• Wokół opon zimowych narosło wiele mitów. Pojawiają się także pytania, na które nie wszyscy znają prawidłową odpowiedź
  • Rozwiewamy najczęściej pojawiające się wątpliwości oraz odpowiadamy na najbardziej nurtujące kierowców pytania
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

1. Czy opony zimowe muszą być węższe niż opony letnie?

Opona Michelin Pilot Sport 4 SUV Foto: Michelin
Opona Michelin Pilot Sport 4 SUV

Nie ma takiej potrzeby... zazwyczaj. Co do zasady w przypadku współczesnych aut osobowych rozmiar opon zimowych może być taki sam jak opon letnich. Oczywiście, rozmiar opon, a szczególnie ich szerokość i profil (w praktyce: wysokość ścianek bocznych) ma wpływ na różne parametry trakcyjne samochodu i zachowanie w wybranych sytuacjach, jednak ogumienie zawsze będzie kompromisem: węższa opona może lepiej sprawdzać się w głębokim śniegu i być odporniejsza na aquaplaning, ale zwłaszcza na suchej i gładkiej nawierzchni gorzej hamuje niż szeroka. Tak więc zimówki kupujemy w takim samym rozmiarze jak opony letnie. Wyjątek: jeśli mamy koła letnie w ekstremalnym rozmiarze (a przecież prawie każdy samochód można wyposażyć w koła o różnych rozmiarach, felgi o różnych średnicach, itp.), to można rozważyć skompletowanie alternatywnego zestawu kół na zimę o bardziej praktycznych parametrach.

2. Czy rozmiar opon zimowych musi być taki sam jak w przypadku kół letnich?

rozmiar opon zimowych Foto: Maciej Brzeziński / Auto Świat
rozmiar opon zimowych

Nie — kompletując zestaw opon zimowych, mamy sposobność zbudować koła o parametrach najbardziej odpowiednich do zimowych warunków. Przykład: jeśli samochód może być fabrycznie wyposażony np. w felgi 16-, 17— albo 18-calowe, to w warunkach zimowych największe z pasujących felg będą niepraktyczne, gdyż opony odpowiednie do naszego auta i tych felg będą miały niski profil — a to negatywnie wpływa na komfort jazdy i zwiększa prawdopodobieństwo uszkodzenia koła. Ponieważ zwłaszcza pod koniec okresu jesienno-zimowego drogi mają dużo uszkodzeń, praktyczniej będzie wybrać felgi mniejsze (tu: 16-calowe) i pasujące do felg oraz do auta opony o wyższym profilu. Takie koła będą też znacząco tańsze — tańsze będą felgi i tańsze będą opony zimowe.

3. Czy mogę kupić opony zimowe z niższym indeksem prędkości niż prędkość maksymalna samochodu?

Jest to dopuszczalne, ta możliwość jest nawet wymieniona w przepisach, przy czym w takiej sytuacji, by być całkowicie w zgodzie z prawem, należy w aucie umieścić w polu widocznym dla kierowcy informację o ograniczeniu prędkości wynikającym z zastosowanych opon zimowych. Przepisy nie pozwalają jednak na to w przypadku opon letnich.

4. Czy mogę kupić opony zimowe wzmocnione z oznaczeniem XL, jeśli moje auto jeździ na zwykłych oponach?

Opony zimowe występują w wielu wersjach - np. jako ogumienie dostosowane do wyższych obciążeń Foto: materiały producenta
Opony zimowe występują w wielu wersjach - np. jako ogumienie dostosowane do wyższych obciążeń

Nie będzie z tego żadnych korzyści, ale jest to dopuszczalne. Jeżeli mamy dobrą ofertę na opony XL albo wybrany przez nas model w danym momencie dostępny jest jedynie w wersji XL, to można śmiało te opony kupić.

5. Czy mogę kupić opony zimowe z niższym od zalecanego indeksem nośności?

Nie — nie należy tego robić. Opony zimowe o zbyt niskim indeksie nośności narażone są na uszkodzenie, a w przypadku mocnego załadowania samochodu mogą ulec gwałtownemu uszkodzeniu, któremu towarzyszy nagła utrata ciśnienia — to niebezpieczne!

Przeczytaj także:

6. Czy szerokość felg ma znaczenie w kontekście szerokości opon zimowych?

felga do opony zimowej Foto: Porsche / Auto Świat
felga do opony zimowej

Zdecydowanie tak — są tabele, na podstawie których można stwierdzić, jaka szerokość opony zimowej jest w przypadku danych felg optymalna, a jaka dopuszczalna. Naginanie zasad w tej kwestii najczęściej powoduje złe prowadzenie auta (opona źle się układa), ale może też podwyższać ryzyko uszkodzenia koła.

7. Czy tabele zamienników opon zimowych sprawdzają się w każdym przypadku?

Nie. Tabele zamienników opierają się zazwyczaj tylko na obliczaniu zewnętrznego obwodu albo wysokości koła (opony) i choć teoretycznie można dobrać oponę 14-calową zastępującą oponę 18-calową (i odwrotnie) w taki sposób, że zewnętrzny obwód opony będzie taki sam jak naszego "oryginału", to jednak opona zimowa (koło) tak dobrana wcale nie musi pasować do auta. Niestety, obok wysokości koła (opony) liczą się także: wielkość felgi w kontekście wielkości hamulców — felgi o zbyt małej średnicy nie dadzą się zamontować na samochodzie, nawet jeśli rozstaw śrub jest prawidłowy; opony nie mogą być zbyt szerokie — bo nie zmieszczą się w nadkolach; opony nie mogą być zbyt wąskie — bo auto nie będzie hamować. Profil opony nie może być zbyt niski — bo komfort i ryzyko uszkodzenia auta... W razie wątpliwości lepiej o swój przypadek zapytać w dobrym warsztacie oponiarskim.

8. Czy można założyć do auta opony zimowe typu runflat, jeśli z fabryki wyjechało na zwykłych oponach?

Opona typu runflat utrzymuje ciężar auta nawet be powietrza. Chroni felgę i zapewnia bezpieczeństwo - należy jednak zwolnić do rozsądnej prędkości Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Opona typu runflat utrzymuje ciężar auta nawet be powietrza. Chroni felgę i zapewnia bezpieczeństwo - należy jednak zwolnić do rozsądnej prędkości

Tak, jeśli samochód wyposażony jest w układ TPMS — (układ monitorujący ciśnienie powietrza w kołach). To warunek progowy, ponieważ opony runflat również narażone są na przebicie — tak jak zwykłe opony zimowe, choć utrata ciśnienia do pewnego momentu jest nieodczuwalna przez kierowcę. Na oponach runflat można jechać nawet całkiem bez powietrza, ale po pierwsze, z ograniczoną prędkością (do 80 km/h), a po drugie, tylko na ograniczonym dystansie (do ok. 80 km). Jeśli auto nie ma TPMS — nie należy opon runflat brać pod uwagę. Warto też wiedzieć, że wiele opon runflat wyraźnie pogarsza komfort jazdy i jeśli zawieszenie nie jest do nich przystosowane, możemy nie być zadowoleni.

9. Bieżnik moich opon zimowych ma 4 mm głębokości. Przejadę na nich jeszcze jedną zimę?

Stan bieżnika, maksymalny wiek Foto: Auto Świat
Stan bieżnika, maksymalny wiek

4 mm to dla opon zimowych wartość graniczna, w przypadku opon letnich tą wartością są (w przypadku większości modeli) 3 mm. A zatem: tak, da się na nich jeździć do wiosny, ale przy ograniczonej przyczepności i przy zredukowanym poziomie bezpieczeństwa. Rada: takie opony lepiej wymienić na nowe, po co ryzykować?

10. Na którą oś założyć lepsze, nowe opony zimowe, jeśli kupuję tylko dwie?

Dobre opony zimowe to podstawa bezpieczeństwa na drodze Foto: ACZ / Auto Świat
Dobre opony zimowe to podstawa bezpieczeństwa na drodze

Zdecydowanie na tylną oś — także w autach przednionapędowych. Wprawdzie lepsze opony na tylnej osi nie redukują w żaden sposób podsterowności samochodu i nie poprawiają trakcji (chyba, że auto ma napęd na tył), to jednak po zamontowaniu lepszych opon z przodu gwałtownie rośnie ryzyko utraty kontroli nad autem na zakręcie polegające na tym, że "tył wyprzedzi przód". To skrajnie niebezpieczne. Z tych względów optymalny układ to cztery równomiernie zużyte opony zimowe (po to się je rotuje — zamienia miejscami np. co sezon), ale jeśli mamy tylko dwie dobre opony, załóżmy je na tył.