• Wyjątkowe wyposażenie, włącznie z przygotowanymi specjalnie dla tego modelu oponami Pirelli
  • Ukierunkowanie na szybkość – pozbawione elektronicznego kagańca Gran Coupé mknie ponad 300 km/h
  • Wrażenia z jazdy są spełnieniem obietnicy zawartej w danych technicznych Alpiny
  • Zawrotnie wysoka cena przy braku spektakularnej stylistyki gwarantuje absolutną ekskluzywność

Droższe, mocniejsze, szykowniejsze – czy to znaczy, że lepsze? Powiedzmy to od razu: jeszcze jak! Przekształcone przez Alpinę BMW serii 4 Gran Coupé to samochód jak marzenie. Więcej o tym za chwilę.

Najpierw musimy jeszcze odwołać się do porównania. Droższe, mocniejsze, szykowniejsze niż oryginał – to stwierdzenie nie jest całkiem prawdziwe. BMW nie oferuje serii 4 Gran Coupé w szczególnie mocnej wersji, więc Alpina przygotowała swój model bez brania przykładu z M. Dla Alpiny jest to także nowy teren, specjaliści od szybkich BMW mieli dotychczas w programie tylko duże Gran Coupé (serii 8). Teraz gotowy jest także mniejszy model, a my mogliśmy wyruszyć nim na pierwszą przejażdżkę.

Dane techniczne wszystkich samochodów Alpiny z zasady obiecują fantastyczne wrażenia z jazdy. Także dlatego, że jej modele B i D, w odróżnieniu od mocnych wariantów BMW, nie są skrępowane elektronicznym łańcuchem. Dzięki temu Alpina B4 Gran Coupé może pojechać z prędkością nawet 301 km/h. Także sprint do setki auto wykonuje w imponującym tempie – zajmuje mu to 3,7 s. Jazda Alpiną daje mnóstwo frajdy. Wpływ ma na to silnik M3, który pomaga Gran Coupé osiągnąć rewelacyjne wyniki. Dodatkowym atutem jest starannie dostrojony układ jezdny. Poza tym specjaliści z Alpiny popracowali także nad programami regulacji jazdy, pochylili się nad usztywnieniem karoserii, dodali w kabinie więcej skóry i luksusowych dekoracji, założyli szykowne 20-calowe koła, do których firma Pirelli przygotowała specjalnie dopasowane opony P Zero.

Alpina B4 Gran Coupé – napęd 4x4 ze wskazaniem na tył

Z sześciocylindrowego rzędowego silnika benzynowego inżynierowie Alpiny wydobyli 495 KM, podwójne turbodoładowanie sprzyja wysokiemu momentowi obrotowemu, uzyskiwanemu w szerokim przedziale obrotów. Maksymalnie 730 Nm trafia na cztery koła, przy czym Alpina stawia energiczniej na tylną oś – na nią przekazuje więcej napędu.

Kilka szybkich okrążeń na torze pokazało nam dobitnie, jak zgodnie w Alpinie B4 Gran Coupé przebiega współpraca silnika, skrzyni biegów i fantastycznego trzymania się nawierzchni. Silnik wchodzi na obroty miękko i z wysoką kulturą pracy, turbodoładowane R6 energicznie reaguje nawet przy wysokich prędkościach obrotowych. Czterodrzwiowe coupé wychodzi z szybko pokonywanego zakrętu z rewelacyjną przyczepnością. Hamulce reagują z doskonałą precyzją, a układ kierowniczy pracuje z większą czułością niż w każdym innym standardowym BMW i po manewrze z naciskiem wraca do pierwotnego położenia.

Jednocześnie mimo całej tej żwawości i dynamiki Alpina B4 Gran Coupé pozostaje bezpiecznym samochodem, któremu kierowca może zaufać. Auto ma po prostu dostarczyć aktywnej przyjemności, wspomaganej przez delikatną podsterowność, wyczarowaną pedałem przyspieszenia na długich zakrętach.

Tak wspaniale wykonane, zaawansowane technicznie, świetnie wyposażone i dopracowane w każdym szczególe samochody z silnikami o dużej mocy, dające tyle przyjemności z aktywnej jazdy, zdarzają się już coraz rzadziej. Wartość tego auta rośnie także dzięki rzadkości. Dlatego wybaczamy mu wysoką cenę, uznając, że na nią zasłużyło. Alpina B4 Gran Coupé to coś bezsprzecznie wyjątkowego.

Alpina B4 Gran Coupé – naszym zdaniem

W filozofii Alpiny leży produkcja samochodów szybkich i dopracowanych w każdym szczególe – technicznym i stylistycznym. B4 Gran Coupé wpisuje się w pełni w tę formułę. Jest ciche, dynamiczne i dostarcza niesamowitej frajdy z jazdy. Poza tym obchodzi się bez elektryczno— hybrydowych wspomagaczy, stawiając na czystą moc R6 biturbo. Absolutnie udane zestrojenie zawieszenia i świetna przyczepność "własnych" opon.

Alpina B4 Gran Coupé – dane

Silnik benz. R6 biturbo, umieszczony z przodu wzdłużnie
Pojemność 2993 cm3
Moc 495 KM przy 5000 obr./min
Moment obr. 730 Nm przy 2500 obr./min
Napęd/skrzynia biegów 4x4/aut. 8b
Dł./szer./wys. 4792/1850/1440 mm
Masa własna 1965 kg
Bagażnik 470-1290 l
V maks. 301 km/h
Średnie zużycie paliwa 10,1 l/100 km
Cena od 613 785 zł