Auto Świat EV Wiadomości Skonstruowano akumulatory ładujące się do pełna w półtorej minuty. To może być rewolucja

Skonstruowano akumulatory ładujące się do pełna w półtorej minuty. To może być rewolucja

Mahle Powetrain i Allotrope Energy zaprezentowały nowe akumulatory. Przeznaczone są co prawda do skuterów elektrycznych, ale rozwiązania, które w nich zastosowano, są szansą na prawdziwą rewolucję. Ogniwa pozwalają na uzupełnienie energii w bardzo krótkim czasie, mają wysoką gęstość energii. Jakby tego było mało - rozwiązanie to nie wykorzystuje metali ziem rzadkich i nadaje się w całości do recyklingu.

akumulator litowo-węglowy Mahle
Mahle
akumulator litowo-węglowy Mahle
  • Nowe akumulatory Mahle i Allotrope Energy mają wiele niezwykle istotnych dziś zalet
  • Da się je bardzo szybko naładować, mają dużą gęstość energii i są ekologiczne
  • Nie wykorzystują metali ziem rzadkich, w pełni nadają się do recyklingu i są odporne na wycieki
  • Ich konstrukcja eliminuje także niektóre problemy związane z przystosowaniem sieci energetycznej do dużej ilości pojazdów elektrycznych
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

W przypadku pojazdów elektrycznych pojemność akumulatorów powoli przestaje być problemem. Aktualnie produkowane pojazdy nierzadko dysponują zasięgiem ponad 500 km na jednym ładowaniu. Pakiety akumulatorów mają w nich po prostu odpowiednią pojemność. Wiąże się to jednak z czasem ładowania, który staje się tym dłuższy, im więcej energii trzeba dostarczyć do ogniw. Choć technologie ładowania rozwijają się w ogromnym tempie i niektóre pojazdy elektryczne ładują się bardzo szybko z odpowiednich ładowarek, wciąż jeszcze klasyczny samochód, motocykl, czy skuter z silnikiem spalinowym da się zatankować znacznie szybciej.

Przeczytaj też:

Możliwe jednak, że właśnie dzięki rozwiązaniu zaprezentowanemu wspólnie przez firmy Mahle Powetrain i Allotrope Energy problem ten może całkowicie zniknąć. W wyniku wspólnych wysiłków firm powstał zupełnie nowy typ akumulatora. Litowo-węglowe ogniwo łączy zalety superkondensatorów i tradycyjnych akumulatorów litowo-jonowych, w wyniku czego można je bardzo szybko naładować, przy jednoczesnym zachowaniu bardzo dużej gęstości energii. Dodatkowo akumulator ten nie wykazuje żadnego efektu degradacji termicznej, znanego z tradycyjnych baterii litowych. Jest stabilny w wysokich temperaturach, co oznacza, że można ładować go z dużą mocą bez potrzeby wykorzystywania zewnętrznego układu chłodzenia, czy skomplikowanych systemów zarządzania ładowaniem.

Akumulator litowo-węglowy Mahle
Akumulator litowo-węglowy MahleMahle

Mahle Powetrain i Allotrope Energy do budowy nowego akumulatora wykorzystały anodę typu akumulatorowego o wysokiej wydajności i katodę z dwuwarstwowego kondensatora elektrycznego (EDLC) o dużej pojemności, Oddzielono je organicznym elektrolitem. Co więcej, ogniwo to jest ekologiczne - nie wykorzystuje metali ziem rzadkich, w pełni nadaje się do recyklingu i jest odporne na wycieki.

Projekt ten nie jest jedynie teorią. Mahle zbadało w praktyce swoje rozwiązanie. Wzięto pod uwagę scenariusz, wykorzystujący akumulator przeznaczony do skutera elektrycznego o zasięgu 25 km. Przy zastosowaniu konwencjonalnego akumulatora litowo-jonowego ładowanie takiego pojazdu (przyjęto pojemność 500 Wh) wymagałoby ok. 30 min przy wykorzystaniu szybkiej ładowarki. Pakiet litowo-jonowy o takiej samej pojemności można jednak naładować w zaledwie 90 sekund z mocą 20 kW, ale pochodzącej z jednofazowego połączenia o mocy tylko 7 kW. Rozwiązanie zespołu dr Mike'a Bassetta, szefa działu badań nad zespołami napędowymi Mahle, wykorzystuje bowiem wbudowany kondensatorowy magazyn energii. Ta cecha nowego akumulatora to jego jeszcze jedna zaleta - taka konstrukcja eliminuje kolejny problem występujący przy wykorzystaniu dużej mocy do ładowania pojazdów elektrycznych - konieczność modernizacji przyłączy, co czasami jest bardzo kosztowne.

Autor Paweł Krzyżanowski
Paweł Krzyżanowski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków