Auto Świat > EV > Wiadomości > Dramatyczne wyniki sprzedaży elektryków w Polsce. Tesla dominuje

Dramatyczne wyniki sprzedaży elektryków w Polsce. Tesla dominuje

W grudniu 2024 r. niespodziewanie sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce drgnęła, choć cały rok ten segment rynku kończy na minusie. "Z tego grudnia nie ma się co cieszyć – twierdzą jednak eksperci – po prostu niektóre firmy bardzo zeszły z cen, żeby nie zostać z niesprzedanymi samochodami nas placach". Choć brzmi to nieco katastroficznie dla branży, wygląda na to, że szczyt sprzedaży aut na prąd mamy na razie za sobą. Czy szybko pojawi się kolejny? Eksperci wątpią.

Salon Tesli w WarszawieŹródło: Auto Świat / Krzysztof Grabek
  • Wzrost rejestracji nowych samochodów elektrycznych o 47 proc. w grudniu 2024 w porównaniu z listopadem
  • Cały rok zakończony jednak na minusie dla segmentu samochodów elektrycznych w Polsce
  • W rankingach najpopularniejszych marek i modeli samochodów elektrycznych w Polsce zdecydowanie prowadzi jedna marka

Samar opublikował wyniki sprzedaży samochodów elektrycznych w Polsce za grudzień 2024 r. i za cały rok 2024. Wyniki są dość szokujące.

Sprzedaż samochodów elektrycznych w grudniu 2024 r: są dwie wiadomości – dobra i zła

Dobra wiadomość jest taka, że w grudniu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1739 nowych samochodów elektrycznych – o 47 proc. więcej niż w listopadzie. Zła wiadomość jest taka, że w porównaniu do grudnia 2023 r. wzrost wyniósł niecałe 2 proc. Jeszcze gorzej brzmią komentarze ekspertów Samaru, którzy przekonują, że to drgnięcie rynku wynikło z agresywnych wyprzedaży, a cały rok ten segment branży motoryzacyjnej kończy na minusie.

Sprzedaż samochodów na prąd w 2024 roku – same kiepskie wiadomości

W całym minionym roku w Polsce zarejestrowano zaledwie 16 tys. 563 nowych samochodów elektrycznych – to o 3 proc. mniej niż w 2023 roku. Przyczyna tego stanu rzeczy wynika ze wstrzymania dopłat do leasingu samochodów elektrycznych. Nic się znacząco nie poprawi w roku 2025 – prognozują eksperci. Podobno dlatego, że nowy program wsparcia dla nabywców samochodów elektrycznych ogranicza się do osób fizycznych i osób prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Na zdrowy rozum jest to dość niezwykła sytuacja: z dopłatą czy bez, kupno samochodu elektrycznego, zwłaszcza takiego z wyższej półki, ma bardzo ograniczony sens ekonomiczny. Zwłaszcza dla firm, dla których przestawienie floty na pojazdy zeroemisyjne jest swego rodzaju komunikatem kierowanym na zewnątrz, dopłaty na poziomie 10-12 proc. wartości pojazdu nie powinny robić aż takiej różnicy. A jednak robią – to ponoć właśnie brak dopłat zatrzymał ten rynek.

Na pierwszym miejscu Tesla, ale... konkurencja rośnie

W 2024 roku w Polsce nabywców znalazło 4461 samochodów marki Tesla – głównie były to modele Y oraz 3. Drugie miejsce wziął Mercedes (1640 aut na prąd w całym roku), a trzecie Volvo (1265 samochodów). Na kolejnych miejscach uplasowały się: BMW, Audi, Kia, Volkswagen, Nissan, Hyundai oraz Renault.

  1. Tesla (4461 szt.)
  2. Mercedes (1640 szt.)
  3. Volvo (1265 szt.)
  4. BMW (1241 szt.)
  5. Audi (1019 szt.)
  6. Kia (1018 szt.)
  7. Volkswagen (791 szt.)
  8. Nissan (598 szt.)
  9. Hyundai (520 szt.)
  10. Renault (405 szt.)

Najpopularniejsze modele aut elektrycznych w 2024 r.

W tym przypadku samochody Tesli okupują dwa pierwsze miejsca, na podium znalazło się jeszcze Volvo EX30. Ciekawostką jest jednak grudzień: w grudniu drugie miejsce zajęło Renault Megane – francuskiej marce udało się w miesiąc sprzedać aż 150 egzemplarzy tego modelu. Rabaty działają cuda...

Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków