Auto Świat EV Wiadomości Koniec z elektrykami na buspasach. W Oslo zaczyna się ich robić za dużo

Koniec z elektrykami na buspasach. W Oslo zaczyna się ich robić za dużo

Norwegia, kraj, który zasłynął z promowania aut elektrycznych, staje przed paradoksalnym problemem. Zbyt duża liczba tych pojazdów na buspasach powoduje opóźnienia w komunikacji miejskiej. Z tego powodu, od 6 maja, auta elektryczne znikną z buspasów w Oslo.

Jazda buspasem
Auto Świat / Krzysztof Słomski
Jazda buspasem

Zachęcanie obywateli do przesiadki na samochody elektryczne poprzez różnorakie przywileje jest strategią stosowaną przez wiele rządów. W Polsce, na przykład, mamy program "Mój elektryk", który gwarantuje korzystanie z buspasów i bezpłatne parkowanie w centrach miast dla posiadaczy aut elektrycznych.

Jednak Norwegia, kraj z największą liczbą aut elektrycznych na świecie, zdecydowała się na zmianę kierunku. Od 6 maja, kierowcy aut elektrycznych w Oslo stracą przywilej korzystania z pasów ruchu przeznaczonych dla autobusów. Władze zapewniają, że to zmiana tymczasowa, ale nie podają dokładnego okresu obowiązywania nowego przepisu.

Elektryki korkują buspasy

Halvard Gavelstad, kierownik projektu ds. ruchu w norweskim Zarządzie Dróg Publicznych, tłumaczy, że liczba samochodów elektrycznych na buspasach w godzinach szczytu jest tak duża, że transport publiczny zalicza znaczne opóźnienia. Rune Gjøs, dyrektor oddziału Agencji Środowiska Miejskiego, dodaje, że podobną decyzję podjęto w kwestii dróg gminnych w całym okręgu Akershus.

Zmiana jest konsekwencją zamknięcia obwodnicy miasta na czas przebudowy tunelu Hammersborg i modernizacji tunelu Vaterlands. Władze spodziewają się, że to spowoduje znaczny wzrost natężenia ruchu w mieście i zmusi część mieszkańców do zmiany sposobu docierania do pracy. Usunięcie aut elektrycznych z buspasów ma zagwarantować, że komunikacja miejska będzie w pełni wydajna i przewidywalna.

To koniec przywilejów dla aut na prąd?

Czy to oznacza koniec przywilejów dla właścicieli aut elektrycznych? Po zakończeniu remontów i ponownym otwarciu obwodnicy, samochody elektryczne mają wrócić na buspasy w Oslo. Pamiętajmy, że w Polsce taki sam przywilej dla aut elektrycznych obowiązuje do końca 2025 r.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków