- Audi A6 Avant e-tron concept będzie bazowało na nowej platformie PPE, stworzonej wyłącznie dla aut w pełni elektrycznych
- Dzięki systemowi 800 V i możliwości ładowania mocą do 270 kW czas ładowania akumulatora o pojemności 100 kWh od 5 do 80 proc. wyniesie mniej niż 25 minut
- Jednym z wyróżników koncepcyjnego kombi Audi będzie oświetlenie, pozwalające m.in. wyświetlać gry wideo na ścianie podczas ładowania akumulatora
Audi zapewnia, że wersja, którą możemy zobaczyć na zdjęciach, jest niemal finalnym projektem i ostatecznie może różnić się od tego, który ujrzymy za dwa lata w ok. 5-10 proc., przy czym obecne proporcje na pewno zostaną zachowane. Przy długości 4,96 m, szerokości 1,96 m i wysokości 1,44 m A6 Avant e-tron concept ma identyczne wymiary nadwozia jak koncepcyjne A6 e-tron Sportback.
Audi A6 Avant e-tron concept — z myślą o aerodynamice
Cały projekt nadwozia został podporządkowany aerodynamice, ale przy zachowaniu akcentów i rozwiązań stylistycznych, które jednoznacznie wskazują, że mamy do czynienia ze sportowym kombi z Ingolstadt. Z przodu w oczy rzuca się duża, zabudowana atrapa chłodnicy Singleframe, która jednoznacznie wskazuje, że mamy do czynienia z autem elektrycznym. Dolną część przedniego pasa zajmują wloty powietrza chłodzącego układ napędowy, akumulator i hamulce.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Patrząc na A6 Avant e-tron concept z boku uwagę przykuwają duże 22-calowe koła, krótkie zwisy, płaska kabina i dynamiczna, łukowato wygięta linia dachu, który łagodnie opadając ku tyłowi, płynnie łączy się z ukośnym słupkiem D, będącym charakterystycznym elementem Audi Avant. Projektanci całkowicie zrezygnowali z jakichkolwiek ostrych krawędzi, co pozwoliło uzyskać harmonijne przejścia pomiędzy wypukłymi i wklęsłymi powierzchniami. Cechą charakterystyczną koncepcyjnego modelu Avant i wszystkich elektrycznych pojazdów Audi jest czarny panel, podkreślający specjalnie wyrzeźbiony obszar łączący nadkola — ten przebiega ponad progami i skrywa zespół akumulatorów. Kolejnym elementem typowym dla Audi e-tron są także wirtualne lusterka umieszczone przy podstawie słupka A.
Tylną część wizualnie zdominowały spojler oraz dyfuzor. Ten pierwszy podkreśla wydłużoną i płaską sylwetkę A6 Avant e-tron concept i korzystnie wpływając na przepływ powietrza, poprawia aerodynamikę. Zmniejszony opór aerodynamiczny to również zasługa dyfuzora, w którego dolnej części umieszczono dwa duże wyloty powietrza zintegrowane z powierzchnią zderzaka. Zadaniem tych elementów jest takie kierowanie powietrza przepływającego pod pojazdem, aby minimalizować turbulencje.
Wszystkie powyższe zabiegi pozwoliły uzyskać współczynnik oporu powietrza Cx na poziomie 0,24, przewyższając współczynnik dla wersji Sportback zaledwie o 0,02. Dla porównania współczynnik Cx uchodzącego za najlepszy w swojej klasie modelu Audi 100/C3 z 1982 r. wynosił 0,30. Prowadzone w tunelu aerodynamicznym prace, których celem było precyzyjne zgranie wszystkich elementów, niejako przy okazji pozwoliły stworzyć projekt rzeczywiście cechujący się niekłamaną elegancją i harmonią.
Audi A6 Avant e-tron concept wyświetli twoje gry... na ścianie
Swoją atrakcyjną stylistykę Audi A6 Avant e-tron concept zawdzięcza także zaawansowanemu oświetleniu. Chociaż płaskie reflektory przednie i tylne światła są wąskie, to dzięki technice cyfrowej Matrix LED (z przodu) i OLED (z tyłu) już przy niewielkiej powierzchni mogą osiągać maksymalną jasność i oferować wiele funkcji. Jedną z nich jest możliwość wyświetlania przez przednie reflektory gier wideo, gdy Audi e-tron concept stoi zaparkowane podczas ładowania akumulatorów przed jakąś ścianą — wtedy wirtualny obraz zamiast na małym ekranie w kabinie można wyświetlać na płaskiej powierzchni w formacie XXL.
Z kolei tylne światła, tworzące nieprzerwany pas świetlny, działają jak wyświetlacz i za ich pomocą można tworzyć niemal nieograniczoną liczbę wariacji spersonalizowanych cyfrowych sygnatur świetlnych oraz dynamicznych świateł dostosowanych do preferencji użytkownika. Ciekawostką są również projektory LED, które m.in. tworzą efekty świetlne po otwarciu drzwi, odwzorowują sygnał kierunkowskazów, a nawet mogą wyświetlać na ziemi symbole ostrzegawcze.
Audi A6 Avant e-tron concept — szybkie ładowanie mocą do 270 kW
Audi A6 Avant e-tron concept bazuje na platformie PPE (Premium Platform Electric), która będzie stanowiła podstawę dla wszystkich w pełni elektrycznych modeli Audi z segmentów B, C i D. Pierwszymi autami wykorzystującymi tę platformę będą zaprezentowane już koncepcyjne samochody z segmentu C, czyli A6 e-tron Sportback i Avant. Już teraz Audi zapowiada, że w zależności od układu napędowego i wariantu modelu A6 e-tron będzie miał zasięg do 700 km (standard WLTP), a topowe wersje będą przyspieszały od 0 do 100 km/h w niecałe cztery sekundy.
Ale to, co ma wyróżniać oba modele, to szybkość uzupełniania energii. Według Audi dzięki systemowi 800 V i możliwości ładowania mocą do 270 kW w zaledwie 10 minut będzie można uzyskać ilość energii niezbędną do pokonania ok. 300 km, a w mniej niż 25 minut naładować od 5 do 80 proc. obecny w A6 Avant e-tron concept akumulator o pojemności 100 kWh.
Audi A6 Avant e-tron concept — przestronne i z napędem quattro
Aby zmieścić w podłodze dużą baterię, projektanci zwiększyli rozstaw osi, co przyniosło dodatkowe korzyści we wnętrzu auta. Dzięki temu zabiegowi pasażerowie, zarówno ci podróżujący z przodu, jak i z tyłu, zyskają większą ilość miejsca na nogi. Dodatkowo przestronność zwiększa brak środkowego tunelu, który w autach elektrycznych jest niepotrzebny.
Jak zapowiada Audi, mimo braku tunelu i wału napędowego wciąż będzie można cieszyć się tym, co już od wielu dekad jest znakiem rozpoznawczym firmy z Ingolstadt, czyli napędem quattro. Przyszłe modele budowane na platformie PPE będą dostępne w wersjach z jednym silnikiem elektrycznym na przedniej osi i jednym na tylnej i dzięki systemowi elektronicznej synchronizacji zapewnią napęd na cztery koła. W podstawowych wersjach samochodów e-tron silnik będzie instalowany na tylnej osi. W przypadku Audi A6 Avant e-tron concept dwa silniki elektryczne mogą dostarczyć łączną moc 350 kW (476 KM) i moment obrotowy na poziomie 800 Nm.