VW.

W następnych latach i Skodę i Toyotę zdetronizowały "młode wilki" – firmy, które wcześniej zajmowały w tabeli ocen miejsca środkowe lub dalsze. W ostatnich kilku latach widać znaczącą poprawę jakości obsługi w salonach Renault, a także Dacii, Seata i Mazdy.

Przybywa także salonów, które zdobywają w naszym teście maksymalną ocenę. Przyznajemy im tytuł salonów wzorowych, mają prawo do używania go przez rok i eksponowania w reklamach i w salonie. Wszyscy nagrodzeni korzystają z tego chętnie, a dla klientów jest to wskazówka, że w tym salonie będą wręcz rozpieszczani, a kupno w nim samochodu to sama przyjemność.

Wyniki tegorocznego Wielkiego Testu Salonów ogłosimy 21 września.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków