- Zakres cen jest szeroki i każdy znajdzie coś dla siebie – od 71 950 zł do 106 600 zł
- Pod maską wyłącznie silniki turbo o mocach od 95 do 150 koni mechanicznych
- W ofercie jest także wersja z automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG
- Bagażnik ma aż 467 litrów pojemności, a mówimy o kompaktowym hatchbacku!!
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
- Skoda Scala 1.0 TSI 95 KM M5 – od 71 950 zł
- Przeczytaj też:
- Skoda Scala 1.0 TSI 110 KM M6 – od 75 450 zł
- Skoda Scala 1.0 TSI DSG7 – od 85 400 zł
- Skoda Scala 1.5 TSI 150 KM M6 – od 87 400 zł
- Skoda Scala 1.5 TSI DSG7 – od 92 400 zł
- Skoda Scala Active – od 71 950 zł
- Skoda Scala Ambition – od 75 400 zł
- Skoda Scala Style – od 87 150 zł
- Skoda Scala Monte Carlo - od 92 100 zł
Scala to przedziwne, a zarazem bardzo ciekawe auto. Płyta podłogowa i technika pochodzą z segmentu B, tyle że rozstaw osi i tylny zwis rozciągnięto do maksimum możliwości, jakie dawały założenia konstrukcyjne. W efekcie mamy samochód...
Kompaktowy i za rozsądne pieniądze!
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoDługość hatchbacka Skody to 4,36 metra, a rozstaw osi wynosi 2,65 metra. W autach Grupy Volkswagena taki rozstaw osi wystarczał zazwyczaj do wygospodarowania przestronnej kabiny i nie inaczej jest w przypadku Skody Scala — zarówno z przodu, jak i z tyłu swobodnie usiądą dorośli pasażerowie.
Absolutną rewelacją jak na samochód z nadwoziem typu hatchback jest bagażnik, którego pojemność sięga 467 litrów. Dzięki nieprzesadnie opadającej linii dachu pasażerowie tylni mają przyzwoity zapas miejsca nad głowami. W wielkim skrócie: Skoda Scala to wygodne i przestronne auto z dużym bagażnikiem.
A ceny?
Zobaczmy, a przy okazji przyjrzyjmy się wersjom silnikowym – później zajmiemy się wyposażeniem.
Skoda Scala 1.0 TSI 95 KM M5 – od 71 950 zł
Przeczytaj też:
- Pięć aut miejskich od 50 000 zł — modele godne polecenia
- Skoda Fabia 1.0 TSI DSG – praktyczna jak nigdy dotąd
- Nawet 5,7 l/100 km. I to nie są diesle! Hyundai i20 vs. Renault Clio i Skoda Fabia
Już podstawowy silnik zapewnia satysfakcjonujące osiągi, a to bardzo istotna zaleta w przypadku jednego z najtańszych aut tej wielkości na rynku. Oczywiście mamy na myśli wersję podstawową, bo cenę Scali nietrudno wywindować do znacznie wyższego pułapu.
Litrowy trzycylindrowiec z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa, który mechanicznie jest już pewną konstrukcją dla rozsądnie jeżdżących kierowców, pozwala na sprint do "setki" w 10,9 sekundy oraz rozwinięcie bardzo wysokiej jak na moc 95 KM prędkości maksymalnej – aż 194 km/h. Maksymalny moment obrotowy silnika wynosi 175 Nm i dostępny jest w przedziale od 1600 do 3500 obrotów na minutę, a średnie spalanie katalogowe to 5,2-5,6 l/100 km. Przejdźmy do mocniejszej wersji tego silnika.
Skoda Scala 1.0 TSI 110 KM M6 – od 75 450 zł
Ta odmiana ma już sześciobiegową skrzynię, jednak różnica w dynamice samochodu nie jest duża. Taka Skoda Scala ma o 15 KM i 25 Nm więcej, co pozwala skrócić czas przyspieszania do stu kilometrów na godzinę do 10 sekund oraz podnieść prędkość maksymalną do 203 km/h. Maksymalny moment obrotowy (200 Nm) dostępny jest od 2000 do 3000 obrotów na minutę, a średnie spalanie katalogowe nie ulega zmianie. Ulega za to w wersji z automatem:
Skoda Scala 1.0 TSI DSG7 – od 85 400 zł
Różnica w cenie wynika nie tylko z dodania automatu, lecz także z przeskoku ze specyfikacji Active do Ambition. Co to oznacza? Zajmiemy się tym za chwilę, a teraz jeszcze skupimy się na samym napędzie. Moc i moment obrotowy silnika nie ulegają zmianie, za to prędkość maksymalna obniża się do 202 km/h, a przyspieszenie pogarsza o zupełnie nieodczuwalną jedną dziesiątą sekundy do 10,1 s. Średnie spalanie rośnie do 5,7-6,0 l/100 km. A teraz pora na cztery cylindry:
Skoda Scala 1.5 TSI 150 KM M6 – od 87 400 zł
Ten samochód ma fantastyczne osiągi. Sprint do pierwszej "setki" trwa 8,2 sekundy, a prędkość maksymalna sięga 224 km/h przy średnim spalaniu 5,5-5,8 l/100 km. Silnik jest przy tym bardzo elastyczny, bowiem maksymalny moment obrotowy 250 Nm dostępny jest w przedziale od 1500 do 3500 obr./min.
Jeżeli komuś nie przeszkadza, że Skoda Scala bazuje na technice segmentu B, to może też kupić najbogatszą dostępną wersję silnikową w cenie prawie bazowego kompaktu u konkurencji:
Skoda Scala 1.5 TSI DSG7 – od 92 400 zł
W wyniku dodania skrzyni automatycznej przyspieszenie do "setki" jest równie sprawne, co w wersji manualnej, jedynie prędkość maksymalna spada z 224 do 223 km/h. Średnie spalanie katalogowe nieznacznie rośnie – do 5,5-6,0 l/100 km.
Dlaczego producenci podają spalanie w przedziale?
Dlatego, że tak nakazuje norma pomiarów spalania WLTP – niższa wartość dotyczy najlżejszej wersji na najwęższych oponach, a wyższa najcięższego i na najszerszych oponach. Masa oczywiście łączy się z poziomem wyposażenia. I to nim się teraz zajmiemy.
Skoda Scala Active – od 71 950 zł
Wybrane elementy wyposażenia Scali Active:
- LANE ASSIST – asystent pasa ruchu
- FRONT ASSIST – kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania
- Hill hold control – system wspomagania ruszania pod wzniesienia
- Połączenia alarmowe – manualne lub automatyczne wezwanie pomocy po wypadku
- Radio SWING (ekran 6,5”, dwa gniazda USB-C)
- 4 głośniki
- Bluetooth
- Klimatyzacja manualna
- Fotel kierowcy regulowany na wysokość
- Centralny zamek ze zdalnym sterowaniem
- Elektrycznie sterowane szyby przednie
- Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne
- Reflektory LED BASIC z przodu
- Tylne światła LED BASIC
- Zapasowe koło stalowe dojazdowe
- Stalowe obręcze kół 16”
- DAB+ – funkcja odbioru programów radiowych w formie cyfrowej
- Lusterka boczne i klamki w kolorze nadwozia
Skoda Scala Ambition – od 75 400 zł
Wybrane elementy wyposażenia względem Active:
- Obręcze kół ze stopów lekkich 16”
- Reflektory przeciwmgłowe z przodu
- Czujnik parkowania z tyłu
- Dodatkowe 4 głośniki
- Skórzana kierownica wielofunkcyjna (radio, telefon)
- Fotel kierowcy i pasażera z regulacją pod lędźwie
- Schowek na okulary
- DRIVER ALERT – funkcja wykrywania zmęczenia kierowcy
- 2 lampki do czytania z przodu
Tradycyjnie Skoda oferuje pakiety opcji, na których można "zarobić", czyli po prostu zaoszczędzić trochę pieniędzy w porównaniu z tymi samymi opcjami, zamawianymi oddzielnie. Pakiety dostępne dla Skody Scala Ambition:
Pakiet Comfort dla specyfikacji Ambition za 2300 zł
- Radio Bolero z dwoma gniazdami USB typu C i 8-calowym ekranem
- Smartlink – integracja smartfona z multimediami auta
- Dwustrefowa klimatyzacja automatyczna Climatronic
- Automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne
- Szyby tylne boczne i pokrywy bagażnika mocniej przyciemnione
Pakiet Tech dla specyfikacji Ambition za 3100 zł
- Tempomat
- Podgrzewane przednie fotele
- Podgrzewane dysze spryskiwaczy
- Czujnik zmierzchu i deszczu
- Kamera cofania
Skoda Scala Style – od 87 150 zł
Wybrane elementy wyposażenia względem Ambition:
- Obręcze kół ze stopów lekkich 17”
- Tylne światła FULL LED z dynamicznymi kierunkowskazami
- Czujnik parkowania z przodu i z tyłu
- Kamera cofania
- KESSY – bezkluczykowy system obsługi samochodu
- Tempomat
- Radio BOLERO (ekran 8”, dwa gniazda USB-C) ze SMARTLINK
- CLIMATRONIC – dwustrefowa klimatyzacja automatyczna
- Podgrzewane fotele przednie
- Fotel pasażera regulowany na wysokość
- SUNSET – tylne szyby boczne i szyba pokrywy bagażnika o
- wyższym stopniu przyciemnienia
- Elektrycznie sterowane szyby tylne
Do tej specyfikacji Skoda przygotowała kolejne dwa pakiety:
Pakiet Comfort dla specyfikacji Style za 2300 zł
- Czujnik deszczu i zmierzchu
- Reflektory przednie Full Led (adaptacyjne)
- Przedłużona szyba pokrywy bagażnika
- Elektrycznie składane lusterka boczne
Pakiet Tech dla specyfikacji Style za 4500 zł
- Połączenie telefonu z zewnętrzną anteną
- Bezprzewodowa ładowarka do smartfona
- Cyfrowy zestaw wskaźników
- Skórzana podgrzewana kierownica
- Adaptacyjny tempomat do 210 km/h
Skoda Scala Monte Carlo - od 92 100 zł
To jest wersja dla "kupujących oczami", sami zobaczcie, co takiego w niej dodano:
- Obręcze kół ze stopów lekkich 17”
- Reflektory przednie FULL LED z funkcją adaptacji świateł AFS
- Tylne światła FULL LED z dynamicznymi kierunkowskazami
- Radio BOLERO (ekran 8”, dwa gniazda USB-C) ze SMARTLINK
- CLIMATRONIC – dwustrefowa klimatyzacja automatyczna
- SUNSET – tylne szyby boczne i szyba pokrywy bagażnika o wyższym stopniu przyciemnienia
- Dach panoramiczny
- Wnętrze Monte Carlo ze sportowymi fotelami
- Elementy stylistyczne Monte Carlo – oznaczenia Monte Carlo, zderzaki i progi z elementami w kolorze czarnym, czarny spoiler dachowy, oznaczenia na klapie bagażnika w kolorze czarnym
Do każdej specyfikacji można dokupić m.in. poduszkę kolanową kierowcy za 900 zł, siatkę oddzielającą przestrzeń bagażową od pasażerskiej za 500 zł, a cena za lakier metalizowany to 2750 zł. Bez dopłaty dostaniecie nadwozie w niemetalizowanym kolorze "Błękit Energy", a lakiery specjalne "Biel Candy" oraz "Szary Steel" kosztują dodatkowo po 1800 zł. Jest też lakier za 4500 zł. Nazywa się "Czerwień Velvet".
Ale my z naszą rekomendacją pójdziemy w zupełnie odwrotnym kierunku. Którą Skodę Scala byśmy wybrali? Najtańszą! Relacja ceny do wielkości samochodu jest w niej rewelacyjna, a 95-konny litrowy silniczek daje sobie nieźle radę z samochodem. Jeżeli ktoś natomiast dysponuje pojemniejszym portfelem, to ma dużo opcji do wyboru.
Galeria zdjęć
Prawda, że z przodu bardzo przypomina Fabię? A tymczasem Scala to znacznie większe auto, chociaż rzeczywiście wykorzystuje technikę mniejszej "siostry".
Ostatnio daniem firmowym Skody stała się dwuramienna kierownica - na zdjęciu widać jednak trójramienną. Wielu kierowców jest przyzwyczajonych do takiej właśnie konfiguracji.
Bardzo dużo miejsca dla kierowcy...
...i również bardzo dużo dla pasażerów tylnej kanapy. Brawa dla Skody - wielu producentów poświęca wygodę podróżowania z tyłu dla modnego stylu karoserii.
Standardowo szyba bagażnika jest mniejsza, a ta którą widzicie ma podkreślać ekskluzywny charakter wersji samochodu.
Ogromny jak na hatchbacka bagażnik ma aż 467 litrów.
Niestety, norma VDA wlicza do tej pojemności również schowek pod podłogą bagażnika, czyli to, co zobaczycie po otwarciu klapy, może nie imponować aż tak bardzo, jak sugeruje to katalogowa pojemność kufra.
Z przodu ładowanie przez USB typu C.
Również z tyłu można mieć możliwość ładowania urządzeń z portu USB typu C.
Opcjonalne, modne dziś wirtualne zegary.
W opcji także dwustrefowa automatyczna klimatyzacja.
Popatrzcie sobie na ten kokpit, spróbujcie ile miejsca jest dla kierowcy w salonie, a potem zobaczcie, ile kosztują kompaktowe modele konkurencji.