- Zakres cen jest szeroki i każdy znajdzie coś dla siebie – od 71 950 zł do 106 600 zł
- Pod maską wyłącznie silniki turbo o mocach od 95 do 150 koni mechanicznych
- W ofercie jest także wersja z automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG
- Bagażnik ma aż 467 litrów pojemności, a mówimy o kompaktowym hatchbacku!!
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Scala to przedziwne, a zarazem bardzo ciekawe auto. Płyta podłogowa i technika pochodzą z segmentu B, tyle że rozstaw osi i tylny zwis rozciągnięto do maksimum możliwości, jakie dawały założenia konstrukcyjne. W efekcie mamy samochód...
Kompaktowy i za rozsądne pieniądze!
Długość hatchbacka Skody to 4,36 metra, a rozstaw osi wynosi 2,65 metra. W autach Grupy Volkswagena taki rozstaw osi wystarczał zazwyczaj do wygospodarowania przestronnej kabiny i nie inaczej jest w przypadku Skody Scala — zarówno z przodu, jak i z tyłu swobodnie usiądą dorośli pasażerowie.
Absolutną rewelacją jak na samochód z nadwoziem typu hatchback jest bagażnik, którego pojemność sięga 467 litrów. Dzięki nieprzesadnie opadającej linii dachu pasażerowie tylni mają przyzwoity zapas miejsca nad głowami. W wielkim skrócie: Skoda Scala to wygodne i przestronne auto z dużym bagażnikiem.
A ceny?
Zobaczmy, a przy okazji przyjrzyjmy się wersjom silnikowym – później zajmiemy się wyposażeniem.
Skoda Scala 1.0 TSI 95 KM M5 – od 71 950 zł
Już podstawowy silnik zapewnia satysfakcjonujące osiągi, a to bardzo istotna zaleta w przypadku jednego z najtańszych aut tej wielkości na rynku. Oczywiście mamy na myśli wersję podstawową, bo cenę Scali nietrudno wywindować do znacznie wyższego pułapu.
Litrowy trzycylindrowiec z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa, który mechanicznie jest już pewną konstrukcją dla rozsądnie jeżdżących kierowców, pozwala na sprint do "setki" w 10,9 sekundy oraz rozwinięcie bardzo wysokiej jak na moc 95 KM prędkości maksymalnej – aż 194 km/h. Maksymalny moment obrotowy silnika wynosi 175 Nm i dostępny jest w przedziale od 1600 do 3500 obrotów na minutę, a średnie spalanie katalogowe to 5,2-5,6 l/100 km. Przejdźmy do mocniejszej wersji tego silnika.
Skoda Scala 1.0 TSI 110 KM M6 – od 75 450 zł
Ta odmiana ma już sześciobiegową skrzynię, jednak różnica w dynamice samochodu nie jest duża. Taka Skoda Scala ma o 15 KM i 25 Nm więcej, co pozwala skrócić czas przyspieszania do stu kilometrów na godzinę do 10 sekund oraz podnieść prędkość maksymalną do 203 km/h. Maksymalny moment obrotowy (200 Nm) dostępny jest od 2000 do 3000 obrotów na minutę, a średnie spalanie katalogowe nie ulega zmianie. Ulega za to w wersji z automatem:
Skoda Scala 1.0 TSI DSG7 – od 85 400 zł
Różnica w cenie wynika nie tylko z dodania automatu, lecz także z przeskoku ze specyfikacji Active do Ambition. Co to oznacza? Zajmiemy się tym za chwilę, a teraz jeszcze skupimy się na samym napędzie. Moc i moment obrotowy silnika nie ulegają zmianie, za to prędkość maksymalna obniża się do 202 km/h, a przyspieszenie pogarsza o zupełnie nieodczuwalną jedną dziesiątą sekundy do 10,1 s. Średnie spalanie rośnie do 5,7-6,0 l/100 km. A teraz pora na cztery cylindry:
Skoda Scala 1.5 TSI 150 KM M6 – od 87 400 zł
Ten samochód ma fantastyczne osiągi. Sprint do pierwszej "setki" trwa 8,2 sekundy, a prędkość maksymalna sięga 224 km/h przy średnim spalaniu 5,5-5,8 l/100 km. Silnik jest przy tym bardzo elastyczny, bowiem maksymalny moment obrotowy 250 Nm dostępny jest w przedziale od 1500 do 3500 obr./min.
Jeżeli komuś nie przeszkadza, że Skoda Scala bazuje na technice segmentu B, to może też kupić najbogatszą dostępną wersję silnikową w cenie prawie bazowego kompaktu u konkurencji:
Skoda Scala 1.5 TSI DSG7 – od 92 400 zł
W wyniku dodania skrzyni automatycznej przyspieszenie do "setki" jest równie sprawne, co w wersji manualnej, jedynie prędkość maksymalna spada z 224 do 223 km/h. Średnie spalanie katalogowe nieznacznie rośnie – do 5,5-6,0 l/100 km.
Dlaczego producenci podają spalanie w przedziale?
Dlatego, że tak nakazuje norma pomiarów spalania WLTP – niższa wartość dotyczy najlżejszej wersji na najwęższych oponach, a wyższa najcięższego i na najszerszych oponach. Masa oczywiście łączy się z poziomem wyposażenia. I to nim się teraz zajmiemy.
Skoda Scala Active – od 71 950 zł
Wybrane elementy wyposażenia Scali Active:
- LANE ASSIST – asystent pasa ruchu
- FRONT ASSIST – kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania
- Hill hold control – system wspomagania ruszania pod wzniesienia
- Połączenia alarmowe – manualne lub automatyczne wezwanie pomocy po wypadku
- Radio SWING (ekran 6,5”, dwa gniazda USB-C)
- 4 głośniki
- Bluetooth
- Klimatyzacja manualna
- Fotel kierowcy regulowany na wysokość
- Centralny zamek ze zdalnym sterowaniem
- Elektrycznie sterowane szyby przednie
- Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne
- Reflektory LED BASIC z przodu
- Tylne światła LED BASIC
- Zapasowe koło stalowe dojazdowe
- Stalowe obręcze kół 16”
- DAB+ – funkcja odbioru programów radiowych w formie cyfrowej
- Lusterka boczne i klamki w kolorze nadwozia
Skoda Scala Ambition – od 75 400 zł
Wybrane elementy wyposażenia względem Active:
- Obręcze kół ze stopów lekkich 16”
- Reflektory przeciwmgłowe z przodu
- Czujnik parkowania z tyłu
- Dodatkowe 4 głośniki
- Skórzana kierownica wielofunkcyjna (radio, telefon)
- Fotel kierowcy i pasażera z regulacją pod lędźwie
- Schowek na okulary
- DRIVER ALERT – funkcja wykrywania zmęczenia kierowcy
- 2 lampki do czytania z przodu
Tradycyjnie Skoda oferuje pakiety opcji, na których można "zarobić", czyli po prostu zaoszczędzić trochę pieniędzy w porównaniu z tymi samymi opcjami, zamawianymi oddzielnie. Pakiety dostępne dla Skody Scala Ambition:
Pakiet Comfort dla specyfikacji Ambition za 2300 zł
- Radio Bolero z dwoma gniazdami USB typu C i 8-calowym ekranem
- Smartlink – integracja smartfona z multimediami auta
- Dwustrefowa klimatyzacja automatyczna Climatronic
- Automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne
- Szyby tylne boczne i pokrywy bagażnika mocniej przyciemnione
Pakiet Tech dla specyfikacji Ambition za 3100 zł
- Tempomat
- Podgrzewane przednie fotele
- Podgrzewane dysze spryskiwaczy
- Czujnik zmierzchu i deszczu
- Kamera cofania
Skoda Scala Style – od 87 150 zł
Wybrane elementy wyposażenia względem Ambition:
- Obręcze kół ze stopów lekkich 17”
- Tylne światła FULL LED z dynamicznymi kierunkowskazami
- Czujnik parkowania z przodu i z tyłu
- Kamera cofania
- KESSY – bezkluczykowy system obsługi samochodu
- Tempomat
- Radio BOLERO (ekran 8”, dwa gniazda USB-C) ze SMARTLINK
- CLIMATRONIC – dwustrefowa klimatyzacja automatyczna
- Podgrzewane fotele przednie
- Fotel pasażera regulowany na wysokość
- SUNSET – tylne szyby boczne i szyba pokrywy bagażnika o
- wyższym stopniu przyciemnienia
- Elektrycznie sterowane szyby tylne
Do tej specyfikacji Skoda przygotowała kolejne dwa pakiety:
Pakiet Comfort dla specyfikacji Style za 2300 zł
- Czujnik deszczu i zmierzchu
- Reflektory przednie Full Led (adaptacyjne)
- Przedłużona szyba pokrywy bagażnika
- Elektrycznie składane lusterka boczne
Pakiet Tech dla specyfikacji Style za 4500 zł
- Połączenie telefonu z zewnętrzną anteną
- Bezprzewodowa ładowarka do smartfona
- Cyfrowy zestaw wskaźników
- Skórzana podgrzewana kierownica
- Adaptacyjny tempomat do 210 km/h
Skoda Scala Monte Carlo - od 92 100 zł
To jest wersja dla "kupujących oczami", sami zobaczcie, co takiego w niej dodano:
- Obręcze kół ze stopów lekkich 17”
- Reflektory przednie FULL LED z funkcją adaptacji świateł AFS
- Tylne światła FULL LED z dynamicznymi kierunkowskazami
- Radio BOLERO (ekran 8”, dwa gniazda USB-C) ze SMARTLINK
- CLIMATRONIC – dwustrefowa klimatyzacja automatyczna
- SUNSET – tylne szyby boczne i szyba pokrywy bagażnika o wyższym stopniu przyciemnienia
- Dach panoramiczny
- Wnętrze Monte Carlo ze sportowymi fotelami
- Elementy stylistyczne Monte Carlo – oznaczenia Monte Carlo, zderzaki i progi z elementami w kolorze czarnym, czarny spoiler dachowy, oznaczenia na klapie bagażnika w kolorze czarnym
Do każdej specyfikacji można dokupić m.in. poduszkę kolanową kierowcy za 900 zł, siatkę oddzielającą przestrzeń bagażową od pasażerskiej za 500 zł, a cena za lakier metalizowany to 2750 zł. Bez dopłaty dostaniecie nadwozie w niemetalizowanym kolorze "Błękit Energy", a lakiery specjalne "Biel Candy" oraz "Szary Steel" kosztują dodatkowo po 1800 zł. Jest też lakier za 4500 zł. Nazywa się "Czerwień Velvet".
Ale my z naszą rekomendacją pójdziemy w zupełnie odwrotnym kierunku. Którą Skodę Scala byśmy wybrali? Najtańszą! Relacja ceny do wielkości samochodu jest w niej rewelacyjna, a 95-konny litrowy silniczek daje sobie nieźle radę z samochodem. Jeżeli ktoś natomiast dysponuje pojemniejszym portfelem, to ma dużo opcji do wyboru.