Jeśli nie jeździsz autem o bardzo wysokich osiągach, nie pokonujesz dużych przebiegów rocznych (opony zmieniasz zwykle dlatego, że są stare, a nie z powodu zużycia bieżnika do zera), nie mieszkasz w rejonie, w którym zimą panują ekstremalne warunki – to możesz sporo zaoszczędzić, wybierając zamiast dwóch kompletów opon sezonowych jeden komplet dobrych gum całorocznych.
Oszczędzasz na wymianie, przechowywaniu, na drugim komplecie felg (szczególnie jeśli auto ma czujniki ciśnienia w kołach to niemały wydatek) – a przede wszystkim oszczędzasz sobie stresu, że jeśli nie wymienisz opon w porę, możesz wpaść w poważne tarapaty. O ile w przypadku opon sezonowych spóźnienie się z wymianą z opon zimowych na letnie to niewielki problem (grozi to szybszym zużyciem bieżnika i gorszym zachowaniem na mokrej drodze i przy wysokich temperaturach, co jednak da się w dużym stopniu ograniczyć, dostosowując styl jazdy do możliwości ogumienia w danych warunkach), to już spóźnienie z wymianą opon letnich na zimowe, jeśli zastanie nas na niewłaściwych gumach śnieg czy lód, może się skończyć tragicznie i żadne specjalne techniki jazdy, doświadczenie czy umiejętności nas nie uratują! Na oponach całorocznych auto jest zawsze gotowe na panujące na drogach warunki.
Śnieżynka na tle trzech górskich szczytów – symbol 3PMSF – jest formalnym potwierdzeniem tego, że mamy do czynienia z oponą przystosowaną do jazdy w warunkach zimowych. Dobre opony całoroczne są tak oznaczone!Źródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
Warto też wiedzieć, że dobre opony całoroczne spełniają wymogi obowiązujące dla opon zimowych – w krajach, w których obowiązuje nakaz jazdy na oponach zimowych, opony całoroczne uznawane są za wystarczające.
Opony całoroczne trzeba wymieniać wcześniej!
Uwaga! Opony całoroczne zachowują pełnię swoich zimowych możliwości tylko do określonej wysokości bieżnika – o ile w warunkach letnich można jeździć względnie bezpiecznie do ok. 2 mm bieżnika, to jeśli zastanie nas zima z oponami całorocznymi na kołach, których bieżnik jest płytszy niż ok. 4 mm, to powinniśmy je bezzwłocznie wymienić! To dlatego w przypadku aut pokonujących duże przebiegi roczne opony wielosezonowe mogą nie być najlepszym wyborem! Opon całorocznych nie polecamy też kierowcom ze "sportową żyłką" – nie ze względu na ich możliwości, ale dlatego, że na suchym asfalcie ostrzejszą jazdą bardzo łatwo je zniszczyć.
Najlepsze opony całoroczne do aut miejskich i kompaktowych. Wyniki testu opon 2023 w rozmiarze 195/55 R16
Opony całoroczne do kompaktu jeżdżącego głównie po mieście? To ma sens!Źródło: Auto Bild
W przypadku aut kompaktowych i miejskich opony całoroczne są w dzisiejszych czasach niemal oczywistym wyborem. Kupują je nie tylko osoby prywatne, coraz więcej flot wypożyczalni czy carsharingów jeździ na takim ogumieniu. W przypadku aut poruszających się niemal wyłącznie po regularnie odśnieżanych ulicach miast, możliwości opon całorocznych są więcej niż wystarczające.
1. Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 91 V (zwycięzca testu/(wzorowa)
2. Vredestein Quatrac 91 V (wzorowa)
3. Hankook Kinergy 4Sā 91 (dobra)
4. Kleber Quadraxer 3 91 V (dobra)
5. Kumho Solus 4S HA32 + 91 V (dobra)
5. Nokian Seasonproof 91 V (dobra)
7. Dunlop Sport All Season 91 V (dobra)
8. Falken EuroAll Season AS210 91 V (dobra)
9. Michelin CrossClimate 2 91 V (zadowalająca)
9. Nexen N’blue 4Season 91 H (zadowalająca)
11. Firestone Multiseason 2 91 V (zadowalająca)
12. Toyo Celsius AS2 91 V (zadowalająca)
13. Continental AllSeasonContact 91 V (zadowalająca)
14. Maxxis Premitra All Season AP3 91 V (warunkowo polecana)
15. Bridgestone Weather Control A005-evo 91 V (warunkowo polecana)
Poniższe opony nie załapały się do finału testu – nie przeszły więc kompletu prób. Żadna z nich nie miała potencjału, żeby zostać zwycięzcą, ale ich wyniki z rundy eliminacyjnej mieściły się w akceptowalnych granicach.
16. Laufenn G Fit 4S 91 H (warunkowo polecana)
17. CST Medallion All Season ACP1 91 V (warunkowo polecana)
18. GT Radial 4Seasons 91 V (warunkowo polecana)
19. Tristar All Season Power 91 V (warunkowo polecana)
20. Sebring All Season 91 V (warunkowo polecana)
21. Triangel SeasonX TA01 91 V (warunkowo polecana)
22. Minerva All Season Master 91 V (warunkowo polecana)
23. Ovation VI-782 AS 91 V (warunkowo polecana)
24. Kormoran All Season 91 V (warunkowo polecana)
25. Tracmax X-Privilo Trac Saver 91 V (warunkowo polecana)
26. Nankang Cross Seasons AW-6 91 V (warunkowo polecana)
Opony poniżej nie zasłużyły nawet na warunkową rekomendację – zmierzone drogi hamowania były za długie!
27. Hifly All-Turi 221 91 V (warunkowo polecana)
28. Torque TQ025 91 V (niepolecana)
29. Fortuna Ecoplus 4S 91 V (niepolecana)
30. Goodride All Season Elite Z-401 91 V (niepolecana)
31. Fulda Multicontrol 91 H (niepolecana)
32. Superia Ecoblue 4S 91 V (niepolecana)
33. Westlake All Season Elite Z-401 91 V (niepolecana)
34. Ceat 4 SeasonDrive 91 V (niepolecana)
35. Atlas Green 4S 91 V (niepolecana)
Najlepsze opony całoroczne do aut typu SUV. Wyniki testu opon 2023 w rozmiarze 225/50 R18
Test opon zimowych 4x4 - Królowe śnieguŹródło: Auto Świat
W przypadku opon do aut 4x4 warto rozróżnić między "prawdziwymi oponami całorocznymi", a np. oponami bardziej terenowymi typu AT (All Terrain) czy nawet typowo terenowymi MT (Mud Terrain), które wprawdzie mogą mieć oznaczenia sugerujące, że są to opony całoroczne, ale na śniegu czy oblodzonej nawierzchni bardzo daleko im do osiągów oferowanych przez typowe opony zimowe.
Opony typowo terenowe, choć mają często oznaczenia sugerujące, że to modele całoroczne, na śniegu i lodzie wypadają znacznie gorzej od zimówek.Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Opony, które prezentujemy poniżej to modele uniwersalne, ale przeznaczone przede wszystkim do jazdy po asfalcie, nadające się też na nieutwardzone drogi, ale nie na bezdroża!
1. Michelin CrossClimate SUV 99 W (wzorowa/zwycięzca testu)
2. Hankook Kinergy 4S2 X 95 V (wzorowa)
3. Continental AllSeasonContact 99 W (dobra)
4. Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 SUV 99 W (dobra)
5. Pirelli Cinturato All Season SF 2 99 W (dobra)
6. Vredestein Quatrac Pro 99 W (dobra)
6. Falken EuroAll Season AS210 99 V (dobra)
8. Bridgestone Weather Control A005-evo 99 W (zadowalająca)
9. Toyo Celsius AS2 99 W 2— 3+ 2 (zadowalająca)
10. Maxxis Premitra All Season AP3 99 V (niepolecana)
11. Goodride All Season Elite Z-401 95 W (niepolecana)
Najlepsze opony całoroczne do busów i kamperów. Wyniki testu opon 2023 w rozmiarze 235/55 R17
Opony całoroczne w aucie do turystyki? Czemu nie!Źródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Podróżować można przez cały rok, a nie tylko latem, ale posiadanie do kampera dwóch kompletów ogumienia zakrawa na rozrzutność – większość takich aut pokonuje relatywnie niewielkie przebiegi roczne.
1. Michelin CrossClimate 2 103 Y (wzorowa)
2. Pirelli Cinturato All Season SF 2 103 V (wzorowa)
3. Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 103 Y (wzorowa)
4. Continental AllSeasonContact 103 V (dobra)
5. Maxxis Premitra All Season AP3 SUV 103 V (dobra)
5. Vredestein Quatrac Pro 103 Y (dobra)
7. Cooper Discoverer All Season 103 V (dobra)
8. Hankook Kinergy 4Sā 103 W (zadowalająca)
9. Falken EuroAll Season AS210 103 V (zadowalająca)
10. Bridgestone Weather Control A005-Evo 103 V (zadowalająca)
10. Nokian Seasonproof 103 V (zadowalająca)
12. Minerva All Season Master XL 103 W (warunkowo polecana)
Opony całoroczne w najlepszych cenach - sprawdź, nasze propozycje