Pamiętam, kiedy narzekałem, że A6 poprzedniej generacji z 6-cylindrowym dieslem jest drogie, bo kosztuje 230 000 zł. Patrząc teraz na specyfikację o 2 rozmiary mniejszej „A-trójki”, którą dostaliśmy do testu, nie wiem, co powiedzieć. Za widoczny na zdjęciach egzemplarz Audi żąda 242 000 zł, z czego 102 000 zł to dodatki...
Audi A3 sedan - nadwozie
Przeliczając cenę na powierzchnię, jaką oferują samochody, nasze audi A3 sedan mogłoby uplasować się tuż za plecami któregoś z modeli Porsche. Co prawda, nadwozie A3 świetnie wygląda (zwłaszcza z pakietem S-line za 6080 zł) i ma perfekcyjne proporcje – lepsze niż A4 – ale do mistrzów obszerności nie należy. Z przodu przestrzeni nie zabraknie, ale wyżsi pasażerowie (180 cm i więcej), którym przyjdzie zająć miejsce na tylnej kanapie, będą mieli kłopot ze zmieszczeniem głowy.
Poza tym trudno się do czegoś przyczepić, bo marka z Ingolstadt pod względem jakości materiałów, spasowania i dopracowania detali przebija zarówno Mercedesa klasy A, jak i BMW serii 1. Ma też sporo gadżetów, np. wirtualny kokpit, czyli zegary, które mogą stać się nawigacją, asystenta jazdy w korku oraz idealnie działający gładzik na pokrętle systemu MMI.
Audi A3 sedan - silnik
150-konny diesel w połączeniu z szybką skrzynią dwusprzęgłową tworzy naprawdę dynamiczny tandem, a przy tym całkiem oszczędny. Średnio podczas testu Audi A3 spaliło co prawda ok. 7,6 l/100 km, ale była to głównie jazda w ruchu miejskim, na trasie spalanie spadło o ok. 2 l.
Audi A3 sedan - prowadzenie
Tu mogą być tylko kolejne pochwały. Choć nasze Audi A3 sedan było napędzane wyłącznie na przód, dawało sporo frajdy podczas szybkiej jazdy, i to bez uszczerbku na komforcie (mimo 19-calowych obręczy i opon o profilu 35!). Zawieszenie jest idealnie sprężyste, a układ kierowniczy – precyzyjny. Nic dodać, nic ująć.
Audi A3 sedan - koszty
Audi A3 rewelacyjnie jeździ i wygląda, ale też swoje kosztuje – cena wersji Sport: 140 800 zł. Kupując je, trzeba tylko uważać przy wyborze opcji, bo to studnia bez dna.
Audi A3 sedan - to nam się podoba
Atrakcyjny wygląd, układ jezdny i prowadzenie, wysoki komfort, niskie spalanie, wygodne i dobrze trzymające fotele, jakość wykonania.
Audi A3 sedan - to nam się nie podoba
Zdecydowanie za wysoka cena, mała ilość miejsca nad głową na tylnej kanapie, szarpiąca przy ruszaniu skrzynia S tronic.
Audi A3 sedan - naszym zdaniem:
Mówienie, że Audi A3 to Golf z lepszym znaczkiem, to herezja – Audi jest lepsze pod każdym względem. Jednak polityka cenowa firmy (czyli: płać za wszystko) jest już zbójecka.
Audi A3 sedan - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | turbodiesel/R4/16 |
Pojemność | 1968 cm3 |
Moc maksymalna | 150 KM/3500-400 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 340 Nm/1750-300 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/aut. 6b. |
Długość/szerokośc/wysokość | 4458/1769/1416 mm |
Pojemność bagażnika | 425 l |
Masa własna/ładowność | 1320/550 kg |
Cena A3 Limousine Sport | od 140 000 zł |
Przyspieszenie | 8,3 s |
Prędkość maksymalna | 224 km/h |
Średnie spalanie producenta | 4,7 l/100 km |
Emisja CO2 | 121 g/km |
Teoretyczny zasięg | 1060 km |
Opony testowanej wersji | 235/35 R 19 |