- Korzystanie z samochodu elektrycznego poza miejscem zamieszkania ma stać się dużo łatwiejsze, bo nie będzie wymagać tylu aplikacji do ładowania
- Operatorzy stacji ładowania zaczynają montować na swoich urządzeniach terminale do płatności "zwykłą" kartą bankową
- W Niemczech wymaga już tego prawo – od 1 lipca 2023 r. każda nowa stacja musi mieć terminal. W Polsce ze środków NFOŚiGW dofinansowywane są tylko obiekty z terminalami
W założeniu poruszanie się cichym i komfortowym samochodem elektrycznym powinno być relaksujące. I jest, dopóki nie trzeba go naładować poza domem na nieznanej kierowcy trasie. Chcąc uzupełnić energię, najlepiej mieć dziś cały pakiet aplikacji w smartfonie (a co za tym idzie, przejść wiele procesów rejestracji) i obejmującą kilku operatorów kartę RFID. Wszystko przez to, że na publicznych stacjach ładowania nie ma możliwości płacenia za prąd "zwykłą" kartą bankową.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoDzięki zapisowi w unijnym programie Fit For 55 ma się to zmienić – płatność za pobranie energii nie będzie mogła sprowadzać się tylko do abonamentu czy subskrypcji. Niemcy wyprzedzili postanowienia FF55 i od 1 lipca 2023 r. wprowadzają obowiązek montowania terminali płatniczych na wszystkich nowych stacjach ładowania. W Polsce też już powstają takie punkty, bo terminal jest jednym z warunków przyznania inwestycji dofinansowania z budżetu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).
Terminale płatnicze to zmora operatorów stacji ładowania
Dlaczego operatorzy wzbraniali się do tej pory przed udostępnieniem płatności tradycyjną kartą bankową? Wbrew pozorom nie chodzi tylko o wymuszenie lojalności na klientach (wykupienie abonamentu przywiązuje nas do konkretnej firmy lub grupy współpracujących ze sobą firm), ale też o uniknięcie podwyższonych kosztów utrzymania takich punktów. Piętą achillesową tego systemu są bowiem... paragony z potwierdzeniem płatności za usługę.
Mierzymy się z tu z prozaicznym ograniczeniem liczby paragonów, jakie można wydrukować z użyciem jednej rolki papieru w kasie fiskalnej. To zaledwie 500 klientów czy sesji ładowania. Później rolkę trzeba wymienić. W sklepie [na stacji paliw – red.] nie jest to problemem, ale na stacjach ładowania, które z założenia są bezobsługowe i rozsiane po całej Polsce, ciągłe wymienianie rolek papieru byłoby nieefektywne
– tłumaczy Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Powerdot w Polsce.
Płatność kartą za ładowanie będzie wprowadzana stopniowo
Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) pod koniec kwietnia 2023 r. mieliśmy w Polsce niespełna 2,8 tys. stacji ładowania. Tylko na 845 z nich akumulator można było naładować prądem stałym (DC). Obecnie płatność kartą umożliwia Polakom firma Ekoen, która stawia obok swoich stacji tzw. zapłatomaty.
Podobnych punktów będzie przybywać w Polsce w najbliższych miesiącach, bo terminal płatniczy jest jednym z wymogów przyznania dofinansowania na budowę stacji z programu "Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru" prowadzonego przez NFOŚiGW. Nad swoją wersją systemu płatności kartą pracuje m.in. firma Powerdot, która jest w trakcie budowy 850 stacji szybkiego ładowania w całej Polsce. Operator chce rozwiązać problem kończącego się papieru elektronicznymi paragonami wysyłanymi klientowi za pomocą maila lub przez SMS.
– Wraz z naszymi partnerami pracujemy obecnie nad takim rozwiązaniem. Niebawem uruchomimy pierwsze stacje ładowania wyposażone w terminale płatnicze z elektronicznym paragonem – zapowiada Grigoriy Grigoriev.
Stacje Powerdot już teraz umożliwiają ładowanie bez rejestracji. By to zrobić, trzeba zeskanować kod QR i wprowadzić dane karty płatniczej w zakładce, która otworzy się w przeglądarce na telefonie. Podobną funkcję zapewniają też operatorzy obsługiwani przez sieć Nexity. W przyszłości będzie jeszcze lepiej, bo smartfon w ogóle nie będzie nam potrzebny do przeprowadzenia płatności. Nie można było tak od razu?