Przyznam szczerze, że z tym testem miałem trochę kłopotu. Bo to tak, jakby porównywać bliźniaków lub dwie krople wody, które są przecież identyczne… Hmm, czy na pewno identyczne? Okazuje się, że w tym przypadku wcale nie, bo oba pojazdy mają inaczej zaprojektowaną linię z przodu (moim zdaniem pracę domową lepiej odrobili styliści Renault), inny jest też kształt tylnych świateł, a i elementy karoserii nie są współzamienne.
We wnętrzu też trudno doszukać się istotnych podobieństw, choć w obu przypadkach należy pochwalić wygodną obsługę. W kabinie lepiej wygląda Smart – to zasługa żywszej kolorystyki, a także ciekawiej zaprojektowanego panelu klimatyzacji.
Niezrozumiałe jest natomiast to, że przyjęcie prawidłowej pozycji utrudnia w Smarcie brak jakiejkolwiek regulacji kolumny kierowniczej. To nie do pomyślenia, że w nowoczesnym aucie lifestylowym za regulację w pionie żąda się dopłaty 1080 zł. U konkurenta ten element znajduje się w serii i to się odczuwa, bo znalezienie wygodnej pozycji za kierownicą jest znacznie łatwiejsze.
Żadnej różnicy nie odczuwa się za to pod względem przestronności. Co to oznacza w praktyce? Całkiem dużo miejsca z przodu i niewystarczająco z tyłu. Takie rozplanowanie kabiny wynika m.in. z umieszczenia silnika z tyłu.
Co ciekawe, pomimo identycznej koncepcji obu pojazdów w Twingo udało się wygospodarować bagażnik większy o 34 l. Pamiętajcie jednak, że francuski maluch przy niemal takim samym rozstawie osi ma o 10 cm dłuższe nadwozie. Pod maskami testowanych bliźniaków pracują takie same silniki o mocy 71 KM.
Smart Forfour, Renault Twingo - dane techniczne
Renault Twingo | Smart ForFour | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benz./R3/12 | benz./R3/12 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z tyłu | poprzecznie z tyłu |
Zasilanie | wtrysk wielopunktowy | wtrysk wielopunktowy |
Pojemność skokowa (cm3) | 999 | 999 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 71/6000 | 71/6000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 91/2850 | 91/2850 |
Skrzynia biegów | man. 5 | man. 5 |
Napęd | tylny | tylny |
Masa własna/ładowność (kg) | 984/376 | 975/425 |
Hamulce (przód/tył) | t/b | tw/b |
Pojemność bagażnika (l) | 219-980 | 185-975 |
Opony testowanego auta (p; t) | 165/65 R 15; 185/60 R 15 | 185/45 R 16; 205/50 R 16 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 35 | 28 |
Rozstaw osi (mm) | 2492 | 2494 |
Dł./szer./wys. (mm) | 3595/1647/1557 | 3495/1665/1554 |
Okazuje się jednak, że identyczna moc i zbliżona masa pojazdów wcale nie oznaczają, że ich dynamika też będzie taka sama. Ba, w przypadku tych modeli nie jest nawet podobna. Przecież podczas sprintu do „setki” testowane maluchy dzieli aż 1,4 s. Podczas gdy Twingo osiąga tę szybkość po 14,5 s, kierowca Forfoura musi na nią poczekać aż 15,9 s. Ta odczuwalna różnica sprawia, że prowadzący Renault ma znacznie więcej frajdy z jazdy.
Mało tego – towarzyszy mu subiektywne wręcz odczucie, jakby silnik „francuza” sprawniej wkręcał się na wysokie obroty. To jeszcze nie koniec przewagi napędu Renault. W trakcie jazdy w mieście samochód spalił około 7 l/100 km. Tak, wiemy, że w przypadku miejskiego pojazdu nie jest to wcale rewelacyjny wynik, tym bardziej że oznacza nadwyżkę w stosunku do danych producenta o prawie 1,5 l.
Smart Forfour, Renault Twingo - osiągi
Renault Twingo | Smart ForFour | |
Przyspieszenie0-100 km/h | 14,5 s | 15,9 s |
Prędkość maksymalna | 151 km/h | 151 km/h |
Spalanie w mieście | 5,6 l/100 km | 4,8 l/100 km |
Spalanie poza miastem | 3,9 l/100 km | 3,8 l/100 km |
Spalanie średnie | 4,5 l/100 km | 4,2 l/100 km |
Emisja CO2 | 775 km | 665 km |
Średnica zawracania | 8,6 m | 8,6 m |
Jednak prawdziwy szok przeżyliśmy, gdy sprawdziliśmy zużycie paliwa w Smarcie. Co z tego, że producent obiecuje spalanie na poziomie 4,8 l/100 km, skoro w rzeczywistości auto potrzebowało aż 8,5 l/100 km! Taką wartość uzyskują kompakty z mocniejszymi benzyniakami. Wspólną cechą testowanych modeli, jednocześnie wyróżniającą je na tle innych samochodów tej klasy, jest średnica zawracania wynosząca zaledwie 8,6 m.
To oczywiście zasługa tylnego napędu. W efekcie manewrowanie nawet w bardzo ciasnych miejscach okazuje się dziecinnie łatwe. Ma się wrażenie, że każdy z tych pojazdów zawraca niemal w miejscu – tak jakby miały skrętne wszystkie koła.
Inaczej oceniliśmy natomiast pracę układów jezdnych. W Smarcie w wersji Proxy zastosowano sportowe zawieszenie obniżone o 10 mm. W efekcie dynamiczne prowadzenie na zakrętach jest bezproblemowe, ale za to na większych wybojach odczuwa się dyskomfort. Renault spotka się z mniejszą przychylnością kierowców, którzy lubią szybką jazdę na krętych odcinkach dróg, choć trzeba przyznać, że nadwozie wcale nadmiernie się nie przechyla. Lepsze za to okazuje się tłumienie nierówności.
Smart Forfour kontra Renault Twingo - Nasza opinia
Gdybym miał wybrać któreś z tych aut, to zdecydowałbym się na zwycięzcę porównania. To prawda, że Smart ma wyrazistszą stylistykę, jednak jego cena jest przytłaczająca, a zużycie paliwa okazuje się zdecydowanie za wysokie. Poza tym nie jestem zwolennikiem sportowo zestrojonego zawieszenia, a takie Forfour ma w serii.
Galeria zdjęć
To że Smart Forfour i Renault Twingo mają takie same silniki, napęd na tylne koła i zbliżone wymiary, wcale nie oznacza, że jazda nimi daje kierowcy identyczne odczucia. W naszym porównaniu dwóch nietypowych maluchów sprawdzimy, co odróżnia od siebie te bliźniacze konstrukcje oraz którym z nich lepiej się jeździ i parkuje
Przyznam szczerze, że z tym testem miałem trochę kłopotu. Bo to tak, jakby porównywać bliźniaków lub dwie krople wody, które są przecież identyczne… Hmm, czy na pewno identyczne? Okazuje się, że w tym przypadku wcale nie, bo oba pojazdy mają inaczej zaprojektowaną linię z przodu (moim zdaniem pracę domową lepiej odrobili styliści Renault), inny jest też kształt tylnych świateł, a i elementy karoserii nie są współzamienne. We wnętrzu też trudno doszukać się istotnych podobieństw, choć w obu przypadkach należy pochwalić wygodną obsługę. W kabinie lepiej wygląda Smart – to zasługa żywszej kolorystyki, a także ciekawiej zaprojektowanego panelu klimatyzacji.
Niezrozumiałe jest natomiast to, że przyjęcie prawidłowej pozycji utrudnia w Smarcie brak jakiejkolwiek regulacji kolumny kierowniczej. To nie do pomyślenia, że w nowoczesnym aucie lifestylowym za regulację w pionie żąda się dopłaty 1080 zł. U konkurenta ten element znajduje się w serii i to się odczuwa, bo znalezienie wygodnej pozycji za kierownicą jest znacznie łatwiejsze. Żadnej różnicy nie odczuwa się za to pod względem przestronności. Co to oznacza w praktyce? Całkiem dużo miejsca z przodu i niewystarczająco z tyłu. Takie rozplanowanie kabiny wynika m.in. z umieszczenia silnika z tyłu. Co ciekawe, pomimo identycznej koncepcji obu pojazdów w Twingo udało się wygospodarować bagażnik większy o 34 l. Pamiętajcie jednak, że francuski maluch przy niemal takim samym rozstawie osi ma o 10 cm dłuższe nadwozie.
ciekawa stylistyka i nietypowa konstrukcja to za mało, żeby zaakceptować cenę ponad 62 000 zł za samochód klasy A – tym bardziej że Forfour wykazuje niedostatki w wyposażeniu.
Największym niedopatrzeniem jest brak w standardzie regulacji kolumny kierowniczej.
Z wersji Proxy będą natomiast zadowoleni ci kierowcy, którzy lubią usportowiony styl.
Smart FourFour to - Ciekawa stylistyka karoserii oraz wnętrza, dobra widoczność, bardzo mała średnica zawracania, wygodne siedzenia.
Wadą Smarta FourFour są - Wysoka cena, słaba dynamika silnika, zbyt duże zużycie paliwa, brak w standardzie możliwości ustawienia kolumny kierowniczej.
Pomimo identycznej koncepcji obu pojazdów w Twingo udało się wygospodarować bagażnik większy o 34 l.
To prawda, że francuski model jest tańszy od smarta, ale i tak ponad 40 000 zł za samochód tej klasy uznajemy za niezbyt okazyjną propozycję.
Musimy jednak przyznać, że za tę kwotę otrzymacie pojazd, który już w standardowym wyposażeniu ma na pokładzie wszystko to, co jest potrzebne do tego, by zapewnić pasażerom wystarczający komfort podróżowania.
Jedynym poważnym minusem w porównaniu ze Smartem jest brak nawet w opcji airbagu kolanowego kierowcy.
Zalety Renault Twingo to - Ergonomiczna pozycja za kierownicą, wygodne wsiadanie, świetna zwrotność, wystarczająco pojemny bagażnik, akceptowalna dynamika.
Wady Renault Twingo to - Nieprecyzyjny układ kierowniczy, ograniczona przestronność na tylnej kanapie, wysoko poprowadzona krawędź bagażnika.
Pojemność bagażnika Renault Twingoi wynosi od 219-980 litów.
Gdybym miał wybrać któreś z tych aut, to zdecydowałbym się na zwycięzcę porównania. To prawda, że Smart ma wyrazistszą stylistykę, jednak jego cena jest przytłaczająca, a zużycie paliwa okazuje się zdecydowanie za wysokie. Poza tym nie jestem zwolennikiem sportowo zestrojonego zawieszenia, a takie Forfour ma w serii.