Auto Świat Porady Wszystko o silniku Silniki MultiAir Fiata: przełomowe rozwiązanie i… kłopoty?

Silniki MultiAir Fiata: przełomowe rozwiązanie i… kłopoty?

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

System sterowania zaworami o nazwie „MultiAir” to prawdziwa techniczna perełka. Jak sprawdza się w praktyce? Konieczność wymiany modułu sterującego zaworami spotkała niejednego użytkownika auta z tym systemem – czy zatem bać się takich silników? Jakie są koszty wymiany urządzenia?

silnikk
Zobacz galerię (12)
Fiat
silnikk
  • Główna ciekawostka wersji MultiAir kryje się pod pokrywą zaworów - to elektrohydrauliczny system sterowania zaworami ssącymi
  • MultiAir całkowicie eliminuje wałek rozrządu dla zaworów ssących
  • Podstawą prawidłowego funkcjonowania systemu MultiAir jest regularna, częsta wymiana oleju

Ograniczenia związane ze sterowaniem rozrządem od dawna martwią konstruktorów. Czas otwarcia zaworów oraz ich skok są wymuszane przez kształt krzywek wałków rozrządu. Ułatwieniem w konstrukcji były, wprowadzane w latach 90., układy zmiennych faz rozrządu. Obecnie to bardzo popularne rozwiązania, w pewnym zakresie pozwalające zmieniać czasy otwarcia i zamknięcia zaworów. To ułatwiło konstruktorom pogodzenie sprzecznych cech (wysoka moc i oszczędność). Ostatnie lata to też debiut takich systemów, jak Valvetronic BMW, które pozwalają zmieniać także skok zaworów (od praktycznie zerowego do np. 9,8 mm).

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak