Gdy wystąpią pierwsze oznaki zimy, wielu właścicieli aut gorączkowo spieszy do zakładów wulkanizacyjnych. Problem w tym, że natłok klientów obniża zwykle standardy obsługi. Po części spowodowane jest to przez pośpiech, a po części wynika z tego, że w warsztatach pojawiają się nowi i niedoświadczeni (bywa, że sezonowi) pracownicy.
Wymiana opon — warto wybrać dobry warsztat
Dlatego radzimy uważnie obserwować ich pracę i sprawdzać, czy wymiana przebiega zgodnie z procedurą. Podczas sezonowych spiętrzeń nawet renomowanym serwisom z wieloletnim doświadczeniem zdarzają się wpadki, i to wcale nie takie drobne. Wystarczy, że ktoś zapomni o wymianie sparciałego wentyla lub nie dokręci kół – i kłopoty murowane.
Jeszcze gorzej wygląda to w punktach wymiany opon czynnych tylko w sezonie. Jest tam zwykle znacznie taniej, ale na fachową obsługę trudno liczyć i nie ma się czemu dziwić. Brak doświadczenia w połączeniu z wysłużonymi maszynami montażowymi może skończyć się uszkodzeniem mechanicznym stopki opony lub samej obręczy, co już bezpośrednio zagraża bezpieczeństwu.
Wymiana opon — co warto wiedzieć?
Zakłady wulkanizacyjne z prawdziwego zdarzenia będą zawsze droższe, ale większe są szanse na fachowe wykonanie usługi. Doświadczeni fachowcy zauważą uszkodzenia, które mogą pojawić się nawet w nowych egzemplarzach opon. Problemy z wyważeniem lub wibracje i bicie to ich pierwsze oznaki.
Niektórzy serwisanci proponują w takiej sytuacji zamianę opon miejscami, trzeba jednak pamiętać, że zamienia się je tylko między przednią a tylną osią – nigdy na krzyż. Lepsze lub nowe powinny zawsze trafić na tylną oś, bez względu na to, które koła są napędzane.
W razie problemów warto poszukać warsztatu dysponującego wyważarką z funkcją testu drogowego. Podczas badania jest ono dociskane do rolki imitującej drogę. Test pozwala wykryć większość wad opon, a jego wyniki zazwyczaj wystarczają do tego, by skutecznie reklamować ogumienie.
Warto wiedzieć, że nowy komplet opon powinno się założyć przed pierwszymi opadami śniegu, aby je "dotrzeć". Gumy pokrywane są śliską warstwą konserwującą, która dużo szybciej ściera się na asfalcie niż na śniegu.
Galeria zdjęć
Często serwisy bagatelizują wymianę wentyli, a i sami klienci uważają, że prawdopodobnie ktoś chce ich naciągnąć. Prawda jest taka, że wentyle powinno się wymieniać co drugą zmianę opon (lub najrzadziej co 3 lata, jeśli zmieniamy całe koła).
Dobry serwis podczas wymiany opon powinien starannie obejrzeć felgi. Widoczna na rantach obręczy korozja musi być dokładnie usunięta, w innym przypadku z opon może uchodzić powietrze.
Serwisanci powinni być fachowcami, jednak lepiej sprawdzić, czy opony kierunkowe zostały zamontowane właściwie. Napis "outside" musi znaleźć się po zewnętrznej stronie auta.
Odpowiednie wyważenie kół decyduje nie tylko o komforcie podróżowania, lecz także o trwałości opon, elementów zawieszenia i układu kierowniczego. Koszt zależy od rozmiaru kół.
Przed założeniem opony zimowej wewnętrzna strona felgi powinna zostać dokładnie oczyszczona. Nie chodzi tu o kwestie estetyki. Brud pozostawiony w miejscu styku obręczy ze stopką opony może powodować uchodzenie powietrza z opony podczas eksploatacji.
Zanim mechanicy zabiorą się za wymianę, powinni po zdjęciu kół oznaczyć kredą pozycję, w jakiej była zamontowana guma np. PP – prawa przednia.
Czyszczenie kół to nie tylko zabieg kosmetyczny – dokładne umycie felg jest warunkiem precyzyjnego wyważenia zmontowanych ponownie kół.
Przypadki, kiedy po zmianie opon odpadają koła, wcale nie należą do rzadkości. Lepiej dmuchać na zimne i przypilnować mechanika, by dokręcił śruby, najlepiej przy użyciu klucza dynamometrycznego.