Auto Świat EV Wiadomości Koniec z elektrykami na buspasach. W Oslo zaczyna się ich robić za dużo

Koniec z elektrykami na buspasach. W Oslo zaczyna się ich robić za dużo

Norwegia, kraj, który zasłynął z promowania aut elektrycznych, staje przed paradoksalnym problemem. Zbyt duża liczba tych pojazdów na buspasach powoduje opóźnienia w komunikacji miejskiej. Z tego powodu, od 6 maja, auta elektryczne znikną z buspasów w Oslo.

Jazda buspasem
Auto Świat / Krzysztof Słomski
Jazda buspasem

Zachęcanie obywateli do przesiadki na samochody elektryczne poprzez różnorakie przywileje jest strategią stosowaną przez wiele rządów. W Polsce, na przykład, mamy program "Mój elektryk", który gwarantuje korzystanie z buspasów i bezpłatne parkowanie w centrach miast dla posiadaczy aut elektrycznych.

Jednak Norwegia, kraj z największą liczbą aut elektrycznych na świecie, zdecydowała się na zmianę kierunku. Od 6 maja, kierowcy aut elektrycznych w Oslo stracą przywilej korzystania z pasów ruchu przeznaczonych dla autobusów. Władze zapewniają, że to zmiana tymczasowa, ale nie podają dokładnego okresu obowiązywania nowego przepisu.

Elektryki korkują buspasy

Halvard Gavelstad, kierownik projektu ds. ruchu w norweskim Zarządzie Dróg Publicznych, tłumaczy, że liczba samochodów elektrycznych na buspasach w godzinach szczytu jest tak duża, że transport publiczny zalicza znaczne opóźnienia. Rune Gjøs, dyrektor oddziału Agencji Środowiska Miejskiego, dodaje, że podobną decyzję podjęto w kwestii dróg gminnych w całym okręgu Akershus.

Zmiana jest konsekwencją zamknięcia obwodnicy miasta na czas przebudowy tunelu Hammersborg i modernizacji tunelu Vaterlands. Władze spodziewają się, że to spowoduje znaczny wzrost natężenia ruchu w mieście i zmusi część mieszkańców do zmiany sposobu docierania do pracy. Usunięcie aut elektrycznych z buspasów ma zagwarantować, że komunikacja miejska będzie w pełni wydajna i przewidywalna.

To koniec przywilejów dla aut na prąd?

Czy to oznacza koniec przywilejów dla właścicieli aut elektrycznych? Po zakończeniu remontów i ponownym otwarciu obwodnicy, samochody elektryczne mają wrócić na buspasy w Oslo. Pamiętajmy, że w Polsce taki sam przywilej dla aut elektrycznych obowiązuje do końca 2025 r.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji