Logo
Wiadomości
Aktualności
Auto Świat - Archiwum
Motocykle
Multimedia
Premiery
Targi samochodowe
Turystyka
Używane
Co warto kupić
Testy długodystansowe
Rankingi aut używanych
OgłoszeniaPROMOCJA
Porady
Prawo
Eksploatacja
Prawo jazdy
Kupno i sprzedaż
Wszystko o LPG
Wszystko o silniku
Testy
Porównania samochodów
Testy nowych samochodów
Klasyki
Oldtimer
Youngtimer
TV
Auto Świat PitStop
Auta bez ściemy
Auto Świat Go
Samochód Błażeja
Testy i prezentacje
Używane bez ryzyka
EV
Wiadomości
Testy
Porady
UTO
Auto Katalog
Polecamy
Sprawdź swój VIN
Poradniki zakupowe
Testy na prawo jazdy
Oferty dilerów
Auta elektryczne i hybrydowe
Dobry warsztat
Porady dla kierowców
Porady dla warsztatów
Treści premium
Auto Świat Eksploatacja

Eksploatacja

Benzyniak - turbo czy wolnossący?
Wszystko o silniku

Benzyniak - turbo czy wolnossący?

Uwaga: będzie drogo! Kosztowne naprawy to wina mechaników czy producentów?
Eksploatacja

Uwaga: będzie drogo! Kosztowne naprawy to wina mechaników czy producentów?

Podobno samochodów na F się nie kupuje. Te modele są jednak wyjątkiem
Co warto kupić

Podobno samochodów na F się nie kupuje. Te modele są jednak wyjątkiem

Po niektóre auta ustawiają się kolejki, po inne – jakby nieco mniejsze. Ale czasem warto się właśnie takim nie do końca docenianym modelem zainteresować, bo może okazać się lepszy niż to, co chcą mieć wszyscy. Do wyboru: Citroen C4, Fiat Bravo, Mercedes klasy B, Peugeot 308 i Renault Mégane.

Co się psuje w samochodzie po 100 tys. km? Małe usterki, duże koszty
Co warto kupić

Co się psuje w samochodzie po 100 tys. km? Małe usterki, duże koszty

Producenci nie robią już długowiecznych aut – przewidywalny czas opłacalnego ich użytkowania skraca się do kilku lat. W tym czasie trzeba jednak zarobić na częściach i serwisie – w nowych autach kryje się wiele kosztownych niespodzianek. Co się popsuje w samochodzie z przebiegiem 100 tys. km? Lista usterek może być naprawdę długa.

Autor Marcin Matus
Marcin Matus
Skąd wiadomo, że diesel się kończy? Objawy usterek silników Diesla
Eksploatacja

Skąd wiadomo, że diesel się kończy? Objawy usterek silników Diesla

Umiejętność rozpoznania, ile jeszcze życia pozostało w silniku Diesla, przydaje się dwa razy: po raz pierwszy, gdy kupujemy używany samochód, a po raz drugi, gdy pragniemy pozbyć się go w optymalnym momencie. Niestety, kolor spalin to nie wszystko, na co trzeba zwrócić uwagę – szczególnie w autach z filtrem DPF.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Co się psuje w silnikach Diesla? Usterki, objawy, koszty napraw
Eksploatacja

Co się psuje w silnikach Diesla? Usterki, objawy, koszty napraw

Milion kilometrów bez remontu? Tak to było kiedyś, w czasach Mercedesa "beczki". Dziś wiele diesli działa znakomicie tylko do czasu – sprawdzamy, co i kiedy może się popsuć.

10 usterek, które mogą zrujnować twój budżet
Eksploatacja

10 usterek, które mogą zrujnować twój budżet

Uciążliwe, trudne do przewidzenia, kosztowne w naprawach – lista usterek mogących uprzykrzyć życie właściciela auta jest długa. Oto takie, których usunięcie bywa droższe, niż myślisz.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Samochód po 300 tys. km - Już złom czy wciąż auto?
Co warto kupić

Samochód po 300 tys. km - Już złom czy wciąż auto?

Samochodów z przebiegiem 300 tys. km jest więcej, niż myślisz. Po prostu w większości z nich licznik cofnięto o połowę. Ta wartość wykracza bowiem poza barierę psychologiczną, która czyni większość modeli niesprzedawalnymi.

Autor Marcin Matus
Marcin Matus
Elektryczny hamulec ręczny może sprawiać problemy. Co się psuje i jak to naprawić?
Eksploatacja

Elektryczny hamulec ręczny może sprawiać problemy. Co się psuje i jak to naprawić?

Elektryczny "ręczny" zamiast poprawiać wygodę użytkowania auta, potrafi je niechcący unieruchomić. Na co zwracać uwagę, by nie dopuścić do uciążliwej awarii, która może pokrzyżować nasze plany?

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Sonda lambda - po co jest w aucie?
Eksploatacja

Sonda lambda - po co jest w aucie?

Sonda lambda to czujnik mierzący zawartość tlenu w spalinach. Sygnał z sondy trafia do sterownika silnika, który na tej podstawie określa, czy proces spalania przebiega prawidłowo i oblicza dawkę paliwa, która ma trafić do cylindrów. Silnik pracuje nierówno? Auto słabo przyspiesza i za dużo pali? To może być usterka sondy lambda!

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Pięć używanych modeli segmentu B z dieslem: małe auta mało palą
Co warto kupić

Pięć używanych modeli segmentu B z dieslem: małe auta mało palą

Oto pięciu wspaniałych! Citroën C3, Ford Fiesta, Opel Corsa, Peugeot 207 i VW Polo – wszystkie w wieku ok. 10 lat, wszystkie w popularnych wersjach hatchback, wszystkie z oszczędnymi dieslami pod maską, bo średnio palą poniżej 5 l/100 km! Który z nich gwarantuje również rozsądne koszty eksploatacji i wysoką trwałość?

Autor Marcin Matus
Marcin Matus
Ile oleju może zużywać silnik samochodowy?
Eksploatacja

Ile oleju może zużywać silnik samochodowy?

Różne źródła podają różne wartości. I tak, instrukcje obsługi niektórych aut dopuszczają aż 1 l/1000 km, z kolei fora internetowe są pełne wypowiedzi osób, których samochody "nie biorą nawet kropelki". Prawda jak zwykle leży pośrodku, bo litr na tysiąc km to o wiele za dużo, a zerowe zużycie to najczęściej... błąd pomiaru

Silniki 1.5 TDCi/HDi - każdy popełnia błędy...
Wszystko o silniku

Silniki 1.5 TDCi/HDi - każdy popełnia błędy...

Zarówno w Fordach, jak i modelach koncernu PSA, diesel 1.5 stał się w ostatnich latach bardzo popularny. Zastąpił jednostkę wysokoprężną 1.6. Nie jest bezproblemowy, ale odpowiednio zadbany może być oszczędnym i ciekawym źródłem napędu. Choć problemy bywają różne, uważać trzeba przede wszystkim na napęd rozrządu.

Pasek napędu osprzętu też jest ważny!
Eksploatacja

Pasek napędu osprzętu też jest ważny!

Jak wymienić pasek napędu osprzętu i nie narobić przy tym problemów? Wymiana paska napędzającego m.in. alternator to na szczęście jedna z prostszych czynności do wykonania przez mechanika amatora. Jednak, po pierwsze: warto zwrócić uwagę na kilka zasad wymiany, po drugie: lepiej zrobić to w garażu, a nie nocą na drodze.

Największe wady silnika 1.5 dCi. Przed zakupem zalecamy czujność!
Wszystko o silniku

Największe wady silnika 1.5 dCi. Przed zakupem zalecamy czujność!

Niskie spalanie i wysoka kultura pracy to główne zalety aut, pod maski których trafił silnik 1.5 dCi. Niestety, z trwałością bywa bardzo różnie – znamy auta, które długo jeżdżą bezawaryjnie, ale są też wersje wysokiego ryzyka. Z perspektywy czasu można powiedzieć, że motor 1.5 dCi nie jest taki zły, jak głosi obiegowa opinia, choć też silnika tego nie można zaliczyć do specjalnie udanych. Warto więc poznać jego najpoważniejsze wady.

Benzyna czy diesel - które silniki stwarzają mniej problemów?
Eksploatacja

Benzyna czy diesel - które silniki stwarzają mniej problemów?

Już dawno skończyły się proste konstrukcyjnie i łatwe w naprawach silniki benzynowe, a kolejne zaostrzenia norm emisji spalin wymuszają stosowanie coraz bardziej wyrafinowanych rozwiązań.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Jak tanio naprawić uszkodzony zderzak?
Eksploatacja

Jak tanio naprawić uszkodzony zderzak?

Drobne uszkodzenie zderzaka to jeszcze nie powód do zmartwień. Nawet groźnie wyglądające uszkodzenia da się naprawić, nie pozostawiając żadnego śladu po szkodzie. Nie jest to też zbyt drogie.

Strach ma szwedzkie oczy - czy warto kupić Saaba 9-3 II z silnikiem benzynowym 2.0?
Co warto kupić

Strach ma szwedzkie oczy - czy warto kupić Saaba 9-3 II z silnikiem benzynowym 2.0?

Używany model marki, której już na rynku nie ma? A po co, to przecież ryzyko – powiedzą niektórzy. Czy duże? Jak pokazuje Saab 9-3 II 1.8t (2.0) z przebiegiem 200 tys. km, wcale nie takie, jak mogłoby się niektórym wydawać. I choć ta wersja ma swoje bolączki, to wciąż może być ciekawą propozycją.

Co zrobić aby auto lepiej się prowadziło i hamowało?
Eksploatacja

Co zrobić aby auto lepiej się prowadziło i hamowało?

Sprawdziliśmy, jak prowadzi się i hamuje samochód, który od dawna nie miał solidnego przeglądu, do tego z niewymienianymi od lat oponami, zawieszeniem i hamulcami. A takich aut po drogach przecież jeździ wiele.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Sprawdziliśmy, jak bardzo opłaca się montaż instalacji LPG? A może lepiej wymienić benzyniaka na diesla?
Eksploatacja

Sprawdziliśmy, jak bardzo opłaca się montaż instalacji LPG? A może lepiej wymienić benzyniaka na diesla?

Choć baryłka ropy naftowej jest już o blisko 40 dolarów tańsza niż w drugiej połowie marca 2022 r., to paliwa na stacjach są wyraźnie droższe niż przed rokiem. I choć nieznacznie spada cena oleju napędowego na stacjach, to kierowcy tankujący benzynę na razie nie mają powodów do optymizmu. Wraca zatem temat autogazu, którego cena w ostatnich miesiącach okazała się stabilna, a pora roku sugeruje, że LPG wkrótce może być nawet tańsze. Komu zatem opłaca się zainwestować w instalację gazową, aby tankować za pół ceny?

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Używany Seat Leon – łagodniejszy, większy, lepszy?
Co warto kupić

Używany Seat Leon – łagodniejszy, większy, lepszy?

Seat Leon III ma znacznie przyjemniejsze i mniej sztywne zawieszenie niż poprzednik, korzysta z poprawionych silników i okazuje się pożądany na rynku wtórnym. A co się w nim psuje?

Tajemnice benzynowych silników sześciocylindrowych
Wszystko o silniku

Tajemnice benzynowych silników sześciocylindrowych

Wysoka kultura pracy, dobre osiągi, prestiż dla właściciela – jest wiele powodów, dla których warto wybrać auta z benzynowymi silnikami z sześcioma cylindrami. Przeciwwskazanie właściwie jest tylko jedno: spore zużycie paliwa. W autach 4x4 takich jednostek znajdziemy wiele.

Logo
RedakcjaRegulaminPolityka prywatnościMapa serwisuReklamaO nas
Social Media:
© 2025 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. Powered by Ring Publishing Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.