Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Porady > Eksploatacja > Nowe zasady dotyczące dopuszczalnej masy całkowitej przyczep. Nie każdą przyczepę uda się zarejestrować?

Nowe zasady dotyczące dopuszczalnej masy całkowitej przyczep. Nie każdą przyczepę uda się zarejestrować?

Pisaliśmy o tym, że z przepisów zniknął bzdurny, znany tylko w Polsce współczynnik 1,33, który często nie pozwalał wykorzystać w pełni możliwości auta w roli holownika do ciągnięcia przyczep o DMC do 3,5 tony. Warto jednak zwrócić uwagę, że pojawił się przy okazji nowy wymóg, który muszą spełniać przyczepy z hamulcem najazdowym (bezwładnościowym).

Uproszczone zasady dotyczące przyczep. Uwaga na nowe wymagania!
Uproszczone zasady dotyczące przyczep. Uwaga na nowe wymagania!Źródło: Auto Bild
  • Nie trzeba już sprawdzać, czy DMC auta ciągnącego przyczepę nie jest mniejsze niż 1,33 DMC przyczepy
  • W przypadku przyczep, które po raz pierwszy mają być zarejestrowane w Polsce, należy zwrócić uwagę, czy hamowane są w nich koła wszystkich osi
  • To, że przyczepa ma cztery koła, wcale nie oznacza, że według dokumentów musi być przyczepą dwuosiową

Przypomnijmy: jeżeli auto wyposażone jest w hak i producent dopuszcza ciągnięcie nim przyczep, to w dowodzie rejestracyjnym pojazdu znajdziemy dwie wartości określające, jakie parametry może podpięta do niego przyczepa. W rubryce O.1 dowodu znajduje się informacja o maksymalnej masie całkowitej przyczepy wyposażonej w hamulec, a w rubryce O.2 z reguły niższa masa przyczepy niehamowanej. Od pierwszego stycznia 2023 r. przestał obowiązywać głęboko ukryty w przepisach, dodatkowy wymóg, określający, że dopuszczalna masa całkowita pojazdu ciągnącego przyczepę nie może być niższa niż 1,33 DMC podpiętej do auta przyczepy.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji