Wielki Test Salonów to nasza wielka akcja konsumencka i największe tego typu badanie na polskim rynku. Około setka audytorów (tajemniczych klientów) bardzo dokładnie sprawdza jakość obsługi w kilkuset salonach sprzedaży nowych aut w całym kraju. Zasady badania są takie same od 20. lat, dzięki temu możemy porównywać wyniki i sprawdzać, czy następuje poprawa.

Wielki Test Salonów – tajemniczy klienci

Co roku badamy 30 proc. salonów danej marki. Nasi tajemniczy klienci podczas wizyty sprawdzają i oceniają kilkadziesiąt parametrów. Pogrupowaliśmy je w 3 główne kategorie: "Organizacja salonu", "Jakość obsługi" i "Jazda próbna". Maksymalnie salon może dostać 100 punktów.

Pierwszy Wielki Test Salonów przeprowadziliśmy w 2004 r. To był początek załamania sprzedaży nowych aut na polskim rynku – sprzedano wówczas 318 tys. samochodów osobowych, o ok. 10 proc. mniej niż rok wcześniej. Najlepiej w tym pierwszym teście wypadły: Skoda, Ford i Nissan. Rok później spadek sprzedaży był dużo większy – o 26 proc. Sprzedano zaledwie 235 tys. aut. Jakie firmy w tej trudnej sytuacji najlepiej dbały o klientów? Ford, Peugeot i Toyota.

Wielki Test Salonów – Lexus Foto: Auto Świat
Wielki Test Salonów – Lexus

Wielki Test Salonów – organizacja OK, reszta do poprawy

Co wykazały pierwsze testy? Najlepiej wypadała i uzyskiwała najwyższe oceny "Organizacja salonu". Już na początku lat dwutysięcznych autoryzowane salony sprzedaży aut wyglądały atrakcyjnie, były to zwykle nowe budynki, z ładnym otoczeniem, parkingami dla klientów, a wystawiane w środku auta były dobrze wyeksponowane, dostępne dla klientów, nie brakowało też materiałów informacyjnych, jak foldery czy cenniki.

Druga duża kategoria: "Jakość obsługi" wyglądała już nieco gorzej. Sprzedawcy nie zawsze potrafili zaprezentować klientowi auto, doradzić, co będzie dla niego najlepsze, wykazać zalety auta. W pierwszych latach sprawdzaliśmy też gotowość sprzedawców do negocjacji cenowych. Dziś zamiast tego pytamy o najlepsze warunki finansowania zakupu auta.

Wielki Test Salonów – słaba jazda próbna

Najsłabiej wypadała jednak jazda próbna. Była ona traktowana jak... fanaberia klienta, w wielu salonach nie było w ogóle takiej możliwości, sprzedawcy sami nie proponowali odbycia jazdy próbnej, a jeśli już dochodziło do przejażdżki, to sprzedawcy zachowywali się biernie, nie prezentowali zalet samochodu, nie podsumowywali jazdy próbnej po jej zakończeniu. Co ciekawe – jazda próbna wypadała słabo zarówno w markach popularnych, jak i w premium. Na 50 możliwych do zdobycia punktów salony dostawały zaledwie 20-25. Taką średnią mieli też importerzy.

Wyniki Wielkiego Testu Salonów od początku były bardzo uważnie śledzone i analizowane nie tylko przez naszych czytelników, lecz także przez dilerów i importerów. Można powiedzieć, że WTS przyczynił się do znacznej poprawy jakości obsługi w autoryzowanych salonach sprzedaży. Szczególnie dotyczyło to podejścia sprzedawców do klientów, lepszej prezentacji samochodów oraz łatwości odbycia jazdy próbnej. Sprzedawcy wreszcie sami zaczęli proponować i zachęcać do przejażdżki wybranym modelem. Przed salonami pojawiły się specjalnie oznakowane auta testowe we wszystkich dostępnych wersjach. Dziś jazda testowa jest "oczywistą oczywistością", dostępną w każdej chwili.

Salon samochodowy Foto: Fahroni / Shutterstock
Salon samochodowy

Wielki Test Salonów – Skoda, Toyota, VW

W pierwszych latach przeprowadzania WTS "czarnym koniem" zawodów okazała się Skoda. W pięciu edycjach WTS (2004-2008) Skoda cztery razy zajęła pierwsze miejsce. Od szóstej edycji w 2009 r. jej miejsce na najwyższym stopniu podium zajęła Toyota – i to przez kolejne 5 lat. Na podium często pojawiał się też VW.

W następnych latach i Skodę i Toyotę zdetronizowały "młode wilki" – firmy, które wcześniej zajmowały w tabeli ocen miejsca środkowe lub dalsze. W ostatnich kilku latach widać znaczącą poprawę jakości obsługi w salonach Renault, a także Dacii, Seata i Mazdy.

Przybywa także salonów, które zdobywają w naszym teście maksymalną ocenę. Przyznajemy im tytuł salonów wzorowych, mają prawo do używania go przez rok i eksponowania w reklamach i w salonie. Wszyscy nagrodzeni korzystają z tego chętnie, a dla klientów jest to wskazówka, że w tym salonie będą wręcz rozpieszczani, a kupno w nim samochodu to sama przyjemność.

Wyniki tegorocznego Wielkiego Testu Salonów ogłosimy 21 września.