• Za dymienie z rury wydechowej może odpowiadać wiele czynników
  • Niektóre usterki odpowiedzialne za kopcenie należy jak najszybciej naprawiać
  • Czasami dymienie na czarno nie oznacza żadnej awarii

Puszczenie dymka przy rozruchu lub po dłuższym postoju w korku to nic szczególnego. W przypadku nowszych aut jest inaczej. Czarny dym składa się głównie z sadzy – cząsteczek niespalonego paliwa. Jeśli do komór spalania trafia więcej paliwa, niż silnik może spalić przy użyciu dostępnego powietrza, niewykorzystane resztki paliwa w formie sadzy wydmuchiwane są przez rurę wydechową i wtedy mówi się, że diesel kopci.

Co może być przyczyną kopcenia w dieslu — zawór EGR i filtr DPF

W nowoczesnych silnikach część spalin za sprawą działania zaworu EGR trafia do komór spalania ponownie, by resztki paliwa mogły się dopalić. Gdy EGR się zepsuje, zapala się kontrolka silnika i auto zaczyna bardziej kopcić — chyba że ma filtr DPF. W starszych konstrukcjach usterka EGR-u nie jest sygnalizowana. Spaliny przelatują przez filtr cząstek stałych (w nowszych konstrukcjach), który zatrzymuje zanieczyszczenia. Gdy filtr jest pełen, podgrzewany jest do 550ºC, a sadza zamienia się w... dwutlenek węgla i wodę. O dymieniu — przynajmniej w teorii — nie ma mowy!