Logo

Nigdy nie parkuj samochodu w tym miejscu. Można zapłacić nawet 5 tys. zł kary

Zielonym kolorem są zazwyczaj oznaczane te miejsca na parkingach, obok których znajduje się stacja ładowania samochodów elektrycznych. Znajdziemy je w różnych częściach miast — mogą być na parkingach podziemnych, w galeriach handlowych, na stacjach paliw czy przed supermarketami. Są przeznaczone wyłącznie dla tych samochodów, które stoją podłączane do ładowarek. Kierowcy samochodów z tradycyjnymi silnikami diesla lub benzynowymi nie mogą tam parkować.

Zobacz także: Zaparkował przed zepsutą ładowarką, odholowali mu auto i kazali zapłacić 2 tys. zł. Sąd wydał wyrok

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie są kary za parkowanie na zielonej kopercie?
Gdzie znajdują się miejsca ładowania samochodów elektrycznych?
Co grozi kierowcom samochodów spalinowych za parkowanie w tych miejscach?
Ile punktów karnych można otrzymać za to wykroczenie?

Kara za parkowanie również dla elektryków

Jeśli postawimy na zielonej kopercie samochód spalinowy, możemy zapłacić karę na podstawie art. 92 par. 1 Kodeksu wykroczeń, który mówi, że "kto nie stosuje się do znaku lub sygnału drogowego, albo do sygnału lub polecenia osoby uprawnionej do kierowania ruchem, lub do kontroli ruchu drogowego, podlega karze grzywny albo karze nagany". Widełki pieniężne, jakie przewiduje grzywna, wahają się między 20 zł a pięć tys. zł. Do tego jeden punkt karny.

Oczywiście pięć tys. zł to skrajna kara i drogowa praktyka pokazuje, że policjanci nie sięgają po aż takie mandaty. Trzeba pamiętać, że np. za wykroczenia na przejściach dla pieszych kara to 1500 zł, a na przejazdach - 2000 zł. Karanie za zajmowanie miejsca parkingowego kwotą pięciu tys. zł byłoby więc nieadekwatne i zwykle kary liczony są w maks kilkuset zł. Wyższe możliwe są w przypadku recydywistów, którzy np. nagminnie zajmują dane miejsce.

Zobacz także: Zatrzymasz się tam bez paliwa? W Niemczech zapłacisz nawet 450 zł mandatu

Jednak nie chodzi tylko o pojazdy spalinowe. Jeśli mamy samochód elektryczny, ale w danym momencie nie chcemy go ładować, nie możemy wykorzystywać miejsca parkingowego obok ładowarki, bo w ten sposób blokujemy dostęp do niej. Jeśli proces ładowania zakończył się, należy samochód przestawić.

Według informacji portalu Rynek Elektryczny na koniec marca 2025 r. w Polsce było zarejestrowanych łącznie prawie 87,5 tys. całkowicie elektrycznych samochodów osobowych. Pod koniec marca 2025 r. w Polsce funkcjonowały 9342 ogólnodostępne punkty ładowania pojazdów elektrycznych.

Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu