• Lakier po malowaniu proszkowym jest odporniejszy na zarysowania i uderzenia
  • Większe ubytki w felgach pomoże wyrównać lakierowanie na mokro
  • Zniszczone felgi warto oddać do renomowanego warsztatu

Renowacja felg - każda metoda ma plusy i minusy

Podstawową zaletą renowacji felg metodą proszkową jest wysoka trwałość uzyskanej powłoki i jej duża odporność na ścieranie. Krytycy zarzucają jej natomiast, że w warunkach warsztatowych nie da się uzyskać tak dobrego efektu jak w warunkach przemysłowych, a w rezultacie cierpi na tym wygląd felgi, która nie uzyska fabrycznego blasku. Uwaga: w reklamówkach wielu lakierni proszkowych znaleźć można zapewnienie o dowolnej kolorystyce. W praktyce za rozsądne pieniądze felga będzie srebrzysta lub srebrzystoszara.

Przy renowacji felg na mokro, można rzeczywiście uzyskać znakomity efekt wizualny, nie jest też problemem malowanie w różnych kolorach i usuwanie rozmaitych uszkodzeń powierzchni metalu. Pamiętać jednak trzeba, że warstwa lakieru na feldze ma trwałość zbliżoną do trwałości lakieru na karoserii, zatem podatność na uszkodzenie w wyniku zadrapania, uszkodzenia kamieniem itd. jest bardzo duża. Otarcie o krawężnik będzie niemal zawsze kwalifikowało tak wykończoną obręcz do powtórnego malowania.

Co zatem wybrać? Odpowiedzi każdy musi udzielić sobie sam w zależności od wymagań estetycznych oraz sposobu eksploatacji auta. Nie ma np. sensu lakierowanie na mokro felg samochodu, który często jeździ po kamienistych drogach albo brodzi po osie w błocie. Z kolei malowanie proszkowe raczej nie za bardzo sprawdzi się w przypadku renowacji podniszczonych felg pojazdu szykowanego na wystawę tuningową.

Pod uwagę trzeba też wziąć aspekt ekonomiczny – malowanie na mokro, nie dość, że zwykle starczy na krócej, jest wyraźnie droższe. Uwaga: i jedną, i drugą metodę stosują warsztaty dobre i złe. Przed zamówieniem usługi po prostu poprośmy o pokazanie wykonanych już prac. Jeśli jakość nam nie odpowiada – idźmy gdzie indziej. Jeszcze ważniejszy problem z jakością usług dotyczy renowacji felg, które mają większe ubytki materiału, pęknięcia itp. lub też wymagają prostowania.

Trzeba mieć świadomość, że źle wykonane prace w rodzaju spawania, napawania czy też prostowania mogą zmienić wewnętrzną strukturę materiału felgi, a w konsekwencji spowodować osłabienie jej konstrukcji. Bez specjalistycznych urządzeń sprawdzić tego nie sposób. Dlatego też, jeśli decydujemy się na skorzystanie z usług tego rodzaju, musimy wybierać firmy mogące wykazać się doświadczeniem czy referencjami. Koło to bardzo ważny element auta!

Renowacja felg - trwałość na 1. miejscu

Dobry wygląd można przywrócić nawet felgom, które są bardzo zabrudzone, skorodowane, podrapane itd. Malowanie proszkowe wykonane zgodnie z zasadami sztuki sprawia, że odnowione obręcze na powrót stają się efektowne. Nie mamy wprawdzie takich możliwości kolorystycznych, jak lakiernie malujące na mokro, ale z pewnością malowane proszkowo felgi wyglądają elegancko. I co najważniejsze – powłoka lakieru uzyskana w technologii malowania proszkowego jest bardzo trwała, odporna na uderzenia grudek piachu, kamyków itd. Andrzej Orzechowski www.wulkanizacja24.pl

Renowacja felg - uroda na 1. miejscu

Może jestem zbyt drobiazgowy, ale dla mnie lakierowanie proszkowe nadaje się przede wszystkim do renowacji felg stalowych, używanych w pojazdach, których uroda nie odgrywa większej roli. Felgi aluminiowe wyglądają naprawdę ładnie, kiedy pomaluje się je na mokro. Można osiągnąć naprawdę ciekawe efekty, a dzięki temu, że warstwa lakieru jest bardzo cienka, bez zmian pozostają najdrobniejsze szczegóły felgi, np. ostre krawędzie. Przyznaję, że lakierowane na mokro felgi są delikatniejsze – łatwiej je zarysować i szybciej matowieją. Paweł Wawrzonowski www.wawmar.pl

Renowacja felg - malowanie proszkowe

Na początku renowacji felg na sucho, powierzchnię felgi oczyszcza się z zabrudzeń, śladów korozji itd. oraz szlifuje za pomocą piaskowania. Polega ono na obróbce powierzchni metalu przy użyciu drobnego ścierniwa zmieszanego z cieczą (zwykle jest to woda z dodatkami antykorozyjnymi) podawanego za pomocą strumienia sprężonego powietrza. Potem na felgę nanosi się specjalny proszek (jest on naładowany elektrostatycznie przeciwnie niż felga, dzięki czemu po natrysku równomiernie pokrywa całą powierzchnię, także w zakamarkach), który następnie wygrzewa się w piecu w temperaturze od 160 do 210ºC. Wtedy to drobiny lakieru proszkowego topią się i łączą ze sobą, tworząc w rezultacie warstwę o dużej wytrzymałości i odporności na ścieranie oraz złe warunki atmosferyczne (korozję).

Renowacja felg - malowanie na mokro

Renowacja felg na mokro odbywa się z grubsza rzecz biorąc dokładnie tak samo jak lakierowanie karoserii samochodu, stosuje się przy tym te same narzędzia i materiały. Podobnie więc zaczyna się od naniesienia warstw podkładowych oraz szpachlowania i szlifowania drobnych ubytków oraz rys na powierzchni felgi. Potem nakładane są kolejne warstwy lakieru – „mokro na mokro” lub (co wymaga jeszcze więcej pracy) po przeszlifowaniu kolejnych warstw po ich wyschnięciu papierem ściernym. Malowanie felg wymaga wielkich umiejętności od lakiernika – w odróżnieniu od dużych powierzchni karoserii obręcze mają niekiedy bardzo skomplikowane kształty, trzeba więc zręczności i doświadczenia, by dotrzeć z farbą w zakamarki, nie robiąc przy tym zacieków.

Renowacja felg - co warto regenerować?

Do renowacji nadają się w pierwszym rzędzie te felgi, których największą wadą jest nieefektowny wygląd. Stosując każdą z przedstawionych tu metod, można skutecznie usunąć otarcia powstałe w wyniku najeżdżania na krawężniki i pokonywania dziur w jezdni oraz ślady korozji w miejscach, w których odsłonił się goły metal. Gwarantowane jest także zniknięcie brzydkich plam powstałych w wyniku wżerania się pyłu z okładzin hamulcowych w lakier pokrywający felgę. W procesie malowania proszkowego drobne ubytki materiału felgi zostaną przynajmniej częściowo wypełnione i jeśli potem będą widoczne, to tylko podczas dokładnych oględzin.

Lakierowanie na mokro poprzedza natomiast szpachlowanie, które pozwala na całkowite usunięcie ubytków i zarysowań metalu. Również większe ubytki materiału (ale wielkości rozsądnej!) można usunąć przed lakierowaniem, wypełniając je płynnym metalem metodą napawania, a potem szlifując powierzchnię w celu osiągnięcia odpowiedniego wyglądu. Są też maszyny pozwalające poprawić geometrię felgi.

Renowacja felg - ile to kosztuje?

Malowanie proszkowe:

  • Felgi 13-15’: ok. 70 zł
  • Felgi 16’: ok. 80 zł
  • Felgi 17’: ok. 90 zł
  • Felgi 18’: ok. 120 zł

Malowanie na mokro:

  • od 120 do 150 zł

Prostowanie:

  • Felga stalowa do 40 zł
  • Alufelga od 40 zł