Po czterech latach projektowania, modelowania i symulacji, zespół składających się z 25 osób, w tym badaczy z CNRS (Francuskie narodowe centrum badań naukowych) i inżynierów Stellantis i Saft, zaprezentował prototyp akumulatora magazynującego energię, który łączy funkcje falownika i ładowarki. Dzięki zintegrowaniu tych funkcji akumulator jest bardziej wydajny, a to ma zwiększyć zasięg pojazdów elektrycznych i jednocześnie poprawić niezawodność i obniżyć jego koszt. To rozwiązanie jest również bardziej kompaktowe, więc w aucie jest więcej miejsca.

Nowe akumulatory będą tańsze

Wspólny projekt badawczy znany jest pod nazwą IBIS - Intelligent Battery Integrated System (Zintegrowany system inteligentnych akumulatorów). Prototyp demonstracyjny jest przedmiotem licznych patentów i stanowi przełom w odniesieniu do obecnie używanych systemów konwersji energii elektrycznej. Projekt potwierdził zasadność wielu nowych koncepcji technicznych i umożliwił opanowanie ich działania z myślą o przyszłych zastosowaniach w sektorze motoryzacyjnym i energetyce stacjonarnej.

Zamiast falownika i ładowarki opracowano karty konwersji, które są montowane możliwe jak najbliżej ogniw akumulatorów litowo-jonowych. System sterowania umożliwia więc baterii bezpośrednie wytwarzanie prądu przemiennego dla silnika elektrycznego. Dzięki opracowaniu takiej technologii projekt IBIS oferuje możliwość zmniejszenia masy pojazdu oraz kosztów budowy elektrycznych układów napędowych, a co za tym idzie kosztów produkcji pojazdów, oferując jednocześnie szeroki zakres nowych funkcji. Sposób działania nowego rozwiązana przedstawiono w poniższym filmie:

Pierwsze auta z nowymi akumulatorami około 2030 r.

Obecnie trwa budowa w pełni funkcjonalnego prototypu pojazdu, który będzie testowany na stanowiskach i torach testowych Stellantisa, a także na drogach. Zespół projektowy IBIS zamierza udostępnić tę technologię w autach produkcyjnych przed zakończeniem bieżącej dekady.

W dziedzinie stacjonarnego magazynowania energii i integracji energii z odnawialnych źródeł energii partner projektu, firma Saft, będzie oferować gotowe do użytku instalacje o zwiększonej dostępności akumulatorów, zapewniające optymalne wykorzystanie zainstalowanej energii przy zmniejszonym wpływie na środowisko. Wewnętrzna architektura akumulatora IBIS spowoduje uproszczenie obsługi przy jednoczesnym zmniejszeniu wpływu na środowisko.

Połączenie akumulatorów do pojazdów elektrycznych i stacjonarnych systemów magazynowania zwiększa konkurencyjność obu ofert dzięki efektowi wolumenu na rozwijających się rynkach.