Zielonym kolorem są zazwyczaj oznaczane te miejsca na parkingach, obok których znajduje się stacja ładowania samochodów elektrycznych. Znajdziemy je w różnych częściach miast — mogą być na parkingach podziemnych, w galeriach handlowych, na stacjach paliw czy przed supermarketami. Są przeznaczone wyłącznie dla tych samochodów, które stoją podłączane do ładowarek. Kierowcy samochodów z tradycyjnymi silnikami diesla lub benzynowymi nie mogą tam parkować.
Zobacz także: Zaparkował przed zepsutą ładowarką, odholowali mu auto i kazali zapłacić 2 tys. zł. Sąd wydał wyrok
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoKara za parkowanie również dla elektryków
Jeśli postawimy na zielonej kopercie samochód spalinowy, możemy zapłacić karę na podstawie art. 92 par. 1 Kodeksu wykroczeń, który mówi, że "kto nie stosuje się do znaku lub sygnału drogowego, albo do sygnału lub polecenia osoby uprawnionej do kierowania ruchem, lub do kontroli ruchu drogowego, podlega karze grzywny albo karze nagany". Widełki pieniężne, jakie przewiduje grzywna, wahają się między 20 zł a pięć tys. zł. Do tego jeden punkt karny.
Oczywiście pięć tys. zł to skrajna kara i drogowa praktyka pokazuje, że policjanci nie sięgają po aż takie mandaty. Trzeba pamiętać, że np. za wykroczenia na przejściach dla pieszych kara to 1500 zł, a na przejazdach - 2000 zł. Karanie za zajmowanie miejsca parkingowego kwotą pięciu tys. zł byłoby więc nieadekwatne i zwykle kary liczony są w maks kilkuset zł. Wyższe możliwe są w przypadku recydywistów, którzy np. nagminnie zajmują dane miejsce.
Zobacz także: Zatrzymasz się tam bez paliwa? W Niemczech zapłacisz nawet 450 zł mandatu
Jednak nie chodzi tylko o pojazdy spalinowe. Jeśli mamy samochód elektryczny, ale w danym momencie nie chcemy go ładować, nie możemy wykorzystywać miejsca parkingowego obok ładowarki, bo w ten sposób blokujemy dostęp do niej. Jeśli proces ładowania zakończył się, należy samochód przestawić.
Według informacji portalu Rynek Elektryczny na koniec marca 2025 r. w Polsce było zarejestrowanych łącznie prawie 87,5 tys. całkowicie elektrycznych samochodów osobowych. Pod koniec marca 2025 r. w Polsce funkcjonowały 9342 ogólnodostępne punkty ładowania pojazdów elektrycznych.