• Najoszczędniejsze auto w porównaniu spala 5,7 l benzyny na 100 km. I to jest testowe, a nie katalogowe zużycie paliwa!
  • Wszystkie porównywane samochody znakomicie hamują, ale jedno z nich dostało maksymalną liczbę punktów w naszej klasyfikacji. To prawie niemożliwe!
  • Hyundai i20 ma 48-woltowy układ miękkiej hybrydy. Czy okaże się najoszczędniejszy w teście zużycia paliwa?
  • Czy litrowe silniki turbo to wystarczająca opcja do miasta i na autostradę? Nasze tabele z wynikami testu przyspieszania rozwieją te wątpliwości
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Lepiej późno niż wcale: dopiero po czterech latach od premiery Volkswagena Polo na bazie MQB-A0 również Fabia dostaje nową modułową platformę koncernu VAG. To daje jej mocną techniczną pozycję startową w odpowiednim formacie. „Odpowiedni” oznacza w tym przypadku cztery metry i jedenaście centymetrów długości nadwozia – w sumie to do Golfa niewiele już brakuje.

Czeskie auto przerasta swoich dzisiejszych konkurentów – Hyundaia i20 i Renault Clio – odpowiednio o sześć i siedem centymetrów. Nie jest to różnica klas, ale chętnie sprawdzimy, jak te liczby przekładają się na przestronność kabiny pasażerskiej porównywanych aut.

Obecne od roku na rynku i20 już zdążyło narobić zamieszania, pokonując wielu popularnych rywali w porównaniach. Piąta generacja Clio jest na rynku już dwa lata i jej oryginalny styl nadal działa jak magnes. Żadne z tych aut nie powinno czuć się maluchem.

A może jednak? Zaraz to rozstrzygniemy, opierając się o twarde dane i własne doświadczenie plus znajomość tego, czego oczekują kierowcy!

Zajrzyjmy zatem tam, gdzie temat przestronności jest w autach segmentu B najbardziej istotny, czyli na tylne kanapy. I chociaż w każdym z tych samochodów zmieści się czworo dorosłych osób, to różnice można wychwycić natychmiast. Najciaśniej będzie w Clio, gdyż wysocy będą się schylać przy wsiadaniu, a na ich kolana i ramiona będzie najmniej miejsca – Renault jest o klasę węższe od swoich rywali. Dlaczego alians Renault/Nissan/Mitsubishi zdecydował się na zbudowanie od podstaw tak wąskiego auta – nie mamy pojęcia. Trudno też uznać za atut francuskich inżynierów to, że zaprojektowane przez nich Clio jest z zewnątrz niewiele mniejsze, a w kabinie znacznie ciaśniejsze od rywali. Szkoda, bo wygląda świetnie.

Hyundai oferuje ogromną jak na segment B ilość miejsca na nogi, o czym już wielokrotnie wspominaliśmy w naszych porównaniach. Wysokością podsufitki nad siedziskiem kanapy ustępuje Škodzie, w której wysocy pasażerowie poczują się najswobodniej, bo ilość miejsca na kolana jest tylko nieznacznie mniejsza niż u koreańskiego rywala.

Clio może się pochwalić w miarę przyjemnymi w dotyku materiałami nawet tam, gdzie u rywali straszy twardy plastik, jednak wielkość i równość szczelin nie pozwalają mu uzyskać przewagi punktowej za jakość wykończenia i montażu kabiny. Najlepiej w tej kategorii wypada solidnie poskładana Fabia. Czeskie auto uzyskuje też przewagę widocznością, a do tego oferuje przyjemne i praktyczne dodatki w rodzaju parasolki w drzwiach kierowcy.

Hyundai i20, Renault Clio i Skoda Fabia - porównanie Foto: Auto Bild
Hyundai i20, Renault Clio i Skoda Fabia - porównanie

Wszystkie trzy auta oferują mądrą i rozsądną ergonomię obsługi. Ekrany dotykowe są do ogarnięcia, do tego dochodzą jeszcze fizyczne przyciski w różnych lokalizacjach, w tym na kierownicy. Niestety, bardzo udany system nawigacji, który znamy z wyższych specyfikacji Hyundaia, jest w Polsce niedostępny z silnikiem 1.0 T-GDI i 48-woltową hybrydą, bowiem wyższe wersje wyposażenia pozostają zarezerwowane dla odmiany bez miękkiej hybrydy. Tutaj rywale punktują dzięki swoim fabrycznym systemom nawigacyjnym. W sumie jednak multimedia Clio wydają się najprostsze – czytaj: najbardziej „ubogie”, co dla jednych będzie zaletą, a dla innych niekoniecznie.

Pod maską Clio drzemie litrowy trzycylindrowiec, jako jedyny wyposażony w tradycyjny wielopunktowy, czyli pośredni wtrysk benzyny. Jego drgania tuż po rozruchu da się znieść bez irytacji, ale pracę lewarka zmiany biegów już niekoniecznie – sprawia on „ciastowate” wrażenie, a drogi, którymi trzeba prowadzić dźwignię do poszczególnych przełożeń, nie są tak intuicyjne, jak u rywali. To zabiera istotną część radości z jazdy francuskim autem. Za to mimo umiarkowanej mocy silnika skrzynia ma sześć biegów.

Hyundai i20, Renault Clio i Skoda Fabia - porównanie Foto: Auto Bild
Hyundai i20, Renault Clio i Skoda Fabia - porównanie

W Škodzie musi wystarczyć pięć – i wystarcza, bo silnik okazuje się odpowiednio elastyczny, żeby wypełnić ciągiem różnicę obrotów między poszczególnymi przełożeniami. Czeskie auto ujmuje dobrym wyciszeniem pracy silnika, dodając do tego lepsze przyspieszenie niż w przypadku nieco przytłumionego Clio.

Ale Hyundai okazuje się jeszcze szybszy od Škody i podobnie skutecznie wygłuszony, jeżeli chodzi o pracę silnika, który przenosi na karoserię relatywnie niewiele drgań. Oczywiście, także tutaj od razu wyczujecie, że do szczęścia brakuje jednego cylindra więcej, ale takie mamy czasy.

Silnik Hyundaia dzięki obecności alternatora z funkcją rozrusznika, napędzającego motor za pośrednictwem paska, a nie zębatki i koła talerzowego, startuje wyjątkowo miękko. To największa odczuwalna zaleta 48-woltowej instalacji hybrydowej. Skrzynia biegów z elektrycznie sterowanym sprzęgłem potrafi odłączyć silnik od kół nawet przy wrzuconym biegu, kiedy kierowca zdejmie nogę z gazu.

Hyundai i20, Renault Clio i Skoda Fabia - porównanie Foto: Auto Bild
Hyundai i20, Renault Clio i Skoda Fabia - porównanie

To sporo dodatkowej techniki pod maską, jednak Hyundaiowi nie udaje się zwyciężyć w teście zużycia paliwa ze Škodą, która nie chwali się aż tyloma fajerwerkami, za to spala mniej benzyny. Najgorzej pod względem zużycia paliwa wypadło Clio, ale w aucie bez bezpośredniego wtrysku spodziewaliśmy się takiego wyniku.

Miłym zaskoczeniem jest komfort jazdy, jaki oferują trzy porównywane samochody, ze szczególnym wskazaniem na Fabię, która filtruje nierówności z wyjątkowym wdziękiem jak na tę klasę samochodów. No i ta zwinność i pewność prowadzenia, o której jeszcze 10-15 lat temu miejskie auta z umiarkowaną mocą mogły jedynie pomarzyć. Mamy tu trio, które nie tylko przyjemnie się prowadzi, trudno mieć także zastrzeżenia co do charakterystyki układów jezdnych i kierowniczych, a dopiero one pozwoliłyby mocno wskazać na lidera w tej konkurencji.

Hyundai i20, Renault Clio i Skoda Fabia - porównanie Foto: Auto Bild
Hyundai i20, Renault Clio i Skoda Fabia - porównanie

Jednakże ze wskazaniem zwycięzcy całego porównania nie mieliśmy żadnego problemu. Przewaga punktowa Škody okazała się ogromna. Czeska marka w segmencie miejskich aut dawno nie mogła czuć się tak pewnie. Zobaczymy teraz, czy i jak szybko klienci dadzą się przekonać do nowej generacji lubianego w Polsce modelu Škody. Hyundai, gdyby nie niefortunna konfiguracja wyposażenia, nadal byłby na mocnej pozycji. A ci, którzy „kupują oczami”, i tak wybiorą Clio.

A teraz pora na tabele, w których znajdziecie wszelkie dane, jakie pozwoliły nam wystawić oceny porównywanym pojazdom. Przyspieszenia, elastyczność, spalanie, masy, wymiary plus drobiazgowa analiza cennika i listy opcji - to wszystko jeszcze przed Wami!

Hyundai i20 1.0 T-GDI 48V, Renault Clio 1.0 TCe i Skoda Fabia 1.0 TSI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu Škoda Hyundai Renault
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,8 s 3,4 s 3,8 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,2 s 10,7 s 12,3 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 19,0 s 19,9 s 21,5 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 11,0 s (4. bieg) 9,8 s (4. bieg) 8,3 s (4. bieg)
Czas rozpędzania 80-120 km/h 17,8 s (5. bieg) 19,1 s (6. bieg) 20,4 s (6. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność 1160/480 kg 1177/443 kg 1137/472 kg
Rozdział masy (przód/tył) 60/40 proc. 62/38 proc. 61/39 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 10,5/10,6 m 11,1/11,0 m 10,7/10,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 32,8 m 34,6 m 35,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 33,2 m 33,1 m 34,4 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A) 59 dB (A) 58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 65 dB (A) 68 dB (A) 65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 70 dB (A) 70 dB (A) 69 dB (A)
Spalanie testowe 5,7 l/100 km 6,0 l/100 km 6,5 l/100 km
Zasięg 730 km 660 km 640 km

Hyundai i20 1.0 T-GDI 48V, Renault Clio 1.0 TCe i Skoda Fabia 1.0 TSI - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta Fabia i20 Clio
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R3/12 benzynowy, turbo/R3/12 benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/pasek wtrysk bezpośredni/łańcuch wtrysk pośredni/łańcuch
Pojemność skokowa 999 cm3 998 cm3 999 cm3
Moc systemowa 95 KM/5000 obr./min 100 KM/4500 obr./min 90 KM/5000 obr./min
Maks. moment obrotowy 175 Nm/1600 obr./min 172 Nm/1500 obr./min 160 Nm/2000 obr./min
Prędkość maksymalna 195 km/h 188 km/h 180 km/h
Skrzynia biegów/napęd manualna 5-bieg./przedni manualna 6-bieg./przedni manualna 6-bieg./przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika/zbiornika paliwa 380-1190/42,5 l 262-1075/40 l 340-1096/42 l
Marka i model opon testowanego auta Michelin Primacy 3 Michelin Pilot Sport 4 Michelin Primacy 4
Rozmiar opon testowanego auta 215/45 R 17 215/45 R 17 195/55 R 16
Emisja CO2; filtr cząstek stałych 123 g/km; S 123 g/km; S 120 g/km; S
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez 1000/580 kg 1110/450 kg 900/575 kg

Hyundai i20 1.0 T-GDI 48V, Renault Clio 1.0 TCe i Skoda Fabia 1.0 TSI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie Fabia i20 Clio
Wersja 1.0 TSI Style 1.0 T-GDI 48 V iMT Comfort 1.0 TCe 90 Intens
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny S/S/S S/S/S S/S/S
Aut. przełączanie św. drogowych/mijania 600,00 zł N 1200 zł (pakiet)
Światła przeciwmgielne/LED S/S 2200 zł za obie opcje 1200 zł (pakiet)/S
Klimatyzacja aut./elektrochromatyczne lusterko S/S 1200 zł/N S/1500 zł
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczne S/900 zł S/N S/S
Elektrycznie sterowane szyby przód/tył S/S S/S S/S
System multim./nawigacja/radio DAB S/3900 zł (pakiet)/S S/N/S S/3900 zł (pakiet)/S
Bluetooth/USB/CarPlay i Android Auto lub inne S/S/S S/S/S S/S/S
Kierownica wielof./kluczyk zbliżeniowy S/850 zł S/N S/S
Ekran head-up/wirtualne zegary/ład. indukcyjna N/3250 zł (pak.)/1300 zł N/S/N N/S/3900 zł (pakiet)
Podgrzewane fotele/kierownica/szyba 950/600/900 zł S/S/N 1500 zł za dwie opcje/N
Automat parkujący 2900 zł (pakiet) N N
Tempomat/adapt. tempomat/podążanie pasem S/3250 zł za 2 op. (pak.) S/N/N S/2200 zł (pakiet)/N
Czujniki park. tylne/przednie/kamera cofania S/1400 zł/S S/N/S S/1800 zł za dwie opcje
System unikania kolizji/czujnik martwego pola S/2900 zł (pakiet) S/N S/2200 zł (pakiet)
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych S/3900 zł (pakiet) S/S S/S
Wykrywanie ruchu poprzecznego z tyłu 2900 zł (pakiet) N N
Zapasowe koło dojazdowe 500,00 zł N 700,00 zł
Monitoring zmęczenia kierowcy S N N
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie 2300/1950 zł (17 cali) 2100 zł/N (17 cali)* 2200 zł/S (16 cali)

Hyundai i20 1.0 T-GDI 48V, Renault Clio 1.0 TCe i Skoda Fabia 1.0 TSI - cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)

Gwarancja/ceny Fabia i20 Clio
Cena wyjściowa 73 150,00 zł 75 100,00 zł 69 400,00 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata 5 lat 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 15 tys. km co 30 tys. km
Cena po doposażeniu 92 650,00 zł 78 500,00 zł 81 500,00 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu jest punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu; *w Polsce dostępne jedynie koła 16-calowe.

Hyundai i20 1.0 T-GDI 48V, Renault Clio 1.0 TCe i Skoda Fabia 1.0 TSI - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. Pkt. Škoda Hyundai Renault
Przestronność z przodu 40 37 35 30
Przestronność z tyłu 30 26 27 19
Pojemność bagażnika 25 16 10 14
Ładowność 15 8 8 8
Widoczność 20 16 15 14
Fotele, pozycja kierowcy 30 26 25 24
Ergonomia obsługi 20 16 16 15
Jakość wykończenia 20 16 15 15
Suma punktów 200 161 151 139
Napęd i zawieszenie Maks. Pkt. Škoda Hyundai Renault
Przyspieszenie 25 18 19 16
Elastyczność 25 19 19 20
Poziom hałasu 15 11 9 12
Skrzynia biegów 15 12 12 10
Zachowanie na drodze 30 26 25 25
Komfort jazdy 30 24 23 23
Układ kierowniczy 15 14 13 13
Średnica zawracania 5 5 3 4
Skuteczność hamulców 40 40 38 35
Suma punktów 200 169 161 158
Koszty Maks. Pkt. Škoda Hyundai Renault
Cena po doposażeniu 50 33 40 39
Zużycie paliwa 30 23 22 20
Wyposażenie – komfort 40 33 21 30
Wyp. – bezpieczeństwo 30 24 17 21
Ubezpieczenia 10 5 7 7
Gwarancja 15 8 14 8
Przeglądy 10 10 5 10
Su­ma punktów 185 136 126 135
Wynik końcowy 585 466 438 432
Miejsce w teście 1. 2. 3.

Hyundai i20 1.0 T-GDI 48V, Renault Clio 1.0 TCe i Skoda Fabia 1.0 TSI - testowe kontra katalogowe zużycie energii (różnica nie jest oceniana)

Hyundai i20, Renault Clio i Skoda Fabia - porównanie Foto: Auto Bild
Hyundai i20, Renault Clio i Skoda Fabia - porównanie

Škoda znowu kasuje rywali, i to bez 48-woltowej hybrydy, którą ma na pokładzie Hyundai. Do tego jej testowe zużycie paliwa najmniej przekracza spalanie katalogowe. Najgorzej pod tym względem wypada Renault, które również najwięcej pali w teście, ale jego silnik ma prosty pośredni wtrysk paliwa.

Podsumowanie

Do tej pory Hyundai i20 poczynał sobie bardzo swobodnie i niewiele aut mogło z nim konkurować. To nadal jeden z największych samochodów segmentu B, jeżeli chodzi o przestronność kabiny, ale to nie wystarczyło na wyjątkowo kompetentną nową Škodę Fabię. i20 nie zanotowałoby aż takiej straty punktów, gdyby wersja 48 V była dostępna w wyższej specyfikacji. Clio jest w kabinie o numer mniejsze od rywali, ale strata punktowa do i20 okazuje się niewielka.