Logo
Wiadomości
Aktualności
Auto Świat - Archiwum
Motocykle
Multimedia
Premiery
Targi samochodowe
Turystyka
Używane
Co warto kupić
Testy długodystansowe
Rankingi aut używanych
OgłoszeniaPROMOCJA
Porady
Prawo
Eksploatacja
Prawo jazdy
Kupno i sprzedaż
Wszystko o LPG
Wszystko o silniku
Testy
Porównania samochodów
Testy nowych samochodów
Klasyki
Oldtimer
Youngtimer
TV
Auto Świat PitStop
Auta bez ściemy
Auto Świat Go
Samochód Błażeja
Testy i prezentacje
Używane bez ryzyka
EV
Wiadomości
Testy
Porady
UTO
Auto Katalog
Polecamy
Sprawdź swój VIN
Poradniki zakupowe
Testy na prawo jazdy
Oferty dilerów
Auta elektryczne i hybrydowe
Dobry warsztat
Porady dla kierowców
Porady dla warsztatów
Treści premium
Auto Świat Polonez — samochód

Polonez — samochód

Ile wiesz o FSO Polonezie? Edycja ekstremalnie trudna
Aktualności

Ile wiesz o FSO Polonezie? Edycja ekstremalnie trudna

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
FSO wydała oświadczenie w sprawie nowej benzyny E10
Aktualności

FSO wydała oświadczenie w sprawie nowej benzyny E10

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
W tym quizie o autach PRL raczej nie masz szans na lepszy wynik niż 5/11. Chcesz się przekonać?
Aktualności

W tym quizie o autach PRL raczej nie masz szans na lepszy wynik niż 5/11. Chcesz się przekonać?

Jak dobrze znasz samochody epoki PRL? Ten quiz pokaże, kto jest prawdziwym ekspertem. Zresztą nawet on będzie mieć problem ze wskazaniem poprawnych odpowiedzi na większość pytań. Nie wierzysz?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Osiem rekordów motoryzacji PRL. Najmocniejsze, najdroższe, najdłuższe, najrzadsze i nie tylko
Klasyki

Osiem rekordów motoryzacji PRL. Najmocniejsze, najdroższe, najdłuższe, najrzadsze i nie tylko

Najdroższy samochód produkowany w PRL kosztował równowartość prawie 200 średnich pensji, Polski Fiat 126p wcale nie był najkrótszym autem wytwarzanym w socjalistycznej Polsce, a legendarny FSO Polonez Coupe najrzadszym. Oto osiem rekordów motoryzacji minionej epoki, czyli "najki" z PRL.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Lubisz motoryzację z czasów PRL-u? Sprawdź, co o niej wiesz
Aktualności

Lubisz motoryzację z czasów PRL-u? Sprawdź, co o niej wiesz

Najwyraźniej jesteśmy bardzo sentymentalnym narodem – na polskim rynku klasyków dobrze zachowane Duże Fiaty, Maluchy czy Polonezy bywają wyceniane wyżej niż auta renomowanych, zachodnich marek z tych samych lat. W latach 80. każdy właściciel Fiata 125p czy Malucha bez wahania zamieniłby go na Volkswagena Golfa, czy Mercedesa W124 – teraz nie brakuje chętnych na wymiany w drugą stronę. Postanowiliśmy więc sprawdzić, co jeszcze pamiętacie o autach, które trafiały na polskie drogi przed 1989 r.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Polonez spędził na służbie 30 lat. Pod koniec kariery był obiektem drwin
Youngtimer

Polonez spędził na służbie 30 lat. Pod koniec kariery był obiektem drwin

Polonezy służyły najpierw w milicji, później policji, w sumie ponad 30 lat. Przeżyły nie tylko zmianę nazwy formacji, ale także zmianę ustrojową państwa. Sam zmieniał się jednak niewiele. O ile na początku swojej kariery policyjne Polonezy mogły robić wrażenie na przestępcach, o tyle w czasach tzw. Pruszkowa i Wołomina były już obiektem żartów.

O "mocnych" polonezach do dziś krążą legendy,  jednak większość miała słaby silnik. Dlaczego?
Youngtimer

O "mocnych" polonezach do dziś krążą legendy, jednak większość miała słaby silnik. Dlaczego?

Polonez to duże i wygodne auto, tyle że określenie "dynamiczny" jakoś do niego nie pasuje. Pozory mogą jednak czasem mylić. Oto historia polonezów, jakiej nie znacie.

Polonez i Fiat 125p - te auta miały wozić zagranicznych turystów
Youngtimer

Polonez i Fiat 125p - te auta miały wozić zagranicznych turystów

Przedłużane limuzyny kojarzone są zazwyczaj z międzypaństwowymi wizytami, prezydentami i koronowanymi głowami. Cel powstania dłuższych odmian Polskich Fiatów 125p i Polonezów był jednak zupełnie inny.

Te samochody już mogą dostać żółte tablice. Też nie możemy w to uwierzyć
Aktualności

Te samochody już mogą dostać żółte tablice. Też nie możemy w to uwierzyć

30 lat i już zabytek? W architekturze nie, w motoryzacji – jak najbardziej. Ten tekst zmieni twoje postrzeganie tego, co jeszcze jest zwykłym samochodem, a co już elementem rejestru zabytków. Oto 10 modeli, które od 2023 r. mogą się ubiegać o status pojazdu zabytkowego. Jakby to powiedzieć… są nieco młodsze i nieco częściej spotykane niż Benz Patent-Motorwagen Modell 1 z 1886 r.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Ukradli zabytkowego Poloneza. Właściciel wycenił go aż na 100 tys. zł
Aktualności

Ukradli zabytkowego Poloneza. Właściciel wycenił go aż na 100 tys. zł

Na terenie Olsztyna skradziono zabytkowego Poloneza. Właściciel wycenił samochód aż na 100 tys. zł. Sprawcom kradzieży grozi kara do 10 lat pozbawienia wolności.

FSO Caro 1.5 GLi - nie ma takiego miasta Londyn....
Youngtimer

FSO Caro 1.5 GLi - nie ma takiego miasta Londyn....

Panie, to jakiś kundel! On już musiałby mieć plastikowe podszybie! A silnik? W eksportowym aucie motor, który z wersji na kraj był już wycofywany? Stara deska rozdzielcza? Z tym samochodem jest coś nie tak! Ale czy aby na pewno?

Fabrycznie nowy Polonez na sprzedaż. Czy cena przekroczy 100 tys. zł?
Aktualności

Fabrycznie nowy Polonez na sprzedaż. Czy cena przekroczy 100 tys. zł?

W ofercie domu aukcyjnego Ardor Auctions pojawiło się nietypowe auto. W zasadzie można powiedzieć, że unikatowe, bo jest to "fabrycznie nowy" FSO Polonez 1.5 SLE z 1989 r., na którego liczniku widnieją tylko 33 km. Aukcja wystartowała od 1 tys. zł, aktualnie cena przekroczyła już 80 tys. Być może zostanie przebita "magiczna" granica 100 tys. zł. Na pewno będzie to jeden z najdroższych Polonezów w historii.

Autor Paweł Krzyżanowski
Paweł Krzyżanowski
Youngtimery z czasów PRL-u - klasyki idealne na początek
Youngtimer

Youngtimery z czasów PRL-u - klasyki idealne na początek

O tych samochodach marzyli mieszkańcy krajów bloku wschodniego. Jak dziś wypadają w roli klasyków?

FSO Polonez kontra VW Golf II - bestsellery lat 90. (z archiwum Auto Świata)
Youngtimer

FSO Polonez kontra VW Golf II - bestsellery lat 90. (z archiwum Auto Świata)

W marcu 2005 roku, a więc 15 lat temu, zamieściliśmy na łamach "Auto Świata" bardzo ciekawe porównanie dwóch ówczesnych bestsellerów polskiego rynku motoryzacyjnego: Poloneza Caro Plus oraz Volkswagena Golfa II. Tekst wzbudził wielkie zainteresowanie, przypominamy go teraz, pamiętając, że oba auta to już youngtimery.

Autor Marcin Matus
Marcin Matus
W tym aucie wady dominują nad zaletami - Polonez 1.5 SLE
Youngtimer

W tym aucie wady dominują nad zaletami - Polonez 1.5 SLE

Po wielu latach produkcji Poloneza w niemal niezmienionej formie Polacy chcieli czegoś nowego. Czy Polonez MR89, tzw. przejściówka, spełnił oczekiwania?

Richard Hammond dla "Auto Świata": Kiedyś prawie zostałem właścicielem Poloneza
Aktualności

Richard Hammond dla "Auto Świata": Kiedyś prawie zostałem właścicielem Poloneza

16 czerwca zadebiutuje najnowszy odcinek z serii "The Grand Tour". Jeremy Clarkson, Richard Hammond i James May przemierzają w nim nasz kraj – od Gdańska do granicy ze Słowacją. Z tej okazji przeprowadziłem ekskluzywny wywiad z Richardem Hammondem, który szczerze opowiedział o Polsce, polskich kierowcach i polskich drogach. Pewnie część z was będzie nieźle zaskoczona jego opiniami…

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Żółte tablice rejestracyjne trudniejsze do zdobycia. Mazowiecki konserwator zmienił kryteria
Aktualności

Żółte tablice rejestracyjne trudniejsze do zdobycia. Mazowiecki konserwator zmienił kryteria

Czy mazowiecki konserwator zabytków zabija klasyczne samochody? Takie pytanie pojawiło się po tym, jak od 1 maja br. zmienił kryteria włączania pojazdów do ewidencji zabytków. O co konkretnie chodzi? O tzw. białe karty i żółte tablice.

45 lat Poloneza. Silnik Ferrari, hybryda, SUV i sześć innych pikantnych historii
Aktualności

45 lat Poloneza. Silnik Ferrari, hybryda, SUV i sześć innych pikantnych historii

W Holandii był Celiną. W Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Osobowych wmontowano mu silnik Ferrari, PIMOT przygotował zaś wersję z napędem hybrydowym. FSO oferowało go z nadwoziem coupe, ale była też 7-drzwiowa limuzyna, a w planach – SUV. 3 maja 1978 r. ruszyła seryjna produkcja Poloneza, potomka pewnego włoskiego eksperymentu.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
To ostatni wyprodukowany Polonez. Niebieskie kombi zostanie wyremontowane
Aktualności

To ostatni wyprodukowany Polonez. Niebieskie kombi zostanie wyremontowane

Ostatni egzemplarz Poloneza, który został wyprodukowany 22 kwietnia 2002 r., zostanie wyremontowany. Jego obecny stan pozostawia sporo do życzenia.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Tańczący z Roverem. Test Poloneza Atu 1.4i 16V z naszego archiwum
Youngtimer

Tańczący z Roverem. Test Poloneza Atu 1.4i 16V z naszego archiwum

W 1997 r. Polonez miał już 19 lat i był – mówiąc szczerze – autem bardzo leciwym i przestarzałym. Próbą uatrakcyjnienia staruszka była wersja Atu, czyli sedan. Ale kanciaste kształty z poprzedniej epoki stylistycznej pozostały, więc atrakcyjność Poloneza była dyskusyjna, tym bardziej że bagażnik sedana miał zaledwie 300 l pojemności. Dopiero nawiązanie współpracy z brytyjskim Roverem i wprowadzenie pod maskę Poloneza nowoczesnego silnika 1.4i 16V pozwoliło reanimować staruszka.

Smutny koniec Poloneza... Taki jest finał "zabaw" na zlotach [Nagranie]
Aktualności

Smutny koniec Poloneza... Taki jest finał "zabaw" na zlotach [Nagranie]

Podczas zlotu Fiata 125p w Csopak nad Balatonem na Węgrzech kierowca Poloneza nie opanował auta. W efekcie uderzył samochodem w pobliski budynek.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Auta z PRL opanowały Chicago. Wystąpiły w wielkim pochodzie. Mamy zdjęcia
Youngtimer

Auta z PRL opanowały Chicago. Wystąpiły w wielkim pochodzie. Mamy zdjęcia

Święto Konstytucji 3 Maja w Polsce jest tradycją i nikogo nie dziwią imprezy, by je uczcić. Jednak także za granicą świętuje się to wielkie wydarzenie. W Chicago organizowana jest największa parada poza granicami Polski, w której biorą udział również popularne polskie samochody. Było na co popatrzeć.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Logo
RedakcjaRegulaminPolityka prywatnościMapa serwisuReklamaO nas
Social Media:
© 2025 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. Powered by Ring Publishing Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.