W zestawieniu:
- Dacia Sandero 1.0 SCe 65 KM Comfort za 50 400 zł,
- Hyundai i20 1.2 MPI 84 KM Comfort za 65 000 zł,
- Opel Corsa 1.2 T 100 KM Edition za 67 690 zł,
- Renault Clio 1.0 TCe 90 KM Zen za 61 400 zł,
- Kia Rio 1.0 T-GDI M za 55 990 zł.
Jeżeli ktoś przeglądał cenniki nowych samochodów segmentu B 2-3 lata temu, to po wejściu na strony internetowe oferujące obecnie nowe samochody czeka go szok. Ceny poszły w górę do tego stopnia, że za kwotę niezbędną do nabycia auta miejskiego można było 2-3 lata temu kupić samochód kompaktowy. Owszem, mówimy tu o podstawowych wersjach wyposażeniowych, ale to jednak kompakt, czyli auto o numer większe, przestronniejsze, bardziej komfortowe, lepiej wyciszone...
Te cudowne czasy mamy jednak za sobą. Europejski Zielony Ład zobowiązał producentów samochodów do stosowanie technologii oczyszczania spalin, nierzadko kosztownych, wybrane marki muszą się też liczyć z karami za ponadnormatywną emisję dwutlenku węgla przez produkowane samochody.
Aby uzasadnić wzrost cen samochodów spowodowany nieadekwatnymi do możliwości technicznych wymaganiami norm czystości spalin, importerzy starają się ratować sytuację, wzbogacając wyposażenie samochodów. Wszelkie elektroniczne gadżety nie stanowią dla producentów znaczącego kosztu produkcji, za to pozwalają powiedzieć klientom: "owszem, auto zdrożało, ale proszę zobaczyć, jak dobrze jest teraz wyposażone".
Moglibyśmy tutaj rozprawiać dalej o tym, jak to unijne plany proekologiczne niszczą przemysł motoryzacyjny – a są to słowa wypowiadane przez wiodące europejskie koncerny motoryzacyjne – tyle że taka dyskusja niewiele by pomogła. Natomiast zdecydowanie pomoże wam wiedza na temat tego, ile trzeba naprawdę wydać pieniędzy, żeby kupić przyzwoicie wyposażone auto segmentu B. Bo mimo trendu do podnoszenia poziomu wyposażenia nadal istnieją wersje, których nikt nie kupuje, a które mają jedynie obniżać ceny w cennikach.
Dacia Sandero 1.0 SCe 65 KM Comfort od 50 400 zł
Cena z opcjami: 55 650 zł
Tania marka, a auto... Po wejściu do nowej Dacii czeka was miłe zaskoczenie. Przepaść między Sandero (najtańsza wersja bez klimatyzacji kosztuje 41 900 zł) a droższymi konkurentami z segmentu B została skutecznie zasypana. Co więcej, wiele opcji wyposażenia ma tak przystępne ceny, że właściciele Dacii mogą je dokupić bez rujnowania budżetu.
Dacia Sandero - nadwozie/wnętrze
Jeżeli już znacie poprzednią generację Sandero, to po zajęciu miejsca w kokpicie pomyślicie, że to sen. I nie ma w tym żadnej przesady ani też reklamy, bowiem materiał, który czytacie, nie jest komercyjny. Jeżeli tylko kierowca nie jest koszykarzem, to bez trudu znajdzie wygodną pozycję, gdyż od wersji Comfort, którą polecamy, kolumna kierownicy regulowana jest zarówno na wysokość, jak i głębokość.
Z tyłu za wysokim kierowcą może zabraknąć miejsca na nogi, ale za pasażerem nie powinno już być z tym problemu. Jak na auto typowo miejskie – bo z taką intencją wybraliśmy wersję silnikową – 328-litrowy bagażnik w zupełności wystarczy, a w razie większych zakupów można złożyć tylną kanapę.
Dacia Sandero - silnik i zawieszenie
Rakieta to z pewnością nie będzie, ale niezbyt wysilony jak na dzisiejsze standardy silnik odwdzięczy się umiarkowanym spalaniem oraz trwałością dzięki prostocie konstrukcji. Osiągi są mizerne, jednak jeżdżąc przepisowo po mieście, można bez trudu nadążyć za ruchem. Podwozie zaskakuje komfortem, jakiego nie spodziewacie się po tanim samochodzie!
Dacia Sandero - cena/wyposażenie
Wersja Comfort za 50 400 zł ma już w standardzie m.in. klimatyzację, elektryczne przednie szyby i elektrycznie sterowane lusterka. Tak wyekwipowane Sandero jest więc gotowe do tego, aby służyć wielu kierowcom. Nie zabrakło też nowoczesnego systemu multimedialnego, wyposażonego w Apple CarPlay i Android Auto, a po dopłaceniu zaledwie 900 zł można klonować ekran smartfona przez wi-fi i korzystać z pokładowej nawigacji. To rewelacyjna cena. Ponieważ w mieście często jeździmy na krótkich odcinkach niedogrzanym autem, przydadzą się też ogrzewane fotele za 600 zł.
Dacia Sandero - wymiary kabiny
Sandero nie jest może wybitnym mistrzem przestronności, jednak ma swoje mocne strony: pasażerowie na tylnej kanapie będą mieli dobrze podparte uda dzięki wysokiemu siedzisku, nie zabraknie im miejsca nad głową, a wysoki otwór drzwi ułatwi zajmowanie miejsc. Mały zakres regulacji wzdłużnej fotela kierowcy.
Dacia Sandero 1.0 SCe 65 KM Comfort - dane techniczne, osiągi, ceny
Dane techniczne | Sandero 1.0 SCe |
Rodzaj paliwa | benzyna |
Silnik: typ/cylindry/zawory | bez turbo/R3/12 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Pojemność skokowa | 999 cm3 |
Moc maksymalna | 65 KM/6300 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 95 Nm/3600 obr./min |
Skrzynia biegów | manualna 5-biegowa |
Rodzaj wtrysku paliwa | wielopunktowy |
Pojemność bagażnika | 328 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 50 l |
Osiągi* | |
Prędkość maksymalna | 158 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 16,7 s |
Spalanie w cyklu mieszanym | 4,7-4,8 l/100 km |
Emisja CO2 | 117-124 g/km |
Teoretyczny zasięg | 1040 km |
*dane fabryczne | |
Gwarancja/ceny | |
Cena wyjściowa (Comfort) | 50 400 zł |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km |
Cena z polecanymi opcjami | 55 650 zł |
Dacia Sandero - wyposażenie standardowe
✔ Tylna kanapa z oparciem dzielonym 1/3-2/3
✔ Fotel kierowcy z reg. wysokości z podłokietnikiem
✔ Elektryczne szyby przednie i lusterka
✔ Airbagi czołowe, boczne i kurtynowe
✔ Światła przeciwmgielne przednie
✔ System multimedialny z ekranem dotykowym 8”
✔ Złącze Bluetooth, 4 głośniki, radio cyfrowe DAB
✔ Klonowanie ekranu smartfona przez przewód USB (kompatybilne z Apple CarPlay i Android Auto)
✔ Klimatyzacja manualna
✔ Felgi stalowe 15-calowe
Dacia Sandero - polecane opcje
✔ Lakier metalizowany (+2000 zł)
✔ Tylne czujniki parkowania (+700 zł)
✔ Koło zapasowe i podnośnik (+700 zł)
✔ Elektrycznie podnoszone szyby tylne (+350 zł)
✔ Podgrzewane przednie fotele (+600 zł)
✔ Nawigacja, klonowanie smartfona wi-fi (+900 zł)
Dacia Sandero - to nam się podoba
Komplet airbagów nawet w najtańszej specyfikacji, komfort resorowania, przystępne ceny opcji.
Dacia Sandero - to da się poprawić
Niezbyt komunikatywny układ kierowniczy, przeciętna ilość miejsca z tyłu na kolana, mały silnik.
Hyundai i20 1.2 MPI 84 KM Comfort od 65 000 zł
Cena z opcjami: 67 100 zł
Poznajcie prawdziwego giganta! Ten hatchback z segmentu B oferuje przestronność, której nie powstydziłyby się niektóre samochody kompaktowe zajmujące znacznie większą powierzchnię na miejscu parkingowym.
Hyundai i20 - nadwozie/wnętrze
Jeżeli szukacie niedużego samochodu z ogromną kabiną, która pomieści wysokiego kierowcę, a za nim usiądzie jeszcze dorosły pasażer, to Hyundai i20 będzie strzałem w dziesiątkę. Co prawda, 352-litrowy bagażnik średnio wystarcza na wakacje, ale za to tylna kanapa i20 z powodzeniem nadaje się na długie trasy. Istotnym atutem jest też logiczna obsługa multimediów, o których szerzej napiszemy za moment, przy okazji omawiania wyposażenia.
Hyundai i20 - silnik i zawieszenie
Czy silnik wolnossący w czasach, kiedy moc jest tak szeroko dostępna dzięki turbodoładowaniu, ma jeszcze sens? Oczywiście! Bo po pierwsze, prostota konstrukcji silnika wolnossącego ciągle ma swoich zwolenników. Po drugie, litrowe turbo dostępne w palecie silnikowej i20 miałoby trzy cylindry, a tutaj mamy ich cztery.
Wreszcie, po trzecie, prędkość maksymalna 173 km/h pozwala już wjechać na autostradę, tyle że obroty silnika będą tam wysokie. Silnik wolnossący nie jest też tak czuły na mocne wciskanie gazu, jak turbo, które notuje w takiej sytuacji bardzo wyraźny wzrost spalania. Za stabilność jazdy należy się Hyundaiowi bardzo wysoka ocena, podobnie za pracę układu kierowniczego. Sprężyste zawieszenie zapewnia wystarczający poziom komfortu.
Hyundai i20 - cena/wyposażenie
Ależ tu jest na bogato! Wirtualne zegary, multimedia z ekranem dotykowym, tempomat, felgi z lekkiego stopu – lista wyposażenia standardowego i20 w wersji Comfort spełni oczekiwania nawet bardzo wymagającego kierowcy. I przy okazji mamy tutaj potwierdzenie postawionej na początku materiału tezy, jakoby producenci podnosili nie tylko ceny, lecz także poziom wyposażenia. Jeszcze tylko lakier metalizowany za 2100 zł i mamy wymarzone auto miejskie z opcją na podmiejskie trasy. Na autostrady przydałby się jednak silnik turbo – wersja 1.0 T-GDI 100 KM wymaga dopłaty 6400 zł.
Hyundai i20 - wymiary kabiny
Pod względem przestronności kabiny Hyundai i20 dominuje! Ilość miejsca na nogi zarówno kierowcy, jak i pasażerów siedzących na tylnej kanapie jest ogromna jak na samochód segmentu B. Takim autem da się wyjechać komfortowo nawet w dłuższą trasę z kompletem pasażerów, co czyni i20 uniwersalnym autem.
Hyundai i20 1.2 MPI 84 KM Comfort - dane techniczne, osiągi, ceny
Dane techniczne | i20 1.2 MPI |
Rodzaj paliwa | benzyna |
Silnik: typ/cylindry/zawory | bez turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Pojemność skokowa | 1197 cm3 |
Moc maksymalna | 84 KM/6000 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 118 Nm/4200 obr./min |
Skrzynia biegów | manualna 5-biegowa |
Rodzaj wtrysku paliwa | wielopunktowy |
Pojemność bagażnika | 352 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 40 l |
Osiągi* | |
Prędkość maksymalna | 173 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,1 s |
Spalanie w cyklu mieszanym | 5,2-5,6 l/100 km |
Emisja CO2 | 117-127 g/km |
Teoretyczny zasięg | 710 km |
*dane fabryczne | |
Gwarancja/ceny | |
Cena wyjściowa (Comfort) | 65 000 zł |
Gwarancja mechaniczna | 5 lat |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km |
Cena z polecanymi opcjami | 67 100 zł |
Hyundai i20 - wyposażenie standardowe
✔ Airbagi czołowe, boczne i kurtynowe
✔ Światła dzienne LED, kierunkowskazy w lusterkach
✔ Lusterka boczne elektr. sterowane i podgrzewane
✔ Felgi alum. 16-calowe, tylne czujniki parkowania
✔ Fotel kierowcy z regulacją wysokości
✔ Tylna kanapa składana w proporcji 60:40
✔ Szyby sterowane elektrycznie, kamera cofania
✔ Klimatyzacja manualna, kierownica obszyta skórą
✔ Kanały nawiewu powietrza w drugim rzędzie
✔ Tempomat i asystent pasa ruchu
✔ Ostrzeganie o ograniczeniach prędkości
✔ Asystent unikania kolizji czołowych
✔ Wykrywanie pieszych oraz rowerzystów
✔ Radio DAB z 8-calowym ekranem dotykowym
✔ Łączność Android Auto i Apple CarPlay
✔ Cyfrowe zegary z kolorowym wyświetlaczem 10,25”
Hyundai i20 - polecane opcje
✔ Lakier metalizowany (+2100 zł)
Hyundai i20 - to nam się podoba
Bogate wyposażenie proponowanej wersji, świetna stabilność jazdy, ogromna kabina, gwarancja.
Hyundai i20 - to da się poprawić
Nawigacja fabryczna tylko w droższych specyfikacjach, skromne osiągi podstawowego silnika bez turbo.
Opel Corsa 1.2 Turbo 100 KM Edition od 67 690 zł
Cena z opcjami: 77 540 zł
Nowy Opel Corsa to nic innego, jak Peugeot 208 ubrany w inną karoserię. A zarazem pierwsze turbo w naszym zestawieniu, bo materiał, który czytacie, nie jest porównaniem samochodów, lecz jedynie poradnikiem podpowiadającym wersje warte uwagi.
Opel Corsa - nadwozie/wnętrze
Pierwsze wrażenie z obcowania z nową Corsą potrafi być diametralnie różne i zależy przede wszystkim od tego, czy usiądziemy z przodu, czy z tyłu. Miejsce kierowcy jest bowiem wygodne, instrumenty nietrudne do opanowania, siedzenia jędrne i dobrze wyprofilowane. Jedynie monstrualna dźwignia biegów wygląda dziwnie, sprawia wrażenie nieporęcznej, ale poza tym jest naprawdę OK.
Co innego z tyłu – tu Corsa jest rekordowo ciasna. To między innymi dlatego wytypowaliśmy ją jako lifestylowe auto w naszym zestawieniu, które będzie użytkowane maksymalnie w dwie dorosłe osoby. Do tego wizerunku dobraliśmy odpowiedni napęd.
Opel Corsa - silnik i zawieszenie
Tutaj mały Opel pokazuje pazur, bo na tle opisanych wcześniej wolnossących aut turbodoładowana Corsa ma prawdziwie rakietowe osiągi. Rezerwa prędkości maksymalnej pozwala bez trudu poruszać się autostradami, a przyspieszenie dostarcza frajdy przy każdym starcie spod świateł. Do dynamicznego, choć nieco mrukliwego silnika pasuje sprężyste resorowanie. Stabilność jazdy i dynamika prowadzenia zasługują na uznanie.
Opel Corsa - cena/wyposażenie
Stukonną Corsę 1.2 Turbo da się kupić taniej: w wersji Corsa mały Opel kosztuje 60 190 zł. Ale... trzeba by było dopłacić m.in. za klimatyzację (1500 zł) i dotykowe multimedia (2000 zł) oraz akcesoryjne aluminiowe felgi. Część opcji w podstawowej specyfikacji pozostaje niedostępna (np. elektrycznie sterowany hamulec postojowy za uczciwe 600 zł i elektrycznie sterowane tylne szyby za 800 zł).
Dlatego proponujemy wersję Edition, która co prawda kosztuje niemało, bo 67 690 zł, ale po pierwsze, auto ma mocny silnik, a po drugie, nawet bez dodatkowych opcji jest już całkiem nieźle wyposażone. Jest też wersja z automatyczną skrzynią biegów – taka Corsa 1.2 Turbo 100 KM kosztuje 74 490 zł.
Opel Corsa - wymiary kabiny
Dopiero co czytaliście o ogromnej kabinie Hyundaia i20. A tutaj mamy Opla Corsę: wobec jego rekordowo ciasnej tylnej kanapy opisywana wcześniej Dacia Sandero oferuje z tyłu luksusowe warunki podróżowania. Czy to efekty pokrewieństwa Opla z Peugeotem? Pewnie tak. Za to z przodu jest wygodnie.
Opel Corsa 1.2 Turbo 100 KM Edition - dane techniczne, osiągi, ceny
Dane techniczne | Corsa 1.2 Turbo |
Rodzaj paliwa | benzyna |
Silnik: typ/cylindry/zawory | turbo/R3/12 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Pojemność skokowa | 1199 cm3 |
Moc maksymalna | 100 KM/5500 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 205 Nm/1750 obr./min |
Skrzynia biegów | manualna 6-biegowa |
Rodzaj wtrysku paliwa | bezpośredni |
Pojemność bagażnika | 309 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 44 l |
Osiągi* | |
Prędkość maksymalna | 194 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,9 s |
Spalanie w cyklu mieszanym | 5,4-5,9 l/100 km |
Emisja CO2 | 122-134 g/km |
Teoretyczny zasięg | 745 km |
*dane fabryczne | |
Gwarancja/ceny | |
Cena wyjściowa (Edition) | 67 690 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km |
Cena z polecanymi opcjami | 77 540 zł |
Opel Corsa - wyposażenie standardowe
✔ Airbagi czołowe, boczne i kurtynowe
✔ Rozpoznawanie znaków ograniczenia prędkości
✔ Ostrzeganie przed kolizją (również z pieszym)
✔ Automatyczne hamow. przy niskich prędkościach
✔ System wykrywania zmęczenia kierowcy
✔ Klimatyzacja manualna z nawiewami na tył
✔ Tuner DAB z 7-calowym ekranem dotykowym
✔ Terminal Bluetooth i 6 głośników
✔ Regulacja wysokości fotela kierowcy
✔ Aluminiowe felgi 16-calowe
✔ Elektrycznie sterowane przednie szyby i lusterka
Opel Corsa - polecane opcje
✔ Światłoczułe lusterko wewnętrzne (+800 zł)
✔ System Multimedia Navi z nawigacją 3D (+3000 zł)
✔ Reflektory LED ze św. dziennymi LED (+2150 zł)
✔ Czujniki parkowania z tyłu (+1100 zł)
✔ Elektrycznie sterowane szyby tylne (+800 zł)
✔ Lakier metalizowany (+2000 zł)
Opel Corsa - to nam się podoba
Przyjazne miejsce kierowcy, dynamiczne prowadzenie, mocny i elastyczny silnik, świeży styl.
Opel Corsa - to da się poprawić
...a w zasadzie nie, bo poprawa przestronności na tylnej kanapie wymagałaby nowej płyty podłogowej.
Renault Clio 1.0 TCe 90 KM Zen od 61 400 zł
Cena z opcjami: 67 300 zł
Chcecie mieć miejskie auto ze światłami Full Led i z silnikiem turbo? Nie za mocnym, w sam raz do codziennej jazdy?
Renault Clio - nadwozie/wnętrze
Gdy patrzy się na instrumenty w kokpicie, nie sposób nie odczuć przyjemnej ulgi: Renault poszło drogą rozsądku. Oferuje obsługę zarówno fizycznymi przyciskami i pokrętłami, jak również przez ekran dotykowy. Wszystko się tutaj świetnie uzupełnia, a Francuzi nie każą nam sterować wszystkim dotykowo, co mocno odciągałoby uwagę kierowcy od drogi.
Wielkiego tabletu też nie trzeba się bać, liczba menu i pól dotykowych jest do ogarnięcia. Duże brawa! Przestronność z przodu wystarczy nawet kierowcom o ponadprzeciętnym wzroście, natomiast za takim dryblasem z tyłu już praktycznie nie będzie miejsca dla pasażera. Bagażnik za to ma zadziwiającą pojemność – producent podaje aż 391 litrów, chociaż patrząc na przedział ładunkowy, trochę trudno w to uwierzyć.
Renault Clio - silnik i zawieszenie
Na tle silnika Corsy o niewiele wyższej mocy napęd Renault jest wystarczająco dynamiczny do miasta i na trasę, ale nic ponadto. Komfortowe resorowanie pasuje do dynamiki napędu i nieco nierychliwego charakteru układu kierowniczego. To wszystko ma sens, a jeżeli ktoś chce mieć mniej lub więcej mocy, to do dyspozycji jest zarówno silnik bez turbo (65 KM), jak i większe czterocylindrowe 1.3 TCe (140 KM).
Renault Clio - cena/wyposażenie
Żeby mieć Clio z przednimi światłami w kształcie litery C, trzeba by było zainwestować w wersję Intens za 68 400 zł. Naszym zdaniem LED-y bez tego bajeru w zupełności wystarczą i dlatego zrezygnowaliśmy z dodatkowego windowania ceny samochodu – pozostaliśmy przy specyfikacji Zen.
I chociaż to zupełnie podstawowa specyfikacja, to zawiera już np. system Easy Link z ekranem dotykowym 7", Bluetooth, dwoma portami USB i jednym AUX oraz funkcją kompatybilności smartfona (Apple CarPlay i Android Auto). Clio to jedno z najuczciwiej wyekwipowanych aut, jeżeli chodzi o najniższe wersje cennikowe. Szacunek dla Renault, że traktuje nabywców poważnie, nie tworząc cennikowych wydmuszek – aut, których nikt nie zamawia.
Renault Clio - wymiary kabiny
Na tylnej kanapie Clio będzie mniej miejsca niż w Dacii Sandero, ale więcej niż w Oplu Corsie. Przydałoby się wyższe siedzisko i więcej miejsca nad głową. Z przodu za to nie ma na co narzekać, nawet dość wysoki kierowca ucieszy się z długiego siedziska i wystarczającej ilości miejsca na nogi. Kiepska widoczność do tyłu.
Renault Clio 1.0 TCe 90 KM Zen - dane techniczne, osiągi, ceny
Dane techniczne | Clio 1.0 TCe |
Rodzaj paliwa | benzyna |
Silnik: typ/cylindry/zawory | turbo/R3/12 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Pojemność skokowa | 999 cm3 |
Moc maksymalna | 90 KM/4500 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 160 Nm/2000 obr./min |
Skrzynia biegów | manualna 6-biegowa |
Rodzaj wtrysku paliwa | wielopunktowy |
Pojemność bagażnika | 391 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 42 l |
Osiągi* | |
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,2 s |
Spalanie w cyklu mieszanym | 5,2-5,8 l/100 km |
Emisja CO2 | 116-131 g/km |
Teoretyczny zasięg | 720 km |
*dane fabryczne | |
Gwarancja/ceny | |
Cena wyjściowa (Zen) | 61 400 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km |
Cena z polecanymi opcjami | 67 300 zł |
Renault Clio - wyposażenie standardowe
✔ Airbagi czołowe, boczne i kurtynowe
✔ System kontroli odległości od poprzedzającego auta
✔ System rozpoznawania znaków drogowych
✔ Stalowe obręcze kół 16-calowe
✔ Światła przednie Full LED Pure Vision
✔ Wskaźniki z kolorowym wyświetlaczem 4,2''
✔ Regulator – ogranicznik prędkości (tempomat)
✔ Wspomaganie hamowania z wykrywaniem pieszych
✔ Fotel kierowcy z regulacją wysokości
✔ Asystent kontroli i utrzymania auta na pasie ruchu
✔ Klimatyzacja manualna
✔ Elektryczne szyby przednie i lusterka
Renault Clio - polecane opcje
✔ Obręcze kół ze stopu metali lekkich 16" (+1800 zł)
✔ Lakier metalizowany/specjalny (+2000/2800 zł)
✔ Kierownica pokryta skórą (+300 zł)
✔ System wspomagania parkowania tyłem (+1100 zł)
✔ Dojazdowe koło zapasowe (+700 zł)
Renault Clio - to nam się podoba
Przyjazny kokpit z prostymi w obsłudze instrumentami, komfortowe resorowanie, dobra stabilność jazdy.
Renault Clio - to da się poprawić
Układ kierowniczy powinien dawać lepsze wyczucie drogi, z tyłu zbyt ciasno dla dorosłych pasażerów.
Kia Rio 1.0 T-GDI M od 55 990 zł
Cena z opcjami: 63 490 zł
Czy da się kupić auto miejskie z silnikiem turbo za 55 000 zł? Tak! Jeżeli szukacie pojazdu z mocnym napędem i nieprzesadnie bogatym wyposażeniem, to do tego celu świetnie nadaje się Kia Rio.
Kia Rio - nadwozie/wnętrze
Kia słynie z kokpitów przyjaznych użytkownikowi. Ktoś może powiedzieć, że w skromnie wyposażonej podstawowej wersji to żadna sztuka – z myślą o takich malkontentach pokazujemy zdjęcie Rio GT-Line za 76 990 zł, w którym jest mnóstwo gadżetów, a mimo to obsługa nadal jest w miarę prosta.
I intuicyjna. Kia to samochód dla inżyniera, wszystko jest tu na wskroś logiczne. Z przodu jest bardzo wygodnie, z tyłu też, ale kanapa nie jest aż tak przestronna, jak u koncernowego kuzyna Hyundaia i20. Bagażnik: 325 l.
Kia Rio - silnik i zawieszenie
Rio to kolejny pojazd w zestawieniu z turbodoładowaniem. Nie tak żywiołowy, jak Corsa, ale też wyraźnie bardziej zrywny od Clio. Stukonny napęd połączony z kompetentnym układem jezdnym czyni z Rio bardzo wszechstronny samochód – do miasta, na trasę podmiejską oraz autostradę. Wysoka stabilność jazdy ma swoją cenę w postaci niewygórowanego komfortu resorowania.
Kia Rio - cena/wyposażenie
Najpierw rozkodujemy pakiet bezpieczeństwa z listy obok. Zawiera on: system automatycznego hamowania wykrywający samochód, rowerzystę i pieszego; asystenta utrzymania pasa ruchu; automatyczne przełączanie świateł mijania na drogowe i odwrotnie; ostrzeganie o zmęczeniu kierowcy; asystenta utrzymującego samochód pośrodku pasa oraz tempomat z ogranicznikiem prędkości. Jak na 3000 złotych to hojna oferta. Jeszcze kilka gadżetów z listy i mamy dynamiczne auto w zaskakująco dobrej cenie.
Kia Rio - wymiary kabiny
Rozstaw osi podpowiada, że Kia Rio to kuzynka Hyundaia i20. To prawda. Natomiast Rio nie jest aż tak przestronne z tyłu, jak i20, przy czym trzeba przyznać, że mimo umiarkowanej ilości przestrzeni na kolana tylne miejsca są wygodne jak na auto segmentu B. Kierowca siedzi niżej nad jezdnią niż w pozostałych autach.
Kia Rio 1.0 T-GDI M - dane techniczne, osiągi, ceny
Dane techniczne | Rio 1.0 T-GDI |
Rodzaj paliwa/rodzaj wtrysku | benzyna/bezpośredni |
Silnik: typ/cylindry/zawory | turbo/R3/12 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Pojemność skokowa | 999 cm3 |
Moc maksymalna | 100 KM/4500 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 172 Nm/1500 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | manualna 6b./przedni |
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa | 325/45 l |
Osiągi* | |
Prędkość maksymalna | 188 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,4 s |
Spalanie w cyklu mieszanym | 5,2-5,7 l/100 km |
Emisja CO2 | 118-129 g/km |
Teoretyczny zasięg | 780 km |
*dane fabryczne | |
Gwarancja/ceny | |
Cena wyjściowa (M) | 55 990 zł |
Gwar. mechaniczna/perforac. | 7 lat/12 lat |
Przeglądy | co 15 tys. km |
Cena z polecanymi opcjami | 63 490 zł |
Kia Rio - wyposażenie standardowe
✔ 6 poduszek powietrznych
✔ Elektryczne szyby przednie i lusterka
✔ Klimatyzacja manualna
✔ Radio MP3 z RDS, tuner radia cyfrowego DAB
✔ 4 głośniki, USB, Bluetooth z zest. głośnomówiącym
✔ 15-calowe stalowe obręcze kół
✔ Regulacja wysokości fotela kierowcy
✔ czujnik zmierzchu (aut. włączanie świateł mijania)
Kia Rio - polecane opcje
✔ Lakier metalizowany (+2000 zł)
✔ Pakiet bezpieczeństwa (patrz opis, +3000 zł)
✔ Tylne czujniki parkowania, podgrzewane skórzane kierownica oraz fotele, skórzana gałka dźwigni zmiany biegów (+2500 zł)
Kia Rio - to nam się podoba
Wygodna kabina, przejrzyste instrumenty w każdej specyfikacji, dynamiczny silnik turbo.
Kia Rio - to da się poprawić
Komfort resorowania mógłby być nieco wyższy – zdecydowanie odradzamy zakup opon o niskim profilu.
5 samochodów od 50 000 zł - podsumowanie
To ile pieniędzy musimy mieć, żeby dobrze kupić nowe auto miejskie z segmentu B? Za 50 000 zł kupicie Dacię bez dodatkowych opcji, a za 55 990 zł – Kię Rio z silnikiem turbo i podstawowym wyposażeniem. Czyli nadal są na rynku pojazdy w rozsądnej cenie.
Ale proponujemy też bardziej bogato wyposażone auta, zarówno z silnikami wolnossącymi do jazdy miejskiej i podmiejskiej (Hyundai i20), jak i z turbodoładowanymi (Clio i Corsa). Zanim zaczniecie wybierać, pomyślcie, czego dokładnie chcecie, ponieważ producenci potrafią rezerwować wybrane opcje dla wyższych specyfikacji.
Dacia Sandero ma duży rozstaw osi - to aż 2604 mm. Auto ma 4088 długości.
Przyjazny kokpit z kierownicą, którą pewnie
kojarzycie z Dustera. Ważne: multimedialne „bajery”
mają wyjątkowo uczciwe, przystępne ceny. Brawo!
Dużo miejsca nad głową, dobre podparcie kolan.
Rozstaw osi Hyundaia wynosi 2580 mm i przekłada się na rekordową przestronność kabiny. Długość auta to 4040 mm.
Podoba wam się taki napakowany gadżetami kokpit?
Dobra wiadomość: wirtualne zegary oraz ekran dotykowy (choć nieco mniejszy) to standard w wersji Comfort
Ilość miejsca na tylnej kanapie jest po prostu fantastyczna!
Rozstaw osi Corsy to 2538 mm i choć to niewiele mniej niż u rywali, to ilość miejsca z tyłu jest znacznie mniejsza. Długość nadwozia to 4060 mm.
Wirtualne wskaźniki to modny dziś gadżet, ale w Corsie ich obudowa nie jest zbyt estetyczna. Aby je mieć, trzeba by było wybrać wersję Elegance za 73 190 zł.
Z tyłu będzie bardzo ciasno, nawet bez szyberdachu.
Rozstaw osi wynosi 2583 mm i przekłada się na niewielką ilość miejsca z tyłu. Długość auta to 4050 mm.
Hybrydowa obsługa kokpitu: ekran dotykowy świetnie uzupełnia fizyczne przyciski i pokrętła. To jest dobra droga do bezpiecznej jazdy. Na zdjęciu wersja Intens.
Z tyłu – jak widać – brakuje miejsca na nogi i nad głową.
Rozstaw osi Rio to 2580 mm - tyle, co w Hyundaiu, ale kabina nie jest już tak rekordowo przestronna. Długość auta to 4065 mm.
Multimedia z ekranem dotykowym 8", Android Auto i Apple CarPlay? Automatyczna klima? Takie cuda dopiero od wersji L za 65 490 zł (na zdjęciu: GT-Line).