- BYD Atto 3 to SUV z silnikiem o mocy 204 KM i baterią o pojemności 64,5 kWh, po napełnieniu której maksymalny zasięg wynosi 510 km
- BYD Seal jest sedanem z elektrycznym silnikiem generującym 313 KM i akumulatorem o pojemności 82,5 kWh oraz maksymalnym zasięgiem do aż 700 km!
- Według zapowiedzi przedstawicieli chińskiej marki BYD Atto 3 i BYD Seal mają pojawić się w Polsce w czerwcu, a w późniejszym czasie można spodziewać się kolejnych modeli
Stadion Narodowy jest przede wszystkim świadkiem sportowych wydarzeń, takich jak rozgrywany ostatnio mecz Polska-Estonia (w ramach eliminacji do Euro 2024) wygrany przez naszą reprezentację 5:1. Podczas tego wydarzenia mogłem zobaczyć dwa elektryczne modele chińskiej marki BYD – Seal oraz Atto 3.
Dlaczego akurat na stadionie i to podczas meczu pokazano te samochody? Ponieważ BYD jest sponsorem tej imprezy i logo chińskiej marki zobaczymy na stadionach podczas turnieju w Niemczech.
Samochody marki BYD, które mają znaleźć się w sprzedaży w Polsce, będą pochodziły w przyszłości z fabryki zlokalizowanej na Węgrzech w miejscowości Szeged (produkcja od 2025 r.). Prezes BYD Europe Michael Shu przyznał, że Polska też ma stać się dla firmy BYD ważnym rynkiem i to nie tylko pod względem sprzedaży samochodów.
Jesteśmy także brani pod uwagę, jako producent komponentów do tych aut. Nie wiadomo jeszcze, jakie konkretnie części mogą być wytwarzane na terenie naszego kraju. Wciąż trwają rozmowy z potencjalnymi partnerami z Polski.
BYD – takie auta trafią do Polski
Według zapowiedzi przedstawicieli chińskiej marki w Polsce mają być sprzedawane zarówno modele elektryczne, jak i hybrydowe. Zapytany przeze mnie kierownik sprzedaży w Polsce Pan Blade Feng powiedział, że w pierwszej kolejności mają to być samochody BYD Atto 3 oraz BYD Seal, a zatem te modele, które miałem okazję zobaczyć podczas prezentacji na Stadionie Narodowym.
Pan Feng zapewnił mnie również, że rynkowy debiut tych modeli ma rozpocząć się w czerwcu. W późniejszym czasie (nie wiadomo jeszcze, kiedy dokładnie) ofertę ma uzupełnić SUV BYD Dolphine, a na informacje o innych autach musimy jeszcze poczekać.
Docelowo może być ich całkiem dużo. Przykładowo w Niemczech oprócz wymienionych pojazdów w sprzedaży są jeszcze: limuzyna BYD Han oraz SUV-y BYD Tang i BYD Seal U.
BYD Atto 3 – nieduży elektryczny SUV
BYD Atto 3 będący w ofercie chińskiej marki od 2022 r. to SUV o długości nadwozia 4,45 m. Do napędu pojazdu przewidziano elektryczny silnik generujący 204 KM oraz 310 Nm. Moment obrotowy przekazywany jest na przednią oś.
Producent zapewnia, że przyspieszenie w zakresie 0-100 km/h zajmie autu 7,3 s, a prędkość maksymalną określono na 160 km/h. BYD Atto 3 ma na pokładzie akumulatory o pojemności 60,5 kWh i po naładowaniu ich na 100 proc. w mieszanym cyklu można pokonać do 420 km, a w mieście – 510 km.
Podczas oglądania tego samochodu przekonałem się, że część pasażerską wykończono materiałami dobrej jakości, a ilość miejsca jest wystarczająca dla czterech dorosłych osób. Po zajęciu miejsca za kierownicą oceniłem także pozytywnie wyprofilowanie siedzeń (czy rzeczywiście są wygodne, przekonamy się dopiero podczas testów) oraz odpowiednią pozycję za kierownicą.
Podobała mi się także nowocześnie wyglądająca deska rozdzielcza z dwoma ekranami. Poza tym mięsista kierownica dobrze leży w dłoniach.
BYD Seal – elegancki sedan
Podobnie, jak BYD Atto 3, także i BYD Seal zadebiutował w 2022 r. Limuzyna o długości 4,8 m w obu rzędach siedzeń ma wyjątkowo przestronne wnętrze. Uwagę przykuwają siedzenia z jasną, elegancko pikowaną tapicerką. Przednie fotele (sterowane elektrycznie) na wzór sportowych modeli mają zagłówki zintegrowane z oparciami.
Deskę rozdzielczą tworzą dwa ekrany – przed kierowcą z cyfrowymi wskaźnikami i centralny służący do obsługi urządzeń pokładowych. Ten wyświetlacz ma ciekawą funkcję. Po naciśnięciu jednej z ikonek obraca się on i można go używać nie tylko w poziomej pozycji, lecz także w pionowej.
BYD Sel w bazowej wersji ma napęd na tył, a jego elektryczny silnik generuje 313 KM i 360 Nm. Dzięki temu setkę uzyskuje się po 5,9 s, a prędkość maksymalna wynosi 180 km/h. Po naładowaniu na 100 proc. baterii o pojemności 82,5 kWh w mieszanym cyklu można pokonać do 570 km, a w mieście nawet 700 km!
U naszych zachodnich sąsiadów w ofercie jest BYD Seal 4x4, ale w tej postaci elektryczne silniki produkują łącznie 530 KM oraz 670 Nm. Przyspieszenie do setki zajmuje tylko 3,8 s. W tym przypadku naładowana do pełna bateria o pojemności 82,5 kWh, według cyklu WLTP zapewnia zasięg 520 km, a w mieście – 650 km.
BYD – sukces rynkowy zależy od ceny
Czy BYD odniesie sukces na polskim rynku? O tym zadecyduje nie tylko zainteresowanie klientów, lecz także uregulowania prawne Unii Europejskiej, która uważa, że niektóre działania chińskich marek naruszają zasady uczciwej konkurencji. O tych praktykach oraz o próbie zapobiegania im przez Unię pisaliśmy już wcześniej.
Pewne jest jednak, że klienta nie interesują tego typu prawne zawiłości. On chce kupić auta za jak najniższą cenę. Jaka będzie ona w przypadku aut BYD Atto 3 i BYD Sel? Na odpowiedź na to pytanie musimy jeszcze trochę poczekać.