- Wszystkie silniki M270 i M274 wykorzystują stopy aluminium w głowicy oraz kadłubie
- W układzie dolotowym pracuje sprężarka napędzana spalinami, silniki mają wtrysk bezpośredni
- W obu wariantach pojemnościowych średnica cylindrów wynosi 83 mm (rozstaw cylindrów to 90 mm). W silniku 1.6 skok tłoka wynosi 73,7 mm, co daje pojemność 1595 cm3. W przypadku jednostki dwulitrowej tłoki pokonują drogę 92 mm (pojemność 1991 cm3)
Małe samochody w ofercie Mercedesa pojawiły się dopiero w latach 90. poprzedniego stulecia, wtedy też weszła nowa rodzina benzyniaków, przystosowana specjalnie właśnie na potrzeby klasy A – była mocno pochylona, żeby dolna część motoru "wślizgiwała" się pod kabinę pasażerską. Oczywiście, utrudniało to obsługę, ale kto by się tym przejmował… Były to proste jednostki z 8 zaworami i łańcuchowym napędem rozrządu. Rodzina M270/274, którą opisujemy, to prawdziwy techniczny majstersztyk. Ma to swoje oczywiste zalety, ale – niestety – są też wady.
W silnikach Mercedesa technika robi wrażenie
Wykonany z lekkich stopów silnik ma 4 cylindry. Występuje w dwóch wersjach pojemnościowych: jako 1.6 lub 2.0. Trudno go więc nazwać downsizingowym, chociaż w klasie E czy nawet C wersje 1.6 wyglądają raczej skromnie. Innowacje techniczne można omawiać bardzo długo. Wtrysk bezpośredni i turbodoładowanie (turbina zintegrowana z kolektorem wydechowym, maks. ciśnienie doładowania 1,9 bara, prędkość wirnika nawet 230 tys. obr./min) to już chleb powszedni, tu Mercedes sięgnął dodatkowo po opracowaną nieco wcześniej technologię wielofazowego wtrysku i zapłonu, co ma się przekładać, oczywiście, na poprawę osiągów i ekonomię.
Część jednostek ma też zmienne sterowanie skokiem zaworów oraz wałki wyrównoważające (patrz ramki po prawej stronie). Elektroniczne sterowanie ma pompa oleju (pierwszy krok to 2 bary i wyłączone dysze natryskowe tłoków, potem pełen wydatek z chłodzeniem tłoków) oraz układ chłodzenia (otwarcie termostatu oraz wydatek pompy cieczy chłodzącej). W układzie chłodzenia w fazie rozgrzewania płyn pozostaje w spoczynku, potem krąży w silniku, by w końcowej fazie trafić do chłodnicy.
Pojawia się też dodatkowa pompa elektryczna, a płaszcz wodny, np. w głowicy, ma 3 mm szerokości. Nowy czujnik położenia wału korbowego raportuje o dokładnym położeniu wału, tak żeby po zatrzymaniu systemem start-stop sterownik wiedział, który cylinder powinien rozpocząć pracę jako pierwszy. Jednostka występuje również w połączeniu z układem mild hybrid (dodatkowy 14-konny motor elektryczny) oraz w odmianie hybrydowej (plug-in) – moment systemowy sięga tam 700 Nm (moc 320 KM)!
Mercedesowi udało się zrobić silnik uniwersalny
Silnik miał być bardzo uniwersalny – pojawił się w bardzo szerokiej palecie modeli Mercedesa (od klasy A i pochodnych po średniej wielkości SUV-y i sportowe auta), zaś poza tą firmą trafił też pod maski Infiniti. Podstawowy podział dotyczy ułożenia silnika pod maską: poprzecznie (M270) lub wzdłużnie (M274). Ale możemy też wskazać auta z napędem przednim, tylnym oraz 4x4. Poza skrzyniami manualnymi (z 6 przełożeniami) silniki 1.6 i 2.0 współpracują z 7-biegowymi przekładniami dwusprzęgłowymi (auta przednionapędowe) oraz z 7— lub 9-biegowymi automatami (wersje z napędem tylnym lub 4x4). Gdy doda się do tego wspomniane hybrydy, widać przekrój możliwości jednostki.
Jakie ma to przełożenie dla użytkownika? Podczas jazdy silniki sprawują się naprawdę wyśmienicie. Wystarczy spojrzeć na parametry jednostek, np. na bardzo wysoki moment obrotowy, dostępny już od niemal najniższych prędkości obrotowych! Autami z tymi silnikami można jeździć niemal jak z dieslem. Mercedes obiecuje też rewelacyjne spalanie, i to zarówno w mieście, jak i na autostradach.
W klasie A z silnikiem 1.6 średnie zużycie benzyny to zaledwie 5,1-5,5 l na 100 km (zależnie od silnika i skrzyni), co ciekawe, bardzo podobne wyniki osiągać ma np. klasa C w wersji 2.0! W przypadku testu długodystansowego klasy A (patrz ramka poniżej) na całym dystansie uzyskaliśmy wynik 7,8 l/100 km – sporo, ale auto często jeździło naprawdę szybko po autostradach. Oszczędność potwierdza za to test klasy C (W205 kombi z motorem 2.0/184 KM), która na trasie pomiarowej zużyła zaledwie 6,9 l na 100 km! Pod względem dynamiki mocniejsze silniki 1.6 w małych autach czy dwulitrówki w większych dają naprawdę dużo radości z jazdy. Oczywiście, klasa C w wersji 1.6 czy 102-konna klasa A nie są tak dynamiczne, ale też na pewno nie nazwiemy ich zawalidrogami.
Silnik 1.6 — czynności obsługowe
Interwał przeglądu (w tys. km) | A | B | 75 | 100 | 200 |
Wymiana oleju i filtra oleju | X | X | – | – | – |
Wymiana świec zapłonowych | – | – | X | – | – |
Wymiana filtra powietrza | – | – | X | – | – |
Wymiana filtra paliwa | – | – | – | – | X |
Wymiana płynu chłodzącego | – | – | – | – | X |
Wymiana łańcucha rozrządu | – | – | – | – | – |
Wymiana oleju i filtra w skrzyni dwusprzęgł. | – | – | – | X | – |
*dane dla Mercedesa A 180 (1.6/122 KM) z lat 2012-18. Interwałami steruje komputer serwisowy. Wymiana oleju i filtra podczas wskazania przeglądu A (1, 3) i B (2, 3). Wymiana świec zapłonowych i filtra powietrza maks. co 4 lata, oleju w skrzyni maks. co 5 lat, płynu chłodzącego i filtra paliwa maks. co 10 lat
Silnik 1.6 — interwał wymiany i zalecenia serwisowe
- Napęd rozrządu — nie ma zaleceń odnośnie do konieczności regularnej wymiany napędu rozrządu. Silniki serii M270/274 znane są z problemów z łańcuchami rozrządu, ale znacznie częściej dotyczą one wersji 2-litrowej, w przypadku odmiany 1.6 to raczej sporadyczne przypadki.
- Wymiana oleju — we wszystkich Mercedesach wyposażonych w silniki 1.6 M270/274 wskazaniami przeglądów steruje komputer pokładowy. Olej wymieniamy podczas przeglądów A (1, 3) i B (2, 3). Zaleca się jednak, bez względu na wskazania, które mogą przeciągnąć się ponad 20 tys. km, żeby nie dokonywać wymiany oleju rzadziej niż co rok lub 15 tys. km.
Silnik 1.6 — materiały eksploatacyjne
- Smarowanie — dopuszczonych jest kilka wersji oleju silnikowego. Do stosowania w pełnym zakresie temperatur przewidziano oleje 0W-30 lub 0W-40, które spełniają normę MB 229.3, 229.51 lub (dla 0W-30) 229.52 (dla wymian maks. co 15 tys. km). Jeśli olej wymieniany jest maks. co 25 tys. km, to jedyną dopuszczalną jego normą jest MB 229.5.
- Napęd rozrządu — w przypadku konieczności wymiany napędu wałków rozrządu zalecamy oczywiście wymianę kompletu, na który oprócz łańcucha składają się dwie prowadnice "statyczne" oraz prowadnica współpracująca z napinaczem hydraulicznym (również do wymiany).
- Układ chłodzenia — płyn chłodzący (w klasie A pojemność układu 6,6 l) powinien spełniać normę MB 325.0. Pompa cieczy napędzana jest paskiem wielorowkowym.
Silnik 1.6 — ceny części
Wkłady filtrów oleju/powietrza | 50/65 | 80 (+ olej)/50 |
Świeca zapłonowa | 50 (szt.) | 150 (kpl.) |
Pompa cieczy chłodzącej | 830 | 540 |
Turbosprężarka | 7370 | 530 |
Zestaw rozrządu (z łańcuszkiem) | 780 | 1480 |
Uszczelka głowicy | 140 | 1900 |
Wtryskiwacz | 750 | 340 (kpl.) |
Alternator | 1100 | 290 |
Zaskakująco dobra dostępność zamienników, przynajmniej do najstarszych wersji silników (w klasie A od ponad 10 lat). Części oryginalne można kupić poza siecią ASO.
Silnik 1.6 — dane techniczne
Dane techniczne* | 1.6 | 1.6 | 1.6 | 1.6 |
---|---|---|---|---|
Lata produkcji | 2015-18 | 2011-20 | 2015-19 | 2011-20 |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 |
Pojemność skokowa | 1595 | 1595 | 1595 | 1595 |
Stopień sprężania | 10,3 | 10,3 | 10,3 | 10,3 |
Typ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Moc maks. (KM/obr./min) | 102/4500-6000 | 122/5000 | 129/5000 | 156/5000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 180/1200-3500 | 200/1250-4000 | 210/1200-4000 | 250/1250-4000 |
Rodzaj wtrysku | bezpośredni | bezpośredni | bezpośredni | bezpośredni |
Silnik 2.0 — dane eksploatacyjne
Interwał przeglądu (w tys. km) | A | B | 75 | 125 | 200 |
---|---|---|---|---|---|
Wymiana oleju i filtra oleju | X | X | – | – | – |
Wymiana świec zapłonowych | – | – | X | – | – |
Wymiana filtra powietrza | – | – | X | – | – |
Wymiana filtra paliwa | – | – | – | – | X |
Wymiana płynu chłodzącego | – | – | – | – | X |
Wymiana łańcucha rozrządu | – | – | – | – | – |
Wymiana oleju i filtra w skrzyni aut. | – | – | – | X | – |
Silnik 2.0 — interwał wymiany i zalecenia serwisowe
- Napęd rozrządu — nie ma zaleceń odnośnie do konieczności regularnej wymiany napędu rozrządu. Silniki serii M270/274 znane są z problemów z łańcuchami rozrządu oraz z wariatorami zmiennych faz rozrządu (trzeba zwracać uwagę na hałas podczas uruchamiania silnika).
- Wymiana oleju — we wszystkich Mercedesach wyposażonych w silniki 2.0 M270/274 wskazaniami przeglądów steruje komputer pokładowy. Olej wymieniamy podczas przeglądów A (1, 3) oraz B (2, 3). Zaleca się jednak, bez względu na wskazania, które mogą przeciągnąć się ponad 20 tys. km, żeby nie dokonywać wymiany oleju rzadziej niż co rok lub 15 tys. km.
Silnik 2.0 — materiały eksploatacyjne
- Smarowanie — dopuszczonych jest kilka wersji oleju silnikowego. Do stosowania w pełnym zakresie temperatur przewidziano oleje 0W-30 lub 0W-40, które spełniają normę MB 229.3, 229.51 lub (dla 0W-30) 229.52 (dla wymian maks. co 15 tys. km). Jeśli olej wymieniany jest maks. co 25 tys. km, to jedyną dopuszczalną jego normą jest MB 229.5.
- Napęd rozrządu — w przypadku wymiany napędu wałków rozrządu zalecamy montaż kompletu, na który oprócz łańcucha składają się dwie prowadnice "statyczne" i prowadnica współpracująca z napinaczem hydraulicznym (również do wymiany). Warto wymienić koła zmiennych faz rozrządu.
- Układ chłodzenia — płyn chłodzący (w klasie C pojemność układu 9,0 l) powinien spełniać normę MB 325.6 lub 326.6. Pompa cieczy napędzana jest paskiem wielorowkowym.
Silnik 2.0 — ceny części
Koszt zamienników (zł) | cena* | wymiana* |
---|---|---|
Wkłady filtrów oleju/powietrza | 50/100 | 80 (+ olej)/50 |
Świeca zapłonowa | 50 (szt.) | 140 (kpl.) |
Pompa cieczy chłodzącej | 1110 | 340 |
Turbosprężarka | 7150 | 700 |
Zestaw rozrządu (z łańcuszkiem) | 780 | 1480 |
Uszczelka głowicy | 175 | 1900 |
Wtryskiwacz | 750 | 400 (kpl.) |
Alternator | 1320 | 320 |
Części zamienne dostępne są bez większych kłopotów, jeśli nie w ogólnomotoryzacyjnych hurtowniach, to w wyspecjalizowanych warsztatach naprawiających Mercedesy.
Silnik 2.0 — dane techniczne
Dane techniczne* | 2.0 | 2.0 | 2.0 | 2.0 | 2.0 |
---|---|---|---|---|---|
Lata produkcji | 2013-17 | 2013-20 | 2012-20 | 2015-18 | 2015-18 |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 |
Pojemność skokowa | 1991 | 1991 | 1991 | 1991 | 1991 |
Stopień sprężania | 9,8:1 | 9,8:1 | 9,8:1 | 9,8:1 | 9,8:1 |
Typ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Moc maks. (KM/obr./min) | 156/5000 | 184/5000 | 211/5500 | 218/5500 | 245/5500 |
Maks. mom. obr. (różne wersje, Nm) | 270/1250-4000 | 300/1250-4000 | 350/1200-4000 | 350/1200-4000 | 370/1300-4000 |
Rodzaj wtrysku | bezpośredni | bezpośredni | bezpośredni | bezpośredni | bezpośredni |
Silniki M270 i M274 — typowe usterki
Nowoczesny i zaawansowany technicznie? To na pewno drogi w obsłudze i naprawach!
Czy takie myślenie sprawdza się w przypadku Mercedesa i silników M274/M270? Niestety, nie jest pozbawione racji. Wydaje się nam jednak, że odmiana 1.6 jest nawet nieco trwalsza i mniej problemowa niż wersja 2.0. Zacznijmy od spraw bardziej błahych.
W komorze silnika dojść może do przetarcia wiązki elektrycznej, co prowadzi do zaświecenia się kontrolki silnika i wygenerowania licznych błędów (dostępna poprawiona klamra mocująca).
Podczas jazdy po mieście pojawić się może komunikat dotyczący wysokiego stanu oleju silnikowego. To efekt rozrzedzenia paliwem ściekającym po ściankach. Jak temu zaradzić? Mechanicy zalecają – po prostu – znacznie częściej wymieniać olej (najlepiej co 10-15 tys. km, zależnie od warunków eksploatacji). Uszkodzeniu ulegają też koło dwumasowe oraz wysprzęglik. Wersje M274 miewają problemy z ustawieniem alternatora – uszkodzeniu ulega pasek wielorowkowy.
To jednak drobiazgi w porównaniu z potencjalnymi problemami dwulitrówki. W USA firmę czeka nawet proces. Ale po kolei.
Kłopoty zaczynają się od luzów na sworzniu tłokowym. Luz narasta, co prowadzi do uszkodzenia tłoka i – w konsekwencji – całego silnika. Nie jest to może nagminne (najwięcej doniesień dotyczy wersji 300, czyli 245-konnej), ale dla osób z uszkodzonym silnikiem to małe pocieszenie, zwłaszcza że rachunek wyniesie minimum 20-25 tys. zł…
Inne kłopoty dotyczą napędu rozrządu – wyciąga się łańcuch, uszkodzeniom ulegają koła zmiennych faz rozrządu, blaszki sterujące impulsami odłączają się od wałków rozrządu.
Nierzadko też trzeba było sięgać po nową turbosprężarkę. Jedna z akcji naprawczych dotyczyła zaworów w pompie cieczy chłodzącej.
Części zamienne nie są najtańsze, wykonanie czynności naprawczych lepiej powierzyć warsztatowi doświadczonemu w Mercedesach, a nie kierować się ceną usługi.