- Na targach motoryzacyjnych w Monachium zadebiutowało elektryczne MINI Cooper, model będzie dostępny w dwóch wersjach mocy silnika i zasięgu
- Model stylistyką nawiązuje do kultowej konstrukcji, ale wprowadza szereg nowoczesnych rozwiązań
- W zależności od wybranej wersji samochód można ładować z mocą do 95 kW, co ma do maksimum skrócić czas ładowania baterii
Od ponad 60 lat pozostaje w produkcji i choć na przestrzeni tych sześciu dekad stał się na wskroś nowoczesny, to wciąż pozostaje wierny zasadniczej idei pojazdu i ogólnemu zarysowi stylistycznemu. Debiutujące na targach IAA w Monachium MINI piątej generacji wciąż ma oferować największą możliwą przestrzeń przy zachowaniu kompaktowych wymiarów, a teraz także zapewniać dostęp do cyfrowego świata i dzięki elektrycznemu napędowi gwarantować mobilność bez lokalnej emisji spalin.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Nowe MINI Cooper— nowoczesne, ale z kultowymi akcentami
Chociaż MINI piątej generacji jest urzeczywistnieniem nowego języka stylistycznego marki, to zachowuje ono elementarne zasady wyglądu karoserii dotychczasowych klasycznych modeli. Sylwetka trzydrzwiowego nadwozia ma typowe proporcje MINI — z krótkimi zwisami karoserii, krótką maską i długim rozstawem osi oraz dużymi kołami. Całość podkreśla atletyczny i miejski charakter nowości.
W nowym MINI projektanci zachowali kultowe, okrągłe reflektory, które wraz z nowoczesną, ośmiokątną (sześciokątna w poprzedniku) atrapą chłodnicy tworzą charakterystyczną "twarz". Jak można się domyślić, projektanci zastosowali reflektory diodowe, a wszystkie dostępne tryby świetlne zaczynają się i kończą specjalnie zaaranżowaną animacją powitalną i pożegnalną.
Odniesienia do klasycznego projektu MINI można znaleźć także w tylnej części modelu. Wkomponowane na płasko tylne lampy zachowały pionowy układ i teraz podobnie jak przednie reflektory mogą działać z różnymi ustawieniami. Nawiązaniem do nowoczesności jest także wbudowanie na płasko trzeciego światła stop oraz tylnego światła przeciwmgielnego.
- Przeczytaj także: Ten salon samochodowy jest zaskakująco mało samochodowy. Odwiedziłem IAA Mobility w Monachium
Wnętrze MINI Coopera piątej generacji nawiązuje do minimalistycznego wzornictwa klasycznych Mini, co potwierdza okrągły zestaw wskaźników pośrodku i umieszczony poniżej panel przełączników. Ukłonem w stronę nowoczesności jest opcjonalny wyświetlacz Head-up. Projektanci zadbali, aby wnętrze było purystyczne, ale wygodne. Praktyczność zwiększa dodatkowy schowek pod podłogą bagażnika. Sam kufer mieści 200, a po złożeniu oparć tylnej kanapy (40:60) nawet 800 l.
Nowe MINI Cooper — cztery linie stylistyczne
Elektryczne MINI Cooper dostępne jest w czterech liniach stylistycznych. Essential Trim wyróżnia minimalistyczny wygląd, dzięki czemu podkreśla niektóre elementy, np. logo w nowym kolorze Vibrant Silver. Classic Trim rozpoznamy przede wszystkim po wnętrzu, w tym debiutującej w samochodzie seryjnym nowoczesnej dzianinie 2D, a szlachetną i nowoczesną linię Favoured Trim po wyrazistych detalach na zewnątrz. Sportowy charakter elektrycznego MINI Coopera uwypukla John Cooper Works Trim z czarnym obramowaniem atrapy chłodnicy i kontrastującym dachem w kolorze Chili Red. Nie zapomniano również o charakterystycznych dla tej wersji paskach na masce.
Nowością wprowadzoną wraz z elektrycznym Cooperem jest wyświetlacz centralny OLED. Pełni on rolę zestawu wskaźników, a także umożliwia dotykowe sterowanie wszystkimi funkcjami pojazdu. Średnica wyświetlacza została zwiększona do 240 mm, a jego obsługa wzorowana jest na smartfonach, czego dowodem są dostępne widżety. Bez względu na wybrane opcje, powrót do ustawienia podstawowego możliwy jest po dotknięciu przycisku Home.
Projektanci MINI na nowo zagospodarowali również przestrzeń poniżej deski rozdzielczej. Stało się to możliwe dzięki zastosowaniu nowego panelu przełączników, który pozwolił przy okazji wyeliminować klasyczną dźwignię biegów. Pięć indywidualnie zaprojektowanych przełączników umożliwia bezpośrednią obsługę najważniejszych funkcji (hamulec postojowy, dźwignia biegów, przycisk start/stop, przełącznik trybów Experience, regulacja głośności).
Nowe MINI Cooper — wciąż ze sportowym charakterem
Sercem nowego MINI Coopera jest silnik elektryczny. Auto dostępne jest w wersji Cooper E oraz mocniejszej i zapewniającej większy zasięg Cooper SE. W słabszym modelu kierowca ma do dyspozycji silnik o mocy 135 kW (184 KM) i momencie obrotowym 290 Nm. To wystarczy, aby rozpędzić auto od 0 do 100 km/h w 7,3 s.
MINI Cooper SE uzyskuje moc 160 kW (218 KM) i oferuje maksymalny moment obrotowy 330 Nm. Sprint "do setki" trwa 6,7 s, a wyposażony w baterię o pojemności 54,2 kWh może teoretycznie przejechać maksymalnie 402 km. W Cooperze E stosowana jest bateria o pojemności 40,7 kWh, co wystarcza na pokonanie 305 km.
MINI podkreśla, że nowy elektryczny Cooper zapewni kierowcy prawdziwą frajdę z jazdy. Tę ma gwarantować m.in. tryb Go-Kart, jeden z kilku dostępnych po naciśnięciu przełącznika "Experiences". To właśnie ten tryb podkreśla wyścigowe geny MINI Coopera, dostosowując zwinność i stabilność zestrojenia układu jezdnego. Chcąc zoptymalizować wydajność napędu, a co za tym idzie uzyskać maksymalny zasięg, wystarczy wybrać tryb Green.
Baterię elektrycznego MINI Coopera można ładować prądem przemiennym o mocy 11 kW. W przypadku MINI Coopera E możliwe jest również ładowanie prądem stałym z mocą 75 kW, a Coopera SE z mocą do 95 kW. Dzięki temu w 30 minut uzupełnimy poziom energii z 10 do 80 proc.