W ramach strategii New Auto swoją działalność zainaugurowała spółka zajmująca się akumulatorami, PowerCo, oraz rozpoczęto budowę pierwszej fabryki ogniw Grupy Volkswagen. Kamień węgielny pod nowy zakład produkcyjny wmurowano w czwartek (7 lipca) w obecności kanclerza Niemiec Olafa Scholza. Produkcja akumulatorów rozpocznie się w 2025 r., a nowo utworzona spółka będzie odpowiadała za wszystkie działania związane z akumulatorami, w tym dalszy rozwój technologii ogniw, pionową integracją łańcucha wartości oraz dostawy maszyn i urządzeń do fabryk.
Nowe fabryki w Europie, a być może także w Ameryce Północnej
Do 2030 r. PowerCo wraz z partnerami zainwestuje ponad 20 mld euro, tyle samo ma wynieść szacowana roczna sprzedaż. Już teraz Niemcy planują otworzenie kolejnej fabryki ogniw, tym razem w Walencji, i obecnie wybierane są miejsca pod trzy kolejne europejskie zakłady. Oprócz Europy PowerCo przeanalizuje możliwość uruchomienia kolejnych gigafabryk w Ameryce Północnej.
Nowa fabryka będzie standaryzowana na podstawie europejskich regulacji, co ma pozwolić na szybką rozbudowę. Standaryzacja obejmie zarówno sprzęt, budynki i infrastrukturą, jak i produkty oraz procesy IT. Dzięki temu możliwe jest budowanie fabryk, które można szybko modyfikować, aby wprowadzać kolejne innowacje produktowe i produkcyjne. Fabryki będą zasilane wyłącznie energią ze źródeł odnawialnych i będą przygotowane na wprowadzenie recyklingu w obiegu zamkniętym.
Zunifikowane ogniwo pryzmatyczne może pomóc obniżyć koszty akumulatorów
Równocześnie Volkswagen zaprezentował zapowiadane już zunifikowane ogniwo pryzmatyczne, które dla marek wolumenowych będą produkowane w Salzgitter od 2025 r. Ogniwo pozwala stosować różne składy chemiczne i będzie wykorzystywane nawet w 80 proc. wszystkich modeli Grupy Volkswagen. Powstający zakład w przyszłości ma osiągnąć roczną wydajność 40 GWh, wystarczającą dla ok. 500 tys. pojazdów elektrycznych. Do 2030 r. w Europie ma powstać sześć fabryk ogniw o łącznych mocach produkcyjnych sięgających 240 GWh. Wykorzystując efekt synergii, nowe zunifikowane ogniwo ma pozwolić obniżyć koszty akumulatorów nawet o 50 proc.