Jak dowiedziała się "Rzeczpospolita", budowa fabryki miałaby ruszyć w 2025 r., a start produkcji jest planowany na 2027 r. Wartość inwestycji szacowana jest na około 2 mld euro.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

"Ostateczna decyzja co do finalnej lokalizacji może zostać podjęta już w najbliższych dniach. Jak powiedział tuż przed Bożym Narodzeniem na spotkaniu z inwestorami prezes Grupy VW Oliver Blume, zostanie ona zakomunikowana "naprawdę wkrótce". Wcześniej Volkswagen zapowiadał, że może to być nawet koniec 2022 r." — czytamy we wtorkowym wydaniu "Rz".

Dziennik przypomniał, że w grudniu 2022 r. niemiecki koncern wydał oświadczenie, w którym poinformował, iż "obecna sytuacja gospodarcza zmusza do odsunięcia decyzji w czasie. Ale Volkswagen AG oraz nasza firma zajmująca się produkcją baterii, PowerCo, nieustannie prowadzi ocenę potencjalnych lokalizacji dla naszej kolejnej gigafabryki w Europie".

Według gazety kilka niezależnych – choć w każdym wypadku również anonimowych – źródeł potwierdza, że w Polsce zostały wstępnie wybrane dwie lokalizacje, gdzie miałaby szanse stanąć fabryka.

"To okolice Głogowa, albo sąsiedztwo Jawora, gdzie wcześniej zainwestował już Mercedes-Benz" — czytamy. Jak podaje dziennik, władze samorządowe czekają na ostateczne rozstrzygnięcie. "Wtedy będziemy komentować" – usłyszała "Rz" w Jaworze i Głogowie.

Pierwsza ze wskazanych lokalizacji znajduje się w Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, druga na terenie Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, obie w pobliżu autostrady A4 i ekspresówki S3, z dogodnym połączeniem kolejowym. Volkswagen ma już jeden zakład na terenie strefy legnickiej – w Polkowicach. Produkuje tam silniki do samochodów.