Auto Świat Jak prawidłowo zamontować opony zimowe? Cena usługi nie jest najważniejsza

Jak prawidłowo zamontować opony zimowe? Cena usługi nie jest najważniejsza

Czas sezonowej wymiany opon to i dla kierowców, i dla warsztatów bardzo trudny okres. Przy wyborze serwisu oponiarskiego większość kierowców sugeruje się ceną. To błąd, bo często zbytnia oszczędność kończy się uszkodzeniem opon lub kłopotami z ich szczelnością

Wymiana opon na sezon zimowy
Zobacz galerię (8)
Tomasz Okurowski / Auto Świat
Wymiana opon na sezon zimowy

Gdy wystąpią pierwsze oznaki zimy, wielu właścicieli aut gorączkowo spieszy do zakładów wulkanizacyjnych. Problem w tym, że natłok klientów obniża zwykle standardy obsługi. Po części spowodowane jest to przez pośpiech, a po części wynika z tego, że w warsztatach pojawiają się nowi i niedoświadczeni (bywa, że sezonowi) pracownicy.

Pierwsze nadejście zimy. Wymiana opon na sezon zimowy
Pierwsze nadejście zimy. Wymiana opon na sezon zimowyTomasz Okurowski / Auto Świat

Wymiana opon — warto wybrać dobry warsztat

Dlatego radzimy uważnie obserwować ich pracę i sprawdzać, czy wymiana przebiega zgodnie z procedurą. Podczas sezonowych spiętrzeń nawet renomowanym serwisom z wieloletnim doświadczeniem zdarzają się wpadki, i to wcale nie takie drobne. Wystarczy, że ktoś zapomni o wymianie sparciałego wentyla lub nie dokręci kół – i kłopoty murowane.

Jeszcze gorzej wygląda to w punktach wymiany opon czynnych tylko w sezonie. Jest tam zwykle znacznie taniej, ale na fachową obsługę trudno liczyć i nie ma się czemu dziwić. Brak doświadczenia w połączeniu z wysłużonymi maszynami montażowymi może skończyć się uszkodzeniem mechanicznym stopki opony lub samej obręczy, co już bezpośrednio zagraża bezpieczeństwu.

Wymiana opon — co warto wiedzieć?

Zakłady wulkanizacyjne z prawdziwego zdarzenia będą zawsze droższe, ale większe są szanse na fachowe wykonanie usługi. Doświadczeni fachowcy zauważą uszkodzenia, które mogą pojawić się nawet w nowych egzemplarzach opon. Problemy z wyważeniem lub wibracje i bicie to ich pierwsze oznaki.

Niektórzy serwisanci proponują w takiej sytuacji zamianę opon miejscami, trzeba jednak pamiętać, że zamienia się je tylko między przednią a tylną osią – nigdy na krzyż. Lepsze lub nowe powinny zawsze trafić na tylną oś, bez względu na to, które koła są napędzane.

W razie problemów warto poszukać warsztatu dysponującego wyważarką z funkcją testu drogowego. Podczas badania jest ono dociskane do rolki imitującej drogę. Test pozwala wykryć większość wad opon, a jego wyniki zazwyczaj wystarczają do tego, by skutecznie reklamować ogumienie.

Warto wiedzieć, że nowy komplet opon powinno się założyć przed pierwszymi opadami śniegu, aby je "dotrzeć". Gumy pokrywane są śliską warstwą konserwującą, która dużo szybciej ściera się na asfalcie niż na śniegu.