- SRS to skrót od angielskich słów Supplemental Restrain System
- System SRS dotyczy m.in. poduszek powietrznych, ale nie tylko. W każdym modelu samochodu liczba elementów układu SRS może się różnić
Poduszki powietrzne to dziś element niezbędny w każdym samochodzie. Ich obecność jest zawsze oznaczona napisem "Airbag" lub "SRS Airbag", zatem nigdy nie ma wątpliwości, gdzie się znajdują, lub przynajmniej powinny się znajdować.
I o ile ze znaczeniem napisu "Airbag" nie mamy problemu, bo po polsku znaczy to po prostu "poduszka powietrzna", tak większość z nas nie wie, co kryje się pod tajemniczym napisem "SRS". Ja także nie wiedziałem, więc postanowiłem raz na zawsze wyjaśnić tajemnicę, która widnieje w milionach samochodów.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoSRS Airbag. Co oznacza tajemniczy trzyliterowy skrót?
SRS to skrót od angielskich słów "Supplemental Restrain System", co dosłownie oznacza dodatkowy system bezpieczeństwa. Istotą tego napisu jest jednak to, że nie odnosi się on jedynie do poduszek powietrznych, ale też m.in. do czujników wykrywających zderzenie i sterowników. Odpowiadają one za bezpieczeństwo bierne.
- Przeczytaj także: Musk i Trump się doigrali. Kanada nie będzie dopłacać do zakupu "swastikarów". Odwet za cła
Zaawansowanie SRS zależy od tego, jak stary jest samochód
Kiedy system ten się rodził, rzeczywiście dotyczył głównie poduszek powietrznych, bowiem w najstarszych samochodach wyposażonych w poduszki powietrzne nie było dodatkowych elementów współpracujących z nimi. Z czasem jednak w system SRS włączono napinacze pasów bezpieczeństwa, które są niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa, a w nowszych samochodach do SRS mogą należeć też m.in. systemy automatycznego wzywania pomocy na miejsce zdarzenia, czy włączania hamulców po wypadku, by zapobiec dalszemu przesuwaniu się wraku.
- Przeczytaj także: Zapomniany region Polski dostanie nową drogę ekspresową. GDDKiA podała datę ważnego odcinka S16
SRS nie zawsze zadziała i to nie usterka
Nowoczesne systemy bezpieczeństwa na bieżąco analizują informacje z czujników odpowiedzialnych za uruchomienie wszystkich systemów bezpieczeństwa i na tej podstawie "decydują", czy należy uruchomić całą procedurę ochrony pasażerów. To bardzo istotne, bo system SRS nie musi zostać uruchomiony, jeśli dojdzie do niewielkiej kolizji, a z drugiej strony, może też dojść do wystrzelenia poduszek przy, wydawałoby się, niewielkim uderzeniu. Wszystko zależy od przeciążeń i odczytów z czujników w aucie.
Nie wszystkie elementy SRS muszą się uruchamiać
Ponadto komputery odpowiedzialne za bezpieczeństwo pasażerów są dziś na tyle zaawansowane, że nie uruchamiają wszystkich poduszek powietrznych, jeśli nie ma takiej potrzeby. Może więc dojść do wystrzelenia przednich poduszek, bez uruchamiania bocznych i na odwrót.
Dzisiejsze systemy analizują także, czy na każdym miejscu siedzi człowiek. Jeśli więc przykładowo jedzie tylko kierowca, istnieje duża szansa, że podczas kolizji uruchomią się tylko te elementy bezpieczeństwa, które są odpowiedzialne za ochronę kierowcy, bez aktywacji elementów z innych partii kabiny. Wszystko to analizuje cały zespół elementów bezpieczeństwa, razem określanych, jako system SRS.