Jeżeli przyszłość motoryzacji ma być elektryczna, to elektryczna rewolucja powinna objąć swoim zasięgiem jak najwięcej dziedzin życia. Nie tylko codzienne dojazdy do pracy czy weekendowe wypady za miasto. Wizja musi być bardziej dalekosiężna: kurier dostarczający paczki, poczta, przedsiębiorcy – tam, gdzie auto jest narzędziem pracy, potencjał elektryfikacji jest ogromny. Przede wszystkim dlatego, że samochody firmowe robią bardzo duże przebiegi. A im więcej pokonanych kilometrów, tym więcej można zaoszczędzić, przechodząc na flotę aut elektrycznych.

Mustang Mach-E Mistrzem Wartości 2023

Zacznijmy jednak od mocnego akcentu postawionego przez sportowego Mustanga Mach-E. To najlepszy samochód elektryczny pod względem utraty wartości według badania przygotowanego przez "Auto Świat" i INFO-EKSPERT. Elektryczny SUV Forda po trzyletnim okresie eksploatacji przy rocznym przebiegu 20 tys. km traci jedynie 32,5 proc. swojej wartości – najmniej spośród wszystkich samochodów elektrycznych.

Ford Mustang Mach-E zdobył pierwsze miejsce nie tylko w kategorii elektrycznych SUV-ów, ale także w całym segmencie pojazdów elektrycznych. To osiągnięcie potwierdza wartość samochodu w dłuższym okresie i wskazuje, że to najlepszy wybór dla osób i podmiotów, którym zależy na jak najwyższej wartości auta po kilku latach eksploatacji. Elektryczny SUV Forda w badanym okresie utrzymuje wartość znacznie lepiej od wszystkich swoich konkurentów.

Dominacja wśród elektrycznych aut dostawczych

Ale Ford notuje także ogromny sukces we wprowadzaniu na rynek małych i dużych aut dostawczych z napędem elektrycznym, szczególnie przydatnych dla kurierów i wszystkich przedsiębiorców. Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar w trzecim kwartale 2023 roku nowych nabywców znalazły 272 Fordy E-Transit, dzięki czemu model był najlepiej sprzedającym się elektrycznym samochodem dostawczym.

W kontekście pierwszych dziewięciu miesięcy bieżącego roku można mówić o rynkowej dominacji E-Transita. Elektryczny samochód dostawczy Forda sprzedał się w tym czasie w 762 egzemplarzach, co pozwoliło na objęcie aż 39,90 proc. rynku w niezwykle konkurencyjnym rynku samochodów dostawczych na prąd. Dzięki znakomitym wynikom w swoim segmencie Ford E-Transit po trzech kwartałach 2023 roku jest też trzecim najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym w Polsce ogółem.

Czytaj więcej: Ford E-Transit daje radę. Sprawdziłem zalety elektrycznego vana w pracy • GO FORD GO ELECTRIC

Ford E-Transit - dostawczak uniwersalny?

Jako lider w swoim segmencie Ford E-Transit zyskał uznanie klientów ze względu na wiodące wartości zasięgu na jednym ładowaniu, niespotykane wśród konkurencji wyposażenie oraz znakomitą wartość rezydualną. Dzięki temu jest doskonały zarówno dla niewielkich przedsiębiorców, jak i korporacyjnych flot. Potwierdzają to kontrakty z najważniejszymi operatorami logistycznymi w Polsce – InPost oraz DHL.

Kolejną elektryczną nowością po modelu E-Transit jest E-Transit Custom. W pełni elektryczny następca najlepiej sprzedającego się samochodu dostawczego w Europie został zaprojektowany od podstaw, aby integrować się ze środowiskiem Ford Pro, obejmującym rozwiązania zwiększające produktywność.

E-Transit Custom będzie wspierany przez oprogramowanie Ford Pro, rozwiązania w zakresie ładowania, serwisu i finansowania za pośrednictwem jednej kompleksowej platformy, co pomoże zwiększyć dostępność pojazdów i obniżyć koszty eksploatacji.

Ford Pro zaprezentował również nowy model E-Transit Courier – w pełni elektryczny pojazd użytkowy wyposażony w rozbudowaną łączność i oferujący zwiększoną funkcjonalność firmom korzystającym z kompaktowych furgonów.

Nowy, w pełni elektryczny, kompaktowy furgon E-Transit Courier wzmacnia linię elektrycznych pojazdów Ford Pro, wspierając globalny plan Forda dotyczący szybkiego zwiększenia skali produkcji pojazdów elektrycznych. Bezkompromisowe osiągi, znacznie większa i bardziej uniwersalna przestrzeń ładunkowa oraz pełne wsparcie ze strony opartych na łączności usług Ford Pro gwarantują wysoką produktywność nowego modelu.

Na drodze do zeroemisyjności

Z kolei nowy Ford E-Tourneo Courier wyznacza kolejny kamień milowy w realizacji planów Forda zakładających osiągnięcie zerowego poziomu emisji wszystkich sprzedawanych w Europie modeli do 2035 roku.

E-Tourneo Courier jest jednym z 10 w pełni elektrycznych modeli, które Ford zaoferuje w Europie do 2024 roku, i kolejnym etapem w drodze ku europejskiej gamie pojazdów o zerowej emisji, co Ford chce osiągnąć do roku 2035. Firma zainwestuje w ten sektor na całym świecie 50 mld dolarów, aby do 2026 roku uzyskać roczną docelową globalną produkcję dwóch milionów egzemplarzy samochodów w pełni elektrycznych.

Gama elektryków Forda obejmuje również E-Tourneo Custom – najbardziej zaawansowanego przedstawiciela linii pojazdów wielozadaniowych Tourneo nowej generacji i wyposażonego w zaawansowany, całkowicie elektryczny układ napędowy.

E-Tourneo Custom to sztandarowy model Tourneo nowej generacji, zbudowany na nowej platformie, poprawiającej osiągi, kulturę jazdy i przestrzeń, co czyni samochód atrakcyjnym zarówno dla klientów indywidualnych, jak i biznesowych.

Sporo tego! Jak nawigować po gamie elektrycznych Fordów – od aut użytkowych po rodzinne vany? Ford E-Transit to duże auto dostawcze zasilane akumulatorem o pojemności 68 kWh, o zasięgu do 309 km, maksymalnej ładowności do 15,1 m3 i ładowności do 1630 kg, dostępne w wielu wersjach. Van może mieć trzy długości i dwie wysokości nadwozia (dopuszczalna masa całkowita: 3500 kg, 3250 kg). Brygadówka występuje z najdłuższym nadwoziem i w jednej z dwóch wysokości (DMC: 4250 kg), a E-Transit jako pojedyncza kabina z podwoziem do zabudowy może mieć dwie długości (DMC: 3500 kg, 3250 kg).

Elektryczny Ford Tourneo Custom to luksusowy van o długości 5,05 lub 5,45 m i wysokości około 2 m. Jego zasięg sięga 380 km na jednym ładowaniu, które można przeprowadzić prądem stałym z mocą aż 125 kW. Auto może także holować dwutonową przyczepę. Z kolei elektryczny Ford Tourneo Courier to mniejszy rodzinny van o długości 4,34 i wysokości około 1,8 m, napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 136 koni mechanicznych. Maksymalna moc ładowania DC to 100 kW.

Hity zza oceanu na polskim rynku

Ofensywa elektromobilności Forda obfituje w spektakularne wydarzenia, takie jak premiera elektrycznego Explorera na Kongresie Nowej Mobilności. To miejsce, gdzie spotykają się eksperci, innowatorzy i entuzjaści technologii, aby dyskutować o przyszłości transportu. Ford był partnerem tego wydarzenia. Prezentując zupełnie nowego, elektrycznego Explorera po raz pierwszy w Polsce, wraz z nim pokazał nowe, ekscytujące technologie, takie jak 15-calowy ruchomy wyświetlacz dotykowy SYNC Move i konsola między kierowcą a pasażerem zdolna pomieścić pełnowymiarowy, 15-calowy laptop.

Niespełna rok temu na moment zawitał do Polski hit Forda zza oceanu – F-150 Lightning, czyli elektryczna wersja najlepiej sprzedającego się pick-upa w Ameryce. Ponad 1000 Nm momentu obrotowego pozwala na holowanie prawie 3,5-tonowej przyczepy i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 5 sekund, a zdolność do zasilania elektronarzędzi i akcesoriów okazuje się przydatna w pracy i podczas rozrywek w plenerze.

Plany Forda są ambitne i zakładają elektryfikację również samochodów użytkowych, które już zmieniają styl życia i pracy polskich przedsiębiorców. A wysokie wartości rezydualne czynią z elektryków Forda dobrą inwestycję w przyszłość pod znakiem globalnej ekologii, ponieważ również w procesie produkcji samochodów elektrycznych priorytetem jest ochrona środowiska. Konkrety? Proszę bardzo: celem Forda jest zerowy ślad węglowy przy produkcji samochodów w 2035 roku w Europie i w 2050 roku na świecie.