- Nowa limuzyna Volvo mierzy pięć m długości. I choć producent lubi mówić o niej jako o sedanie, to jest to liftback, który łączy w sobie zalety kilku rodzajów nadwozia. Powstała wyjątkowa mieszanka
- Volvo ES90 to oczywiście samochód elektryczny. Powstał na bazie SPA. Dostępny będzie w trzech wersjach napędowych. Bazowa ma 330 KM mocy i 650 km zasięgu. Z większym akumulatorem (106 kWh) zasięg to już 700 km. Oczywiście wg WLTP. Najszybsze ES90 przyspiesza do 100 km na godz. w cztery sekundy
- Volvo ES90 wykorzystuje technologię 800 V, która pozwala naładować baterię od 10 do 80 proc. w około 20 minut na stacji ładowania o mocy 350 kW i uzyskać 300 km zasięgu w zaledwie 10 minut wg WLTP
- Volvo ES90 kosztuje wyjściowo 343 tys. 900 zł
- Materiał promocyjny. Został tak oznaczony ze względu na obowiązujące przepisy. Wyjazd na prezentację był opłacony przez producenta, ale nie miał on wglądu w publikowany tekst
- Volvo ES90 - wymiary. No dobrze, ale co to w ogóle za samochód?
- Volvo ES90 - silnik, moc, zasięg, osiągi. Czas na tabelkę z liczbami
- Volvo ES90, czyli samochód elektryczny nowej ery bezpieczeństwa
- Volvo ES90 - zajrzyjmy do wnętrza. Szwedzki minimalizm i kryształ
- Volvo ES90 - premiera i ceny. Konfigurator już działa
Volvo ES90 to nasz najnowszy, w pełni elektryczny samochód, zaprojektowany z myślą o zbalansowanym życiu, oferujący bezpieczeństwo, technologię i wszechstronność w eleganckiej formie nowoczesnego, elektrycznego sedana
- tak Volvo zaczyna swoją informację prasową. Unika w niej pewnego słowa, a model ES90 nazywa mianem sedana. Czy aby na pewno właśnie takie nadwozie ma nowa limuzyna? Śmiem wątpić, ponieważ, kiedy otworzymy bagażnik, to klapa otworzy się razem z tylną szybą, a więc mamy tu do czynienia z liftbackiem. Podejrzewam, że podczas badań bardziej konserwatywnych klientów wyszło, że lepiej trzymać się słowa sedan. Może Szwedzi nie chcieli skojarzeń ze Skodą Superb... Nieważne. Ważne, że Volvo ES90 wygląda zjawiskowo. Podobno pierwsze wrażenie robi się tylko raz, a to ES90 zrobił na mnie znakomite. Stylistyka i nietypowe, a przez to przyciągające spojrzenie, proporcje sprawiają, że ES90 wygląda naprawdę bardzo ciekawie. I to w ten pozytywny sposób.
Przeczytaj także: Polacy kochają tego SUV-a. Totalny bestseller dostał zmiany. Silniki po staremu. "Dobry ruch"
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoVolvo ES90 - wymiary. No dobrze, ale co to w ogóle za samochód?
Rodzina 90 to najwyższe, flagowe modele w szwedzkiej marce. W SUV-ach mamy spalinowe XC90 i właśnie debiutujące na rynku EX90. Model ES90 można nazwać elektrycznym odpowiednikiem limuzyny S90. Został oparty na najnowszej platformie SPA2. Volvo podkreśla, że łączy w sobie cechy różnych rodzajów samochodu: elegancję sedana, funkcjonalność liftbacka oraz przestronne wnętrze i zwiększony prześwit SUV-a. Opisywać, co z tego wyszło, nie zamierzam. Poniżej znajdziecie za to sporo zdjęć, a na dole artykułu obszerną galerię. Każdy może ocenić nowy model samodzielnie. Artykuł jest cały czas aktualizowany i poza zdjęciami prasowymi dodamy także nasze z oficjalnej prezentacji.
Volvo ES90 mierzy dokładnie pięć metrów długości. Wysokość to 1546 mm, a szerokość całkowita z lusterkami wynosi 2120 mm. Z kolei gigantyczny rozstaw osi na poziomie 3102 mm sprawia, że na brak miejsca na na nogi tylnej kanapie nie będą narzekać nawet koszykarze (drugie skojarzenie z pewnym samochodem na literę "S"...). Naprawdę wysokie osoby mogą jednak dotykać fryzurą podsufitki. Pojemność bagażnika? Od 446 do 1256 l. Jak na auto o długości pięciu m bagażnik w standardowej konfiguracji, w przeciwieństwie do tylnej kanapy, nie jest zbyt imponujący. Współczynnik oporu powietrza Cd wynosi 0,25. W elektrykach to kluczowy parametr, ponieważ wpływa na zasięg.
Volvo chwali się, że ES90 wykonano z 29 proc. aluminium z recyklingu, 18 proc. stali z recyklingu oraz 16 proc. materiałów bio i polimerów z odzysku.
Volvo ES90 - silnik, moc, zasięg, osiągi. Czas na tabelkę z liczbami
Volvo ES90 wykorzystuje technologię 800 V, pozwalającą na przejechanie do 700 km na jednym ładowaniu WLTP. Pozwala też naładować baterię od 10 do 80 proc. w około 20 minut na stacji ładowania o mocy 350 kW i uzyskać 300 km zasięgu w zaledwie 10 minut wg WLTP. ES90 jest sprzętowo gotowy na ładowanie dwukierunkowe.
Volvo ES90 będzie dostępne na premierę w trzech wersjach silnikowych. Bazowa ma napęd na tył, dwie wyższe — AWD. Poniżej najważniejsze parametry każdej z nich:
Volvo ES90 | Single Motor | Twin Motor | Twin Motor Performance |
---|---|---|---|
Moc w kW | 245 kW | 330 kW | 500 kW |
Moc w KM | 333 KM | 449 KM | 680 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 480 Nm | 670 Nm | 870 Nm |
Przyspieszenie od 0 do 100 km na godz. | 6,9 s | 5,5 s | 4,0 s |
Prędkość maksymalna | 180 km na godz. | 180 km na godz. | 180 km na godz. |
Pojemność akumulatora brutto | 92 kWh | 106 kWh | 106 kWh |
Pojemność akumulatora netto | 88 kWh | 102 kWh | 102 kWh |
Moc ładowania DC | 300 kW | 350 kW | 350 kW |
Kilometry zasięgu po 10 min. ładowania | 275 km | 350 km | 350 km |
Zasięg wg WLTP | 650 km | 700 km | 700 km |
Volvo ES90, czyli samochód elektryczny nowej ery bezpieczeństwa
Auto zaprojektowaniu w oparciu o Safe Space Technology, to drugi elektryk producenta, którego określa mianem "elektrycznego samochodu nowej ery bezpieczeństwa". Kto jak kto, ale Volvo ma na tym polu ogromne doświadczenie. Limuzyna została wyposażona w kamery, radary, czujniki ultradźwiękowe oraz lidar. Potrafi zbierać i analizować dane drogowe w czasie rzeczywistym, przyspieszając rozwój funkcji zwiększających bezpieczeństwo. Do długiej listy pokładowych systemów bezpieczeństwa zdążyliśmy się już przyzwyczaić, dlatego nie będę was tutaj zanudzać.
Wybrałem te ciekawsze. Podczas prezentacji podkreślano, że ES90 ma mieć dobrze działający system monitorowania kierowcy, który ma ostrzegać, kiedy wykryje utratę uwagi, a w razie potrzeby zainterweniuje. Z rozmysłem używam słowa "dobrze". To jeden z tych systemów, który wielu producentów musi jeszcze dopracować, bo bywa irytujący. Volvo ES90 ma także wykrywać obecność pasażerów na pokładzie, żeby zapobiec zostawieniu kogoś w aucie. Takie rozwiązanie powstało z myślą o zabieganych rodzicach. ES90 ma nawet wykrywać oddech niemowlęcia. ES90 nie pozwoli też skrzywdzić nikogo poza autem. System ostrzegania przed otwarciem drzwi ostrzeże o pieszych i nadciągających rowerzystach.
Przeczytaj także: Polacy kochają tego SUV-a. Totalny bestseller dostał zmiany. Silniki po staremu. "Dobry ruch"
Volvo ES90 - zajrzyjmy do wnętrza. Szwedzki minimalizm i kryształ
ES90 to pierwszy model Volvo wyposażony w scentralizowany system z podwójnym układem NVIDIA DRIVE AGX Orin, zapewniającym ponad 500 bilionów operacji na sekundę (TOPS). System i przeróżne funkcje samochodu będzie można oczywiście aktualizować online. Projekt wnętrza dobrze znamy, ponieważ Volvo dopracowuje go z każdym kolejnym modelem, a ES90 to następny krok na tej drodze. Kabina zdominowana jest przez wielki ekran dotykowy. Jestem ciekawy, jak ten projekt wnętrza będzie się sprawdzał w praktyce. Zniknęły już praktycznie wszystkie fizyczne pokrętła i przełączniki, a za tymi tęsknimy zawsze. Może ich brak osłodzi wymyślne pokrętło do głośności, które jest... "kryształem".
Wrażenie robi niesamowita przestronność wnętrza. Nie mogło też zabraknąć wyposażenia z najwyższe półki z luksusowymi fotelami, panoramicznym dachem i systemem audio Bowers & Wilkins (25 głośników, 1610 W, Dolby Atmos) na czele. Na prezentacji statycznej zawsze jest mało czasu, żeby dłużej posiedzieć w aucie i posprawdzać wszystko, co by się chciało. Jednak miałem okazję zajrzeć do dwóch egzemplarzy. W jasnej kolorystyczne we wnętrzu jest bardzo przytulnie i to mój zdecydowany faworyt. I stylistykę nadwozia, i kabiny zapisuję na duży plus.
Volvo ES90 - premiera i ceny. Konfigurator już działa
Volvo ES90 trafi do pierwszych kierowców jeszcze w tym roku, ale w jego drugiej połowie. Na pewno wszystkich interesuje teraz cena. Ceny SUV-a EX90, z którym ES90 jest przecież bardzo blisko spokrewnione, startują od 399 tys. zł.
Limuzyna będzie tańsza:
- Volvo ES90 Single Motor: od 343 tys. 900 zł;
- Volvo ES90 Twin Motor: od 417 tys. 900 zł;
- Volvo ES90 Twin Motor Performance: od 440 tys. 900 zł.
Bazową wersję napędową można wybrać w wersjach wyposażenia Core, Puls i Ultra. Dwie wyższe dostępne są tylko w topowym wydaniu Ultra. Stąd aż taki przeskok między wersją Single i Twin Motor.