Logo
EVWiadomościMINI Cooper: jeszcze bardziej praktyczne, bardziej stylowe, bardziej eko

MINI Cooper: jeszcze bardziej praktyczne, bardziej stylowe, bardziej eko

Artykuł sponsorowany
Mini

Zwłaszcza duże samochody elektryczne bywają traktowane przez producentów jako nośniki nowych technologii oraz jako pole do popisu dla designerów. Najbardziej wyrafinowane technologie dopiero z czasem, o ile w ogóle, trafiają do mniejszych samochodów. To reguła, ale jak zawsze pojawiają się wyjątki.

Przykład? Nowe w pełni elektryczne MINI Cooper. Ten samochód od lat wyróżniał się wzornictwem opartym na legendarnym projekcie z końca lat 50. Jednak najnowsza odsłona elektrycznego MINI Cooper, która właśnie wchodzi na rynek, to kolejny krok w stronę estetycznego minimalizmu, za którym kryją się najnowsze technologie. Niektóre rozwiązania zastosowane w tym projekcie są absolutnie unikalne, można je spotkać tylko… w innych modelach MINI.

Niezwykłe wnętrze, w którym czegoś brakuje. A może nie brakuje?

Otwierasz drzwi i widzisz nieporównywalną z niczym deskę rozdzielczą, która nie jest wypukła jak w większości samochodów, tylko wklęsła. Daje to wrażenie wyjątkowej w tej klasie samochodów poczucie przestrzeni. Deska jest niezwykła także dlatego, iż… nie jest plastikowa. Nie ma mowy o tworzywie, które dla jednych jest za twarde, dla innych za miękkie albo za bardzo błyszczące, albo za bardzo matowe. Deska jest pokryta wysokiej jakości tkaniną 2D pochodzącą z recyklingu, na której mogą być wyświetlane różne motywy. Nie ma tradycyjnego prędkościomierza umieszczonego przed kierowcą.

Jego funkcje zostały przejęte po pierwsze, przez nowoczesny wyświetlacz Head-up – specjalny projektor wyświetla wybrane dane, w tym prędkość jazdy, na przezroczystej wysuwanej z deski rozdzielczej płytce w taki sposób, że są one widoczne tylko dla kierowcy bezpośrednio na linii wzroku. Po drugie, na środku deski rozdzielczej umieszczono okrągły, smukły ekran dotykowy OLED o średnicy 240 mm (to rozwiązanie pionierskie w skali światowej, który stanowi centrum sterowania rozrywką, informacją i – najogólniej rzecz biorąc – jest nowoczesnym interfejsem użytkownika. Ten ekran o wysokiej rozdzielczości wyświetla też podstawowe dane z jazdy, pełniąc rolę m.in. prędkościomierza.

Mniej znaczy więcej

Pod OLED-owym zegarem na środku deski rozdzielczej MINI Coopera umieszczono jeszcze niewielki, bardziej tradycyjny zestaw przełączników. Zawiera on jedynie najbardziej podstawowe elementy sterowania: włącznik główny napędu, przełącznik trybów jazdy, selektor "nastrojów" i… w sumie niewiele więcej. To, co kierowcy potrzebne jest do sterowania autem, ma on na samej kierownicy oraz oczywiście na centralnym wyświetlaczu, do którego dostęp ma także pasażer. A sama kierownica jest malutka i nie ma już trzeciego ramienia – zamiast niego pozostawiono ozdobny pasek tekstylny. Kierownica jest nieduża, aby zapewnić "gokartowe" doznania z jazdy – trochę jak w pierwowzorze z 1959 roku. We wnętrzu elektrycznego MINI Cooper czuje się wierność zasadzie, że minimalizm to nie tylko smukłość linii, to także unikanie dublowania urządzeń służących do sterowania samochodem.

Wrażenia z jazdy: gokart, ale jaki szybki!

Jak to w przypadku MINI, kierowca może spodziewać się zwrotności, zwinności i dobrego przyspieszenia, przy czym z całą pewnością "dziadek" Mini Cooper z końca lat 50. byłby zaskoczony możliwościami elektrycznego MINI startującego w roku 2024. Już podstawowy napęd nowego MINI Coopera E zapewnia świetne parametry jazdy – moc 184 KM pozwala przyspieszać do setki w 7,3 s., MINI Cooper SE jest jednak jeszcze szybszy: ma moc 218 KM i przyspieszenie do 100 km/h na poziomie 6,7 s. Jak na autko miejskie są to osiągi więcej niż wystarczające, zwłaszcza jeśli pamiętamy, że nie ma tu skrzyni biegów, a wysoki moment obrotowy dostępny jest od pierwszego obrotu koła. Jak to w elektryku.

Ładowanie to też już nie problem, czyli porozmawiajmy o zasięgu

W pełni elektryczne MINI Cooper
W pełni elektryczne MINI CooperMini

Dwie wersje napędów, które są do wyboru w elektrycznym MINI, różnią się nie tylko mocą i osiągami, lecz także wielkością baterii. Już podstawowa wersja ma zasięg ok. 300 km, co jest możliwe dzięki akumulatorowi o poj. 40,7 kWh; zużycie energii liczone w cyklu WLTP to 13,8-14,4 kWh/100 km. Napęd o mocy 218 KM ma akumulator o poj. 54,2 kWh i zasięg ok. 400 km. Pamiętając, że mamy do czynienia z samochodem, który służy głównie do jazdy po mieście i krótkich wycieczek, musimy przyznać, że są to wartości imponujące.

Ale i dalsze wypady są możliwe dzięki możliwości szybkiego doładowania akumulatora w trasie. MINI z podstawowym napędem może ładować się mocą do 75 kW, natomiast wersja o wyższej mocy i z akumulatorem o większej pojemności przyjmuje moc do 95 kW. Oznacza to, że elektryczne MINI z silnikiem o mocy 218 KM naładuje się w zakresie 10-80 proc. w 30 minut, wersja z silnikiem o mocy 184 KM na takie doładowanie potrzebuje zaledwie 28 minut.

Oczywiście, w zdecydowanej większości przypadków ładowanie na szybkich stacjach DC nie będzie użytkownikowi elektrycznego MINI do niczego potrzebne. Najwygodniej jest naładować auto we własnym garażu z gniazdka 230V albo – lepiej – za pomocą zainstalowanego w garażu Wallboxa. W takich warunkach naładowanie pustego akumulatora potrwa – w zależności od wersji – od 4,5 do 5 godzin. Jeśli ktoś ma na dachu panele fotowoltaiczne, ma szanse, aby w jedno popołudnie naładować do pełna pusty akumulator właściwie bezkosztowo…

Porozmawiajmy… z asystentem

"Hej, MINI" – na pokładzie każdego MINI działa w pełni funkcjonalny asystent głosowy, którego działanie powiązane jest z ekranem OLED wyświetlającym równocześnie grafiki uprzyjemniające komunikację z systemem. Kierowca może bezdotykowo – za pomocą komend głosowych – sterować radiem, nawigacją, połączeniami telefonicznymi, a nawet temperaturą. Asystent głosowy poda informacje o pogodzie lub inne. Albo opowie dowcip. MINI Cooper nie jest może dużym autem, ale na jego pokładzie działają funkcjonalności dostępne w najwyższych modelach samochodów klasy premium.

No to skonfigurujmy

W pełni elektryczne MINI Cooper
W pełni elektryczne MINI CooperMini

Nowe MINI można skonfigurować w salonie, ale można też – bez zbędnego pośpiechu – zrobić to online z domu albo z dowolnego miejsca, gdzie mamy dostęp do komputera lub telefonu połączonego z Internetem. Możliwości konfiguracji auta są przebogate i nie dotyczą jedynie typowych elementów wyposażenia, lecz – nawet bardziej – stylu, w jakim chcemy mieć ten samochód. To jedna z zalet auta, które wprawdzie należy do segmentu B, ale jest jednocześnie pojazdem klasy premium. Korzystając z konfiguratora na stronie internetowej MINI możemy wybrać min. kolor, tapicerkę, pakiety wyposażenia samochodu, sprawdzić opcje finansowania i zamówić swoje MINI online z opcją odbioru w dowolnym, wybranym przez siebie salonie.

I jeszcze ciekawostka: są funkcjonalności, o których łatwo zapomnieć albo nie mieć świadomości, że mogą nam się przydać. Wszystko stracone? Niekoniecznie. W MINI są elementy wyposażenia, które można domówić później i… zdalnie aktywować.

Udostępnij:
Artykuł sponsorowany
Mini
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium