Auto Świat EV Wiadomości Pierwsi w Polsce obejrzeliśmy nową Kię Niro. Ale zmiana! Co oferuje oprócz zdalnego parkowania?

Pierwsi w Polsce obejrzeliśmy nową Kię Niro. Ale zmiana! Co oferuje oprócz zdalnego parkowania?

Od dwóch lat Kia Niro wychodzi z cienia Sportage’a, ale tym modelem wyjedzie z niego na dobre. Nowym Niro można zdalnie zaparkować, a wersją EV – na jednym ładowaniu przejechać z Białegostoku do Sopotu.

Kia Niro (druga generacja; od 2022 r.)
Zobacz galerię (11)
Kia
Kia Niro (druga generacja; od 2022 r.)

Na pozór Niro wydawało się nie najlepszym pomysłem. Kompakt jak Sportage, SUV jak Sportage, ale nie tak atrakcyjny jak Sportage. Dwa grzyby w barszcz? Nie do końca.

Przede wszystkim przedstawione w 2016 r. Niro I miało coś, czego poprzedni Sportage w ogóle nie oferował – wersje hybrydowe i elektryczne. To one napędzały popyt. I tak Kia Niro została jednym z naprawdę rzadkich przypadków w branży moto, kiedy sprzedaż rośnie pomimo upływu lat.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Nowa Kia Niro - SUV nr 1 Kii w Europie

W 2021 r. w UE kupiono ponad 2,5 razy więcej sztuk Niro niż w 2017 r.! O ile w 2017 r. Sportage sprzedawał się prawie cztery razy lepiej od Niro, o tyle w 2020 i 2021 r. Niro wyprzedziło swojego większego kolegę i zostało tym samym najpopularniejszym SUV-em Kii w Europie (dane: JATO Dynamics za "Automotive News Europe"). Mało tego, w 2021 r. aż 52 proc. klientów wybrało wersję elektryczną. Niro w końcu wyszło z cienia.

Kia właśnie przedstawiła Niro II, które ma ogromne szanse na pozostanie w słońcu na długo.

Nowość już samą formą unika bezpośredniej konfrontacji ze Sportage’em. Niro nie jest klasycznym SUV-em, ale podwyższonym hatchbackiem, i to podwyższonym bardziej od również kompaktowej Kii XCeed.

Światła do jazdy dziennej nowej Kii Niro wyglądają jak wykres EKG.
Światła do jazdy dziennej nowej Kii Niro wyglądają jak wykres EKG.Kia

Niro II obfituje w smaczki stylistyczne. Ma jedne z „najmniej” widocznych na pierwszy rzut oka reflektorów na świecie, dwa tzw. tygrysie nosy (jeden na grillu, drugi na przedniej szybie) oraz LED-y do jazdy dziennej wyglądające jak wykres EKG.

W oczy rzuca się również tylny słupek, który można zamówić w jednym z sześciu kontrastujących kolorów. Na dodatek to zaawansowany element aerodynamiczny: od nadwozia oddziela go szczelina, która dodatkowo redukuje współczynnik Cx. W Niro wynosi on jedynie 0,29. Dzięki temu elektryczna wersja tej kompaktowej Kii ma zasięg aż 463 km.

Kia Niro II może mieć obręcze kół o średnicy od 16 do 18 cali.
Kia Niro II może mieć obręcze kół o średnicy od 16 do 18 cali.Kia
Kia Niro II między tylnym słupkiem a nadwoziem ma szczelinę poprawiającą aerodynamikę.
Kia Niro II między tylnym słupkiem a nadwoziem ma szczelinę poprawiającą aerodynamikę.Kia

Koreańska nowość zachwyca także designem deski rozdzielczej oraz przestronnością wnętrza, zwłaszcza z tyłu. Ilość miejsca na nogi bardziej kojarzy się z modelem klasy wyższej niż z kompaktem. To także zasługa przednich foteli, które są aż o jedną trzecią szczuplejsze niż wcześniej.

Kia Niro II może mieć dwa 10,25-calowe ekrany.
Kia Niro II może mieć dwa 10,25-calowe ekrany.Kia
Kia Niro II zachwyca przestronnością, zwłaszcza na tylnej kanapie.
Kia Niro II zachwyca przestronnością, zwłaszcza na tylnej kanapie.Kia

Odmiana elektryczna, czyli Niro EV, jako jedyna ma dodatkowy bagażnik z przodu (20 l). Tylny mieści od 475 do 1392 l.

Kia Niro w wersji elektrycznej ma dodatkowy, 20-litrowy przedni bagażnik.
Kia Niro w wersji elektrycznej ma dodatkowy, 20-litrowy przedni bagażnik.Kia
Z tyłu Kii Niro EV mamy zaś bagażnik o pojemności 475-1392 l.
Z tyłu Kii Niro EV mamy zaś bagażnik o pojemności 475-1392 l.Kia

Nowa Kia Niro - hybryda lub elektryk

Nowe Niro będzie dostępne w trzech wersjach:

  1. hybrydowej (141 KM, 0-100 km/h w 10,4 s, bagażnik: 451-1445 l);
  2. hybrydowej plug-in (183 KM, 0-100 km/h w 9,6 s, bagażnik: 348-1342 l);
  3. elektrycznej (204 KM, 0-100 km/h w 7,8 s, bagażnik: 475-1392 l).

To pierwsza Kia w Europie oparta na drugiej generacji platformy K3 (korzysta z niej też Hyundai Elantra; obaj producenci są w tym samym koncernie). Wszystkie odmiany mają przedni napęd. Nie planuje się ani wersji z 4x4, ani mocniejszego wariantu GT.

Niro będzie można wyposażyć w funkcję zdalnego parkowania. Stojąc w odpowiedniej odległości od auta, da się nim wyjechać z luki parkingowej lub wjechać w nią. Samochodem można sterować tylko w kierunkach przód-tył, zdalne skręcanie nie wchodzi w grę.

Nowa Kia Niro kontra Sportage i XCeed

Nową Kię Niro można już zamawiać. Ceny wyglądają następująco:

  • wersja hybrydowa: od 117 tys. 900 zł;
  • wersja hybrydowa plug-in: od 142 tys. 900 zł;
  • wersja elektryczna: od 167 tys. 900 zł.

Jak się mają do siebie trzy kompaktowe Kie: XCeed, Niro i Sportage? XCeed ma najwięcej ze sportowego hatchbacka, jest ponadto najkrótszy (439,5 cm), najniższy (148 cm) i ustępuje reszcie bagażnikiem (291-1243 l w wersji PHEV). Niro jest bardziej rodzinne, ma większy bagażnik (w wariancie PHEV odpowiednio o 57 i 99 l) niż XCeed, jest też od niego o 2,5 cm dłuższe (442 cm) i o 6,5 cm wyższe (154,5 cm), a rozstawem osi wyprzedza go aż o 7 cm.

Rozstaw osi w nowym modelu, sięgający 272 cm, jest nawet o 4 cm większy niż w Sportage’u. Ten z kolei ma o 9,5 cm dłuższą i o 10 cm wyższą karoserię niż Niro oraz najobszerniejszy bagażnik (w wersji PHEV od 540 do 1715 l). Na dodatek Sportage to już klasyczny SUV, no i jest dostępny także z napędem na obie osie.

Różnice w wymiarach może i nie są drastyczne, ale każda z Kii ma własny, odrębny charakter. Nikt na nikogo cienia rzucać nie będzie.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków