• W tegorocznym teście sprawdzono 11 aut. Eksperci przetestowali nie tylko tradycyjne zamki, ale także wszelkie inne punkty dostępu z uwzględnieniem złącza OBD
  • Wśród 11 sprawdzonych aut aż 6 otrzymało notę „słaby”. Jedno oceniono jeszcze gorzej. Notę „nieakceptowalny” zyskało Suzuki Jimny
  • W Wielkiej Brytanii statystyki kradzieży samochodów są najwyższe od 10 lat. Firmy ubezpieczeniowe wypłaciły w 2018 roku rekordową kwotę 376 milionów funtów za skradzione auta

Kilka sekund. Tyle wystarczy, by złodziej sforsował tradycyjne fabryczne zabezpieczenia samochodów wyposażonych w popularny system bezkluczykowy. Eksperci z brytyjskiego Thatcham Research alarmują, że producenci aut wciąż bowiem oszczędzają i nie stosują żadnych zabezpieczeń zapobiegających kradzieży z wykorzystaniem metody na tzw. walizkę. Nawet najnowsze modele z rocznika 2019 wciąż pozostawiają sporo do życzenia.

W tegorocznym teście Brytyjczycy sprawdzili łącznie aż 11 nowych samochodów. Pod lupę wzięli nie tylko tradycyjne zamki, ale także wszelkie inne punkty dostępu z uwzględnieniem złącza diagnostycznego OBD. Innymi słowy sprawdzili nie tylko jak łatwo dostać się do wnętrza, ale także uruchomić silnik. Wyniki testu niestety nie napawają optymizmem.

Wśród 11 sprawdzonych aut aż 6 otrzymało notę „słaby”. Najnowszy rynkowy hit Suzuki otrzymał jeszcze gorszą ocenę – „nieakceptowalny”. Niewielkim pocieszeniem jest zaś to, że w tegorocznym teście kilka aut sklasyfikowano dość wysoko przyznając im notę „Superior” (lepszy, wysoki). Wysoko oceniono bowiem samochody od producentów z klasy premium.

Najlepiej zabezpieczone przed kradzieżą są takie modele jak Audi e-tron, Jaguar XE, Land Rover Evoque oraz Mercedes Klasy B. Testujący stwierdzili znaczne postępy w kwestii systemów bezkluczykowych. Doceniono zastosowanie bezpieczniejszej łączności bezprzewodowej i rozwiązania z tzw. trybem bezczynności kluczyka, co znacząco utrudnia złodziejom kradzież samochodu. Richard Billyeald, główny specjalista ds. Technicznych w Thatcham Research dobitnie skomentował wynik marek premium – „To pokazuje, że jednak istnieją rozwiązania, których oczekujemy od innych producentów w przyszłych modelach”.

Samochód z rocznika modelowego 2019 Ocena zabezpieczeń
Audi e-tron Lepszy
Ford Mondeo Słaby
Hyundai Nexo Słaby
Jaguar XE Lepszy
KIA ProCeed Słaby
Land Rover Evoque Lepszy
Lexus UX Słaby
Mercedes Klasy B Lepszy
Porsche Macan Słaby
Suzuki Jimny Nieakceptowalny
Toyota Corolla Słaby

Choć wyniki testu nie napawają optymizmem w przypadku popularnych modeli, to jednak Thatcham nie ograniczył się jedynie do przyznania not. Richard Billyeald przygotował kilka zaleceń, by poprawić poziom ochrony. Wspomina m.in. o popularnych pokrowcach i torebkach zaprojektowanych do zabezpieczenia kart kredytowych przed skanowaniem. Przestrzega, że nie wszystkie mogą skutecznie blokować sygnał.

Ekspert zaleca upewnienie się także czy opakowania są szczelnie zamknięte, gdyż tylko wówczas mogą najlepiej blokować transmisję. Ponadto rekomenduje przechowywanie kluczy z dala od drzwi czy okien, by maksymalnie utrudnić przestępcom przekazanie sygnału z kluczyka do odbiornika przy samochodzie. Generalnie im bardziej utrudnimy przechwycenie sygnału tym mamy większe szanse, że zachowamy auto.